BUTTON_POST_REPLY 4 berichten Pagina 1 van 1
Domdom accu verkeerd aangesloten
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    Domdom accu verkeerd aangesloten

    door hans schwarte » ma mei 28, 2012 5:40 pm

    Nadat de F ca 7 weken had stil gestaan, wou ik hem vanmorgen starten maar de accu was leeg.

    Met de startkabels aan de Volvo gezet en er kwam rook van de accu en bij de motor vandaan. Het bleek dat ik de + aan de - had gedaan en andersom.
    Ik heb nu de accu losgekoppeld en vraag me nu af wat er moet gaan gebeuren om weer te kunnen rijden.

    Graag dus jullie advies.

    Hans Schwarte.
    Roosendaal.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: Domdom accu verkeerd aangesloten

    door crazywolf » ma mei 28, 2012 6:30 pm

    :shock:

    Nuja vermits er zelfs rook aan de motor kwam.... Start hij nog?
    Best wel even controleren of je geen kortsluiting hebt wel voordat je het nog eens probeert (gewoon klem los doen en weerstand tussen de + en - klem meten aan de auto)

    Vermits er rook uitkwam waar ergens? Je hebt best veel kans dat de alternator stuk is (diodeplaat vind dit namelijk niet leuk). Je kan natuurlijk ook nog gesmolten kabels hebben door de kortsluiting.

    Best moeilijk zo te zeggen zonder metingen/visuele inspectie.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Domdom accu verkeerd aangesloten

    door schrokke » di mei 29, 2012 8:26 am

    Ik weet niet of je veel ervaring hebt met auto techniek. Maar let hier vooral goed op. Als er ergens een ernstige kortsluiting zit kan dat leiden tot het exploderen van de batterij. Daar hou je ernstige en blijvende letsels aan over als je in de buurt staat.

    Het beste advies is misschien dan ook wel om een vakman op te zoeken.

    Wil je het toch zelf doen, zou ik het op deze manier proberen:
    Eerst al eens proberen of de batterij nog op te laden is en nog bruikbaar is.
    Dan ook de zekeringen eens nakijken. Enkel de noodzakelijke zekeringen(motormanagement, brandstofpomp enz) vervangen.
    De dikke rode kabel al eens controleren op oververhitting verschijnselen.
    Dan inderdaad ook eens een weerstandmeting doen tussen de afgekoppelde accuklemmen.
    Dan een goede batterij behoedzaam aankoppelen. let vooral op de vonk die je trekt bij het aankoppelen. Trek je een heftige vonk, haal dan maar meteen terug los. Je zit dan met een deftige kortsluiting. Trek je een licht vonkje( wat bijna altijd het geval is), laat dan de accuklem een minuutje zitten en haal hem er dan terug af.Als deze niet abnormaal warm is geworden zet je hem er direct weer op, meestal trek je dan geen vonkje meer.
    Dan kan je proberen te starten en elektrische systemen testen op hun werking.

    Werk steeds met de min-pool en houd een grote schroevendraaier bij de hand om snel een verhitte klem van de batterij te kunnen wippen.

    En zoals crazywolf al zegt, is er een grote kans dat uw alternator het begeven heeft. Die kan nu in kortsluiting liggen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    Re: Domdom accu verkeerd aangesloten

    door hans schwarte » zo jun 03, 2012 11:19 am

    Dank voor het meedenken.

    Inmiddels is de dynamo en een kabel vervangen. De accu heeft zo te merken geen schade geleden. Valt dus weer mee. :)

    De olietemperatuurmeter geeft niets aan en de radio doet het niet. De zekering is goed. Het zal bij de radio wel de zekering zijn van de radio zelf en bij de olietemperatuur de sensor. Dus weer even verder gaan zoeken en oplossen.

    Mijn F museum wordt, naast een kapotte koppakking en een kapotte jiggle valve nu dus weer uitgebreid met een afgebrande kabel. Maar het rijplezier blijft!

    Hans.
BUTTON_POST_REPLY 4 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten