3e kabel olietemperatuurmeter
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    3e kabel olietemperatuurmeter

    door philipvanv » wo mei 16, 2012 9:28 am

    Na het plaatsten van een nieuwe olietemperatuurmeter heb ik echter nog een vraag. Aan de achterkant zit een fiche met 3 draden: 1 voor de sensor, 1 massa en nog een 3e. Ik dacht dat die 3e een + was, maar blijkbaar klopt dit niet. Aangezien ik niet echt thuis ben in elektriche schema's van auto's, kan ik het ook niet echt opmaken uit onderstaand schema van Dieter... Is er iemand die het me kan uitleggen?

    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    vanspeed
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 237
    GeregistreerdCOLON ma okt 19, 2009 9:10 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogblokland

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door vanspeed » wo mei 16, 2012 10:37 am

    LGW (see power distribution) gaat naar fuse 17 (10A) en is dan dus de + (voeding) :wink:
    1998 mgf vvc
    fase 1: modificaties: AP big brake kit,16" multispokes (75th Anniversary) wheels,MGTF conversion,chrome sidevents
    fase 2: K&N cold air filter,52mm TB,4-2-1 manifold,D-cat,scorpion twin dual exhaust
    car audio: alpine cda-9853R

    fase 3: DVA k06 kit, omega forged pistons, a Sander-head, piper vernier pulleys, EMS-4 bluetooth ecu, auto teknix road elise airbox, D1 oilcatch tank,315cc bosch ev6 injectors

    Mg ZR yellow
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door philipvanv » wo mei 16, 2012 10:57 am

    Vreemd, ik had daar geen spanning op en mijn radio werkt...
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door Kasper » wo mei 16, 2012 12:24 pm

    Het is niet zo dat de meter alles zelf regelt. Zonder dat ik in detail deze meter uit elkaar heb gezien geldt m.i. wel het volgende:
    Er zijn twee circuits:
    1. Het meetcircuit. Hiermee heb je afhankelijk van de olietemperatuur een wisselende spanning die de uitslag van de meter geeft. Vrijwel zeker zal de meting een weerstandsmeting zijn zoals bijvoorbeeld een Pt100. Bij een veranderende temperatuur aan de opnemer verandert de weerstand over de opnemer.

    2. De verlichting van de meter. die een constante spanning en stroom nodig heeft om te voorkomen dat je een lichtorgel krijgt.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door philipvanv » wo mei 16, 2012 1:06 pm

    Het is goed 10 jaar geleden dat ik les had over dit soort toestanden en sindsdien heb ik er niets meer mee te maken gehad, dus probeer ik even luidop te redeneren en dan verbeter je me maar als ik fout zit.

    Temperatuursmetingen adhv weerstanden meten de weerstand, die groter wordt wanneer de temperatuur stijgt, dit in tegenstelling tot een thermokoppel die een stroom opwekt naarmate de temperatuur stijgt. Dus wanneer de weerstand stijgt bij gelijke spanning (ik ga er vanuit dat er gewoon 12v gebruikt wordt) zal de spanning over de sensor stijgen en in de meter dalen. Dit zorgt dan door een of andere (waarschijnlijk magnetische) schakeling dat de meter uitslaat... Dus dan zou ik verwachten dat er 12V te meten is tussen het kabeltje dat niet dient voor de sensor en dat van de massa aangezier er toch ergens een constante voeding nodig is? Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over het kabeltje voor het lampje...

    Of zit ik er compleet naast?
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door Rob » wo mei 16, 2012 1:52 pm

    Ik neem aan dat je deze er toch bij gekregen hebt.

    http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/850000-874999/855572-an-01-de-NIGHT_FLIGHT_DIGITAL_OEL_TEMP_ANZEIGE.pdf

    Wat is dan precies je probleem?
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door schrokke » wo mei 16, 2012 4:36 pm

    Ik ben niet zo goed mee met wat je bezig bent. Maar als ik het enigszins begrijp ben je andere meter en sensor aan het plaatsen.

    Nu de originele meter heeft geen massa nodig voor de temperatuurmeting en heeft daarvoor slechts 2 aansluitingen,een 12V voeding en een aansluiting naar de sensor. De 3de is voor de verlichting. Waar de meter zijn massa neemt voor de verlichting op en MGF weet ik niet.

    Wat ik wel weet is dat temp.meters met 2 aansluitingen werken met een NTC weerstand als sensor en een bi-metaal voor de wijzeruitslag. De voedingstroom loopt via een verwarmingspoeltje,(waarin het bi-metaal plaatje zit), naar de sensor en door de sensor naar de massa. Hoe hoger de temperatuur wordt, hoe lager de sensorweerstand. Daardoor vloeit er een hogere stroom door de spoel die dan meer warmte ontwikkeld. Het bi-metaal zet uit en duwt de wijzernaald richting warm.

    Als je in de originele stekker massa gaat zoeken ga je die niet vinden volgens mij. Controleer anders eens de voedingspanning tov een massa op het koetswerk?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: 3e kabel olietemperatuurmetern

    door philipvanv » wo mei 16, 2012 7:40 pm

    Mijn "probleem" is dat er op de originele meter voor mijn F (MK1) 4 draadjes zijn aangesloten aan de achterkant. 1x voor het lampje (aparte stekker), 1 massa (zwart), 1 naar de sensor (bruin/ blauw) en nog 1, waarvan in niet weet waarvoor het dient. Ik dacht dat het een 12V was, maar wanneer ik meet geeft het niets. Mijn vraag was dus wat het nut is van dit draadje...
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door philipvanv » wo mei 16, 2012 7:43 pm

    @Rob: die fiche zat er niet bij, het waren 2 andere. Alles is aangesloten zonder probleem, ik vroeg mijn gewoon af wat het nut was van een van de originele draadjes...
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door Rob » do mei 17, 2012 1:34 am

    Om te beginnen natuurlijk fijn dat alles werkt (met orginele sensor neem ik aan) volgens het schema zijn er maar drie aansluitingen naar de meter, twee voedingen en de sensordraad. Massa zal wel gemaakt worden via de behuizing naar de koets. Maar voor mij is het al 30 jaar geleden dat ik dit op school heb gehad :lol: :lol: . dus ik kan ernaast zitten.
    Vreemd dat jij 4 draden hebt? Misschien is de bedrading wel veranderd in de loop der tijd. Ben benieuwd wat ik zal aantreffen.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door schrokke » do mei 17, 2012 8:07 pm

    Er moet toch wel degelijk een 12V voeding op het metertje aankomen, anders kan die nooit werken.
    Werkte de meter voor vervanging nog?
    En heb je voor je nieuwe meter ergens anders voeding genomen?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door philipvanv » do mei 17, 2012 9:09 pm

    Awel, daarom dat ik het vroeg, ik snapte het niet omdat hij ook op een zekering zit, maar toch kon ik geen spanning meten. De meter werkte voordien perfect. Nu heb ik de voeding van de radio gebruikt aangezien ze beiden op dezelfde zekering zitten. Achteraan de meter staat er een "+", dus volgens mij is er gewoon ergens iets misgegaan, ik zie echt geen andere verklaring, maar ik had er echt geen spanning op...

    @Rob: een van de kabeltjes is echt wel de massa. En eigenlijk zit het lampje aangesloten op een ander circuit denk ik, aangezien het aangesloten is om met de lampen aan te gaan, vandaar dat het waarschijnlijk niet op dit schema staat...
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door schrokke » vr mei 18, 2012 9:16 am

    Dan zal het wel een kabelbreuk of slecht contakt zijn waardoor er op het kabeltje geen spanning staat en de meter waarschijnlijk niet meer werkte.
    In eerste instantie dacht ik dat de zwarte draad op het schema voor de verlichting diende omdat die uitkwam op het schema voor de dashboard verlichting. Maar bij het eens beter bekijken van de schema's blijkt die zwarte inderdaad wel de massa te zijn.
    Het zou dan best wel kunnen dat deze meter 3 aansluitingen (massa)nodig heeft en met spoeltjes werkt. En dan werkt de wijzernaald wel met een magnetisch veld dat word opgewekt in de spoeltjes.

    Als het nu werkt zou ik er verder niets meer aan veranderen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door gille » ma mei 21, 2012 7:26 pm

    hoi philip,
    ik wil mij ook een digitale olie temp meter plaatsen,en een digitale
    koelwatertemp meter,de olie meters die ik vind gaan maar tot 150° is dat bij de joue
    ook het geval??
    en:bij deze die ik vind is er sprake van een schroefdraad van:Sensor Mounting Thread: NPT1 / 8 "
    zegt dit jou iets,kan deze sensor gelijk gebruikt worden of is er ergens een verloopnippel te
    gebruiken??
    natuurlijk hoor ik het antwoord graag van iedereen die het kent(of denk te kennen)

    alvast bedankt gille
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: 3e kabel olietemperatuurmeter

    door Rob » ma mei 21, 2012 8:15 pm

    gille,

    Volgens mij heeft philip deze
    http://www.jps-tuningshop.com/product.asp?id=85198
    deze gaan inderdaad tot 150 grad. C.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Rob, in totaal 0 keer bewerkt.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten