BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
wagen stoomt
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    wagen stoomt

    door gille » vr dec 23, 2011 6:31 pm

    hoi
    ik heb dus reeds van voor de zomer een probleem met de wagen,
    deze werd heet,en sindsdien lekte er water aan de motor(waterpomp)
    nu heb in ondertussen deze laten vervangen,inclusief de riemen etc...
    als ik korte afstanden rijd is alles ok, maar als het wat langer duurt
    gaat de motor steevast stomen uit het expantievatje. ik heb net een andere
    stop gestoken, maar ben tot de conclusie gekomen dat:
    als de motor meer als ong. 2700toeren maakt er geen watercirculatie meer is
    in het expantievat??

    is dit normaal en indien niet waar zou ik hiervan de oorzaak kunnen vinden,en verhelpen???

    bedankt en prettige feesten gewenst.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: wagen stoomt

    door BlackFox » vr dec 23, 2011 6:41 pm

    Nieuwe waterpomp is toevallig ook kapot?
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: wagen stoomt

    door Emile » vr dec 23, 2011 6:42 pm

    termostaat kapot? of toch de waterpomp?
    2003 MG TF 160.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: wagen stoomt

    door Bruno » vr dec 23, 2011 7:43 pm

    Waterpomp is mijns inziens uit te sluiten, anders had je nooit geen circulatie. Daarenboven zag deze er gewoon goed uit. Ik zou mijn advies gewoon even volgen en je complete systeem flushen, want de substanties hierin (denkelijk een of ander product) zagen er heel verdacht uit. Het lukte me haast niet te ontluchten omdat deze substanties de ontluchtingsnippels in eerste instantie verstopten.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: wagen stoomt

    door gille » vr dec 23, 2011 8:09 pm

    zal ik zeker doen bruno,maar...
    kan dit te maken hebben met het feit dat er bij hogere toeren
    geen koelwater circulatie meer is????
    en...welk product stelde jij voor om dit te doen?
    ik wil het morgen nog snel gaan uithalen.
    en nog...kan een niet goed functionerende thermostaat hier de oorzaak van zijn?
    (koelwatercirculatie hé)
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: wagen stoomt

    door gille » vr dec 23, 2011 8:21 pm

    ik heb me ergens laten vertellen dat de mg waterpompen wel eens
    het probleem hadden dat ze bij hogere toeren niet meer goed functioneren,
    ttz dat de buitenste schoepen niet meer meedraaien met de riem,
    iemand die hier iets meer over weet??

    dank om mee te denken.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: wagen stoomt

    door schrokke » ma dec 26, 2011 9:42 am

    Volgens mij zit er toch een blokkage in uw koelwatercircuit. Dat kan een geblokkeerde thermostaat zijn, maar als ik de uitleg van Bruno lees ga ik meer aan een verstopte radiator denken. Zoals door Bruno al gezegd is flushen een begin. Wil je dat goed doen haal je best de themostaat er uit, dus achteraf een nieuwe monteren lijkt mij evident.
    Als je daarna toch nog problemen blijft ondervinden zal de radiator moeten vervangen worden.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: wagen stoomt

    door schrokke » ma dec 26, 2011 9:02 pm

    gille schreefColon
    maar ben tot de conclusie gekomen dat:
    als de motor meer als ong. 2700toeren maakt er geen watercirculatie meer is
    in het expantievat??

    is dit normaal en indien niet waar zou ik hiervan de oorzaak kunnen vinden,en verhelpen???


    Ik had daar eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken. Vandaag heb ik dat eens snel gedaan en op mijn F is dat ook zo. Een F zonder enig probleem, nog nooit KVS moeten bijvullen en rijd probleemloos trajecten van 150km met regelmatig 160km/u op de teller. Dus volgens mij is het normaal.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: wagen stoomt

    door Janmgf » di dec 27, 2011 11:43 am

    Ik heb zoiets wel eens gehad bij mijn oldtimer.

    Afbeelding

    Als de pomp veel toeren maakt, en dus veel water aanzuigt, "klapt de toevoerslang naar de pomp dicht". Dat wil zeggen dat de slang platgezogen wordt en daardoor neemt de koelwaterflow sterk af. Dat resulteerde in een te hoge koelwater temperatuur.
    De oplossing was het plaatsen van een soort "schroefveer" van inox materiaal in de slang waardoor deze mooi rond bleef.
    In die tijd werd die veer vaak al standaard, af fabriek, in de aanzuigslang geplaatst

    Ik weet niet of dit van toepassing is op een MGF. :oops:
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: wagen stoomt

    door gille » di dec 27, 2011 1:45 pm

    @schrokke
    ik heb net een ft bijgekocht,en bij deze blijft het koelwater gewoon stromen op hogere toeren??
    ik ga in alle geval vandaag alles flushen,nieuwe thermostaat inbouwen,radiator controleren etc.
    dan kan ik mij aan de probleempjes van de ft wijden.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: wagen stoomt

    door RemcovanKuilenburg » di dec 27, 2011 10:49 pm

    Een FT?
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: wagen stoomt

    door BlackFox » wo dec 28, 2011 9:43 am

    Dat is een F met een TF snuit ofzo? :mrgreen:

    Of een F turbo? 8)
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: wagen stoomt

    door schrokke » do dec 29, 2011 9:16 am

    gille schreefColon@schrokke
    ik heb net een ft bijgekocht,en bij deze blijft het koelwater gewoon stromen op hogere toeren??


    Tja, ik heb echt geen enkel probleem met mijn F. Ik zie het dan ook niet als een probleem dat er geen overstort is bij hogere toeren. Misschien is het ook niet zo belangrijk dat het er nu wel of niet is bij hogere toerentallen. Zoals ik eerder al zei, ik heb daar nog nooit op gelet. Wel bij nullast toerental, dan wil ik het wel zien spuiten. Bij gas geven wil ik vooral het tank niveau zien dalen om te bevestigen dat de waterpomp werkt.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: wagen stoomt

    door Kasper » do dec 29, 2011 10:07 am

    in de praktijk is een waterpomp een van de meest storingsarme onderdelen van een automotor. Dit omdat er altijd voldoende koeling is en het koelmiddel voor een smerende werking zorgt.

    Bij een K-blok hoef je net zoals bij de meeste (modernere, <40 jaar) Europese auto's niet bang te zijn dat er een aanzuigslang is gebruikt, die slang is in mijn ogen alleen maar ontstaan om de ruimte in de motorruimte in te vullen en je op extra onderhoudskosten te jagen. (er is waarschijnlijk ook nog een extra aandrijving voor de pomp nodig)

    Als er geen vaste delen in het watercircuit komen (en wat zouden ze daar doen) dan zou er een risico bestaan dat ze (naast vast komen te zitten in de talloze kanaaltjes) de waaier vast zetten. Maar waar moeten die vaste delen vandaan komen.

    De pomp wordt rechtstreeks door de motor aangedreven, daar heb je ook geen mogelijkheid tot problemen. (dan is er meer aan de hand en is de waterpomp echt geen issue)

    Slijtage van de waaier kan gebeuren maar is een kwestie van jaren en wordt eigenlijk alleen maar beïnvloed door deeltjes in je koelvloeistof.
    Wat aan de waterpomp mis kan gaan is dat de afdichting lek raakt of het lager uitloopt. Dit zijn de zaken waarom je een waterpomp beter bij het vervangen van de distributieriem vervangt.

    Voor de rest is m.i. een waterpomp een onderdeel om niet te veel over na te denken. Als ik het bovenstaande teruglees zie ik maar een ding terugkomen: Zorg dat je koelvloeistof in orde is.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: wagen stoomt

    door gille » vr dec 30, 2011 10:48 am

    RemcovanKuilenburg schreefColonEen FT?

    ik denk dat ik ergens verkeerd gekocht heb,
    bljikt toch 'n TF te zijn,(verklaard de prijs natuurlijk wel) :wink:
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten