En dan kom je goed weg...
  • Avatar gebruiker
    wjjkoevoets
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 190
    GeregistreerdCOLON di mei 13, 2008 8:05 am
    WoonplaatsCOLON Sprundel

    En dan kom je goed weg...

    door wjjkoevoets » do dec 08, 2011 10:30 pm

    Onlangs heb ik werk gevonden in Eindhoven. Ik had het namelijk erg rustig en vond het een goed idee om mijn tijd nuttiger in te gaan vullen. Bovendien stond mijn MG ook eigenlijk te lang niks te doen. Na een paar keer heen en weer naar mijn werk te zijn gereden met de auto van mijn ouders (navigatiesysteem hé ;)) werd het tijd om de MG weer eens de weg op te krijgen.

    Hoewel ik geen problemen ondervond met de paar ritten van en naar mijn werk had ik toch een raar gevoel. Het leek wel alsof er iets niet helemaal goed was met mijn auto, maar ik kon het niet plaatsen. Ik zag geen lekkages en de temperaturen waren niet anders dan normaal. Maar toch, het voelde anders, stroef, niet vloeiend, ik weet het niet, lastig uit te leggen. Maar ja, ik dacht, zal wel loslopen. De auto moest toch binnen 2 maanden APK gekeurd worden en dan zou ie meteen een kleine beurt hebben gekregen.

    Afgelopen weekend besloten mijn vriendin en ik kerstinkopen te gaan doen. Uiteraard met de MG naar de parkeergarage onder het winkelcentrum gereden. Na een uitgebreide winkel sessie weer richting huis. Ik reed naar de uitgang van de parkeergarage wat eigenlijk niets meer is dan een vrij steile helling naar een rotonde. Om de helling op te komen gaf ik aardig wat gas. De reactie van mijn auto was niet de reactie die ik had verwacht...

    De auto stotterde en het leek wel of er iets oversloeg in de motor. Raar, maar ik kwam de helling toch nog gemakkelijk op. Direct na de rotonde uit nieuwsgierigheid in zijn twee is even vrij stevig gas gegeven. Niet het meest briljante idee natuurlijk. De auto schoot meteen naar de 5000-6000 toeren (ik vermoed in de begrenzer), ook met het gaspedaal niet ingedrukt. Ik had weinig zin om de motor op te blazen dus gelijk het contact uitgezet en uit laten rollen. Goed, ik kwam dan wel op een busstation terecht, maar ik had tenminste nu wel de ruimte om de auto opnieuw te starten. Helaas, meteen nadat de motor aansloeg steeg het toerental weer meteen naar 5000-6000 toeren. Sjah, uit dan maar, ik ga wel bellen dacht ik.

    Na veel gedoe heeft mijn schoonvader uiteindelijk mijn auto naar huis gesleept. De volgende dag kwam er een monteur van de ANWB langs. As fate would have it startte de auto gewoon weer normaal. Er was niets mis met de gaskabel en de gasklep leek de monteur onwaarschijnlijk. Vreemd, na een rondje te hebben gereden niets meer aan de hand. Uiteraard was ik hier niet tevreden mee, de auto moest en zou nagekeken worden. Een dag later meteen de garage gebeld voor een afspraak met een uitleg van wat er gebeurd was en het verzoek om de auto grondig na te kijken, een grote beurt te geven en meteen de APK te doen.

    Ongeduldig wacht ik op de uitslag af. Uiteindelijk een telefoontje van de garage. De auto is prima in orde met uitzondering van de distributieriem. Er werd mij meteen medegedeeld dat ik veel geluk heb gehad. De riem stond namelijk niet meer op tijd en het zag er niet al te best uit. Het is al erg dat hij eraf komt bij een laag toerental, maar bij 5000-6000 toeren is het helemaal hopeloos natuurlijk. Tsjah, eigen stomme schuld, bij aankoop niet meteen distributieriem laten vervangen en de auto is inmiddels al 7 jaar oud. Nooit bij stilgestaan, stom stom stom! Dan kom je toch goed weg!

    Gelukkig was de rest van de auto prima in orde. De distributieriem hebben ze vervangen, alsmede de waterpomp en de multiriem. APK goedgekeurd, maar wel weer verregaande slijtage aan de banden dus binnenkort een nieuwe set banden erop, meteen vier, want nu zitten er drie verschillende merken banden onder wat natuurlijk ook nergens over gaat (1x Toyo, 1x Dunlop, 2x Goodyear).

    Klopte mijn gevoel dus toch. Vandaag was ie weer helemaal de oude en rijdt ie weer als een tierelier. Wat een verschil zeg niet normaal!

    Ik denk dat ik in het vervolg wel op let dat de distributieriem in ieder geval elke 5 jaar / 60000km vervangen wordt! Dus voor de mede-leken onder ons, u bent gewaarschuwd ;)

    Om even vervelend te doen: Ik zeg doen!
    Proud ex-owner of an:
    MG TF 135 - 80th Anniversary Edition (Starlight Silver - Stock)

    Proud owner of a:
    BMW ///M235i (Estoril Blue) - Bootmod3 - Wagner DP - ER CP - ER TIC CP - CSF FMIC - GFB DV+ - Pure Inlet - K&N Drop-in AF - MPE
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: En dan kom je goed weg...

    door Rob » vr dec 09, 2011 1:59 am

    pffff... lucky you :D
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: En dan kom je goed weg...

    door Sander » vr dec 09, 2011 9:17 am

    Freijters automaterialen ?
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: En dan kom je goed weg...

    door ErikB » vr dec 09, 2011 9:29 am

    Mooi verslag ... Met een happy end. Top
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    Re: En dan kom je goed weg...

    door etienne » vr dec 09, 2011 10:27 am

    tja die distributieriem ik ben er al genoeg tegengekomen die er ook zo over dachten.. van het zal niet zo,n vaart lopen om hem op tijd te laten vervangen ... maar die kwamen er heel vaak niet zo goed vanaf met als gevolg verbogen kleppen en erger... dus gelukkig ben je er goed vanaf gekomen thumbsup
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: En dan kom je goed weg...

    door luigi1515 » vr dec 09, 2011 12:20 pm

    Goed te horen dat het zo is afgelopen! Heb ook eens zoiets meegemaakt, maar toen lag het wel aan het gaskleppenhuis :P
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: En dan kom je goed weg...

    door RemcovanKuilenburg » vr dec 09, 2011 12:40 pm

    Dat je gas vol open gaat met een verdraaide distributie riem :?: Nog nooit van gehoord. Dus ik weet niet of dat het probleem daar echt mee verholpen heeft.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: En dan kom je goed weg...

    door luigi1515 » vr dec 09, 2011 12:48 pm

    Niet Remco? Hmm vreemd :P

    Nee ik bedoel: een keertje gehad dat de auto vreemd aanvoelde, op een gegeven moment ff gas gegeven en toen bleef ie voluit toeren maken terwijl ik het gas niet meer ingetrapt had. Gaskleppenhuis bleek een beetje 'plakkerig'. Toch stilgekomen en de motor uitgezet. Bij het aanzetten zat ie meteen weer vol in de toeren. Daarna heeft Bruno mijn gaskleppenhuis vervangen door een aluminium 52mm. Probleem aufgelaust!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: En dan kom je goed weg...

    door Kasper » vr dec 09, 2011 1:21 pm

    Ben het hier zeker wel met Remco eens, ik zie het verband niet direct tussen hoog in de toeren blijven hangen en een distributieriem.

    Wel is het probleem van de plakkende kunststof klephuizen bekend. Ik zou zeker de topics die hier aan gewijd zijn nog eens doornemen.

    m.i. als de directe sychronisatie tussen de verbranding (3 fase van de 4 in een 4 tact motor) plaats vind, draait de krukas en dus het aandrijvende wiel van de distributieriem. Dit bepaalt de rotatiesnelheid van de motor, samen met de ontsteking. Versnellen gebeurt door toename van de energie die het ontbrande mengel afgeeft aan de krukas en dus de distributieriem.
    Ontsteking en liften van de kleppen is afhankelijk van de puls uit de aandrijving.

    Met een defecte distributieriem gaan de kleppen en ontsteking echt niet sneller werken dan de krukas, de wrijving zorgt daarvoor en helaas ook in jou auto is er geen perpetium mobile.

    Ergo: ik ben bang dat je probleem nog niet is opgelost.

    Wel heb je ongelofelijk veel geluk gehad, even gemakkelijk had je 16 kromme klepstelen gehad.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: En dan kom je goed weg...

    door luigi1515 » vr dec 09, 2011 1:25 pm

    HO HO HO volgens mij begrijpen jullie mij verkeerd! Ik bedoel gewoon ook dat ik eens mee heb gemaakt dat ik iets aanvoelde en dat bleek uiteindelijk een plakkend gaskleppenhuis te zijn! Haha, de distributieriem heeft in mijn verhaal geen rol van betekenis. Ik doelde gewoon op 'het angstige moment' dat wjjkoevoets had meegemaakt. Voor de rest zijn er geen gelijkenissen tussen onze verhalen :lol:
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: En dan kom je goed weg...

    door luigi1515 » vr dec 09, 2011 1:28 pm

    luigi1515 schreefColonNiet Remco? Hmm vreemd :P


    Dat bedoelde ik als grapje, omdat ik inderdaad ook niet problemen met 'hangend gas' in verband met distrubutieriem heb gehad.

    Hoop dat het nu opgehelderd is haha.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: En dan kom je goed weg...

    door BlackFox » vr dec 09, 2011 1:50 pm

    Volgens mij hebben ze het ook niet op jou Luigi :P
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    En dan kom je goed weg...

    door RemcovanKuilenburg » vr dec 09, 2011 2:07 pm

    Klopt want ik heb het over wijkervoets
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    En dan kom je goed weg...

    door RemcovanKuilenburg » vr dec 09, 2011 2:11 pm

    Ergo ik denk dat ze je gasklep hebben gereinigd, kost bijna niets, en vervolgens met een mooi verhaal je distributie riem vervangen. Verdraaide distributie riem gaat je auto niet op lopen en zouden er kleppen krom moeten zijn. Maar goed je weet wel dat nu je distributie riem weer even mee kan!
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: En dan kom je goed weg...

    door luigi1515 » vr dec 09, 2011 2:40 pm

    Oeps :P

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten