Hoewel ik geen problemen ondervond met de paar ritten van en naar mijn werk had ik toch een raar gevoel. Het leek wel alsof er iets niet helemaal goed was met mijn auto, maar ik kon het niet plaatsen. Ik zag geen lekkages en de temperaturen waren niet anders dan normaal. Maar toch, het voelde anders, stroef, niet vloeiend, ik weet het niet, lastig uit te leggen. Maar ja, ik dacht, zal wel loslopen. De auto moest toch binnen 2 maanden APK gekeurd worden en dan zou ie meteen een kleine beurt hebben gekregen.
Afgelopen weekend besloten mijn vriendin en ik kerstinkopen te gaan doen. Uiteraard met de MG naar de parkeergarage onder het winkelcentrum gereden. Na een uitgebreide winkel sessie weer richting huis. Ik reed naar de uitgang van de parkeergarage wat eigenlijk niets meer is dan een vrij steile helling naar een rotonde. Om de helling op te komen gaf ik aardig wat gas. De reactie van mijn auto was niet de reactie die ik had verwacht...
De auto stotterde en het leek wel of er iets oversloeg in de motor. Raar, maar ik kwam de helling toch nog gemakkelijk op. Direct na de rotonde uit nieuwsgierigheid in zijn twee is even vrij stevig gas gegeven. Niet het meest briljante idee natuurlijk. De auto schoot meteen naar de 5000-6000 toeren (ik vermoed in de begrenzer), ook met het gaspedaal niet ingedrukt. Ik had weinig zin om de motor op te blazen dus gelijk het contact uitgezet en uit laten rollen. Goed, ik kwam dan wel op een busstation terecht, maar ik had tenminste nu wel de ruimte om de auto opnieuw te starten. Helaas, meteen nadat de motor aansloeg steeg het toerental weer meteen naar 5000-6000 toeren. Sjah, uit dan maar, ik ga wel bellen dacht ik.
Na veel gedoe heeft mijn schoonvader uiteindelijk mijn auto naar huis gesleept. De volgende dag kwam er een monteur van de ANWB langs. As fate would have it startte de auto gewoon weer normaal. Er was niets mis met de gaskabel en de gasklep leek de monteur onwaarschijnlijk. Vreemd, na een rondje te hebben gereden niets meer aan de hand. Uiteraard was ik hier niet tevreden mee, de auto moest en zou nagekeken worden. Een dag later meteen de garage gebeld voor een afspraak met een uitleg van wat er gebeurd was en het verzoek om de auto grondig na te kijken, een grote beurt te geven en meteen de APK te doen.
Ongeduldig wacht ik op de uitslag af. Uiteindelijk een telefoontje van de garage. De auto is prima in orde met uitzondering van de distributieriem. Er werd mij meteen medegedeeld dat ik veel geluk heb gehad. De riem stond namelijk niet meer op tijd en het zag er niet al te best uit. Het is al erg dat hij eraf komt bij een laag toerental, maar bij 5000-6000 toeren is het helemaal hopeloos natuurlijk. Tsjah, eigen stomme schuld, bij aankoop niet meteen distributieriem laten vervangen en de auto is inmiddels al 7 jaar oud. Nooit bij stilgestaan, stom stom stom! Dan kom je toch goed weg!
Gelukkig was de rest van de auto prima in orde. De distributieriem hebben ze vervangen, alsmede de waterpomp en de multiriem. APK goedgekeurd, maar wel weer verregaande slijtage aan de banden dus binnenkort een nieuwe set banden erop, meteen vier, want nu zitten er drie verschillende merken banden onder wat natuurlijk ook nergens over gaat (1x Toyo, 1x Dunlop, 2x Goodyear).
Klopte mijn gevoel dus toch. Vandaag was ie weer helemaal de oude en rijdt ie weer als een tierelier. Wat een verschil zeg niet normaal!
Ik denk dat ik in het vervolg wel op let dat de distributieriem in ieder geval elke 5 jaar / 60000km vervangen wordt! Dus voor de mede-leken onder ons, u bent gewaarschuwd
Om even vervelend te doen: Ik zeg doen!




