BUTTON_POST_REPLY 2 berichten Pagina 1 van 1
mgf staat scheef
  • vinomakie
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12
    GeregistreerdCOLON ma sep 19, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON west-vlaanderen

    mgf staat scheef

    door vinomakie » do okt 13, 2011 11:06 pm

    mijn mgf was opgepompt al een paar maanden nu zie ik opeens dat ene kant veel lager gezakt is en de andere kant nog op normale hoogte staat wat kan er aan de hand zijn?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: mgf staat scheef

    door ErikB » do okt 13, 2011 11:47 pm

    Hey Welkom !!

    Meest voor de handliggend antwoord is een defect aan de hydragasophanging. Bij de ophanging van een MGF is de ophanging van het linkse voorwiel verbonden met de ophanging van het linkse achterwiel. En zo is ook aan de rechterkant voor en achter met elkaar verbonden. Met elkaar verbonden wil zeggen dat er een vloeistofleiding van achter naar voor loopt, zowel voor links als voor rechts. Het is dan ook logisch dat wanneer er iets fout gaat, dikwijls 1 kant volledig geïmpacteerd is.

    Lekkage is het meest voor de handliggend. Dit kan zeer duidelijk zijn (en zal dan ook plots zijn) door verlies van vloeistof (groen en een nogal typische, zoete geur). Het kan ook trager gaan en dan vind je amper of geen vloeistof terug. Dikwijls wel nog eens sporen van de opgedroogde vloeistof, net onder de positie van de veerbollen.

    Die veerbol (1 per wiel) kan ook intern stuk gaan. Een rubber membraan scheidt een gaskamer (stikstofgas) van de vloeistof.

    De vloeistofdruk wordt per kant geregeld dmv. een hydragaspomp, bij voorkeur met een drukmetertje. IS er geen, dan moet men de afstelling uitvoeren door het meten van de afstand tussen het midden van de velg en recht omhoog naar de rand van de wielkastboog. Offcieel 36.8cm +/- 1.0cm, gemeten bij 17°C. In praktijk is tot ca. 2 cm's lager best ook wel te doen. Veel lager mag ie echter niet zijn, zonder modificaties uit te voeren.

    IS er wat loos met de veerbol dan dient deze vervangen te worden. Eentje van vooraan is nog makkelijk te vinden (2nd hand en zelfs nieuw). Eentje voor achteraan is een stuk moeilijker en daar zal je je moeten beperken tot de 2de handsmarkt.

    Best:
    1) meet je eens (als de auto op een vlakke ondergrond staat) de rijhoogte
    2) ga je opzoek naar sporen van vloeistof (al dan niet reeds opgedroogd)
    3) kijk je of de auto op z'n bumpstops rust (kegelvormige rubbers boven de bovenste draagarm)

    hth,
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
BUTTON_POST_REPLY 2 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten