BUTTON_POST_REPLY 11 berichten Pagina 1 van 1
Bougies trillen los
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Bougies trillen los

    door Ian » di okt 04, 2011 7:02 pm

    Hallo



    Heb nu soms dat na een tijdje sportief rijden, dat ik ineens terug het serieus getok hoor aan mijn motor. Wetende het verschil tussen het bougie en kleppengeluid na vier jaar al (ja de tijd vliegt snel voorbij), deed ik terug mijn motorklep eraf en zag ik tot mijn verbazing dat de nieuwe elise bougiekabels perfect vast zaten (beetje te vast). Na deze te verwijderen, merkte ik dat er een bougie los was gekomen terug. Nu vraag ik me af, hoe komt dit toch? De bougie zag er nog perfect uit en is vrijwel nieuw. Het is nu ook niet op dezelfde plaats dat er eentje loskomt. Is dit een teken dat de draad waar ik ze indraai, zijn grip begint te verliezen? Heb ze allemaal eruit gedaan, beetje proper gemaakt en nu eens geen kopervet er rond gedaan en ze teruggeplaatst en beetje harder aangedraaid (nu niet te hard want dan verne*k je het).

    Hebben jullie hier ook met te maken soms, of doen jullie er iets rond? Ik denk dat ik zelf tijdens het zoeken op google één iemand had gelezen die zover al was dat hij locktide ofzo begon te smeren hierop :-s
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: Bougies trillen los

    door philipvanv » di okt 04, 2011 10:24 pm

    normaal moet ge der helemaal geen kopervet aan doen, en zeker geen locktide
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Bougies trillen los

    door D.B.C. » di okt 04, 2011 10:58 pm

    Dit had ik serieus 2 weken geleden ook, na het horen van vervelend getik kwam ik er achter dat een bougie los zat, een flink paar slagen ook, deze boegies zijn dan wel niet nieuw, maar zagen er nog wel perfect uit.

    Raar!?
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Bougies trillen los

    door ovi » wo okt 05, 2011 8:21 am

    Ik doe al 30 jaar een beetje kopervet aan iedere bougies die ik heb ingedraaid en heb nog nooit een bougie gehad die loskwam! :roll: Ik werk aan recente auto's maar vooral aan oude en heel oude (oldtimers) dus v/d ouderdom van uw draad komt het dus ook niet. :wink:

    Ik denk dat je ze gewoon niet vast genoeg getrokken hebt omdat je blijkbaar bang bent ze stuk te draaien. :?
    Van Loctide aan een bougie heb ik echt nog nooit gehoord en zou ik zeker ook nooit doen! :no:
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Bougies trillen los

    door Sander » wo okt 05, 2011 8:24 am

    Draai ze aan met een moment sleutel en je bent zeker hè.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Bougies trillen los

    door ovi » wo okt 05, 2011 11:09 am

    Sander schreefColonDraai ze aan met een moment sleutel en je bent zeker hè.

    Hij kan ze eerst even vast draaien zoals hij deze vastgedraaid heeft en dan met de momentsleutel even kijken hoeveel verder hij ze nog kan draaien om ze ECHT vast te zetten! :thumbsup:
    Wij zeggen "gewoon vast is goed" maar blijkbaar is Ian iets te voorzichtig wat in dit geval dus voor één keer niet goed is! :devil-(
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Bougies trillen los

    door Ian » wo okt 05, 2011 11:29 am

    ovi schreefColon
    Sander schreefColonDraai ze aan met een moment sleutel en je bent zeker hè.

    Hij kan ze eerst even vast draaien zoals hij deze vastgedraaid heeft en dan met de momentsleutel even kijken hoeveel verder hij ze nog kan draaien om ze ECHT vast te zetten! :thumbsup:
    Wij zeggen "gewoon vast is goed" maar blijkbaar is Ian iets te voorzichtig wat in dit geval dus voor één keer niet goed is! :devil-(


    Inderdaad, ik ben altijd bang om ze kapot te draaien, heb ze nu steviger aangedraaid, dus ben benieuwd ;)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Bougies trillen los

    door ErikB » wo okt 05, 2011 11:45 am

    Bougies zijn inderdaad tricky, te vast geeft problemen, te los eveneens (tot zelfs bougies die gelanceerd worden.

    "Rustig vast draaien tot weerstand en dan nog een half toertje", doe ik.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Bougies trillen los

    door Sander » wo okt 05, 2011 12:49 pm

    Het is ook afhankelijk van hoe ver de ring aan de bougie al gecomprimeerd is. Gloednieuwe zul je minder problemen mee hebben dan bougies die al eens gemonteerd zijn geweest.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Bougies trillen los

    door ovi » do okt 06, 2011 9:12 am

    Ian schreefColonInderdaad, ik ben altijd bang om ze kapot te draaien, heb ze nu steviger aangedraaid, dus ben benieuwd ;)


    Gewoon een halve toer voor het afbreken stoppen zeg ik altijd als mijn zoon Jeffry iets moet vastzetten! :wink:
    Met een bougie weet hij dit ondertussen maar als hij iets anders vastzet krijg ik het daarna niet meer los! :devil-(
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Bougies trillen los

    door schrokke » ma okt 10, 2011 10:12 am

    Volgens bougie fabrikanten.
    Vast draaien op 12 tot 20 NM.
    + halve toer bij nieuwe bougie(nieuwe ring)
    + kwart toer bij oude bougie( reeds gecomprimeerde ring)
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
BUTTON_POST_REPLY 11 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten