Eerst moet je achter het koelwaterreservoir losmaken
en aan de andere kant de computer
anders kan je niet aan de bovenste bevestiging. Gelijk inspuiten met free of kruipolie.
Vooraan moet je de zekeringkast
en best ook de eerste van de 2 claxons losmaken
zodat je daar ook goed bij kan.
Ik ben achteraan begonnen, wiel los (die vervelende slotbouten meteen vervangen door gewone!!!)
Bruno ik heb nog een paar dopadapters voor jou als het pas geeft
Wiel eraf en torsiebar losmaken (anders krijg je de demper er niet uit langs onder)
Bovenste en onderste bevestiging los en dan moet je de torsiebar naar boven wringen met een hefboom om plaats te maken voor de demper. Met twee was dat wel makkelijker!
Oude eruit,
demonteren, bovenste rubber en rondel overzetten (bijgevoegde rondel was te klein van diameter!!!)
nieuwe erin, onderste bevestiging eerst vastmaken, je moet wat liften aan de as om de gaten mooi op lijn te krijgen, maar niet echt een probleem eigenlijk. Vervolgens de torsiebar terug vastzetten en boven voorlopig rubber, drukplaat en moer vastzetten. voor de torsiebar op hoogte te krijgen gebruikte ik een extra krik.
De spiraal hoefde niet opgespannen, de draad van de demper was lang genoeg om deze volledig te onspannen.
Vooraan hetzelfde eigenlijk, hier moest ik de spiraal wel opspannen. Ik gebruikte hiervoor 2 spanriemen die ik aan de spiralen vastmaakte. Ik weet het, spanners moet je gebruiken, maar die had ik niet, en dit werkt eigenlijk ook goed.
Onder en boven vast en klaar is Kees.
Voor de hele klus had ik 3 uur nodig, omdat we met 2 waren ging het wel echt vlot.
Dan de testrit...er werd hier nogal lovend gesproken over deze dempers en ik moet zeggen dat dit niet overdreven is. Het verschil is erg groot. Het comfort is merkelijk verbeterd terwijl de stuurvastheid volgens mij ook is toegenomen, vooral in de bochten dan. Bij hoge snelheid kan ik nog niet vergelijken maar dat was met de oude dempers erg nerveus rijden!

