BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1
MGF vanonder het stof halen
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    MGF vanonder het stof halen

    door MGF_TV » wo aug 24, 2011 5:40 pm

    Gisterenavond was het dan zover.

    De MG had ik omwille van verhuis naar ons nog niet voldoende afgewerkte nieuwe huis bij mijn shoonouders in de kempen gestald sinds september vorig jaar; Ik heb me ook ver van dit forum gehouden om geen heimwee te krijgen maar de uitnodiging van de keuring deed me de das om. Zo kon het niet langer. De F moest en zou gisteravond terugkeren en ik zou deze morgen naar de keuring gaan.
    Gewapend met de juiste hoogte, bandenspanning en verzekering van Erik dat ik nog langs kon komen om de F op te krikken vertrok ik vol goede moed met mijn startkabels.

    Natuurlijk gaf de F geen teken van leven meer, ik was nooit van plan hem langer dan een maand of twee achter te laten en dat is voor de accu nooit een probleem geweest. Een jaar darentegen was wat teveel van het goede. Maar niets mocht helpen, zelfs in gang duwen ging niet.

    Dan maar die vriendelijke jongens van Ethias gebeld. Na vijf jaar trouw, en zelfs een beetje op tijd, mijn bijdrage te hebben betaald was het payback time voor die mannen :devil-( .

    Binnen het half uur stopt er een takelwagen van FAST (die mannen die je elke morgen en avond op de ring van Antwerpen ziet staan wachten) en ik denk nog "dat is toch wel wat overdreven om gewoon even een boost te komen geven". Anyway, booster erop en hop, de motor start onmiddellijk. :D
    Mijn vreugde werd snel getemperd toen ik een hoog gefluit hoorde achterin. "Ja dat is niet abnormaal na zo lang stilstaan, dan slippen die riemen nogal eens" zegt de depanneur ('man van de takelwagen' voor de hollanders) nog, "dat gaat zo wel over".
    Ook toen er een massa witte rook uit de motorkap kwam met bijkomende donut geur (nee, niet die om te eten) en ik de motor al afgezet had bleef hij volhouden dat het wel goed ging komen. :?

    Omdat de motor eigenlijk best wel goed en soepel draaide en de rook enkel van de alternatorriem kon zijn heb ik de motor dan maar gestart. En inderdaad, na enkele seconden was het gefluit verdwenen.
    Maar op het moment dat we de booster afkoppelden ging de motor ook af. Na een tweede poging was de conclusie simpel: geen alternator riem meer. Wij nog even het wiel eraf en de bescherming om te checken en ja hoor, een hoop verbrand rubber en nog enkele resten van de riem. Voorts was de alternator op geen enkele manier rond te krijgen.

    Dus uiteindelijk kwam de takelwagen nog van pas :cry: en is de F toch thuis geraakt. In de keuring ben ik echter deze morgen niet geraakt, wel in de Landrover garage in Dendermonde alwaar ik zonder te betalen ( :oops: had weereens geen cash op zak), een mooie nieuwe riem meekreeg. De accu stond ondertussen losgekoppeld op te laden en zou blijven laden tot na de reparatie.
    Gezien er geen alternator op stock was heb ik dan maar de huidige gedemonteerd: Wagen opkrikken, wiel eraf, bescherming eraf, zien dat je toch niet overal aankan en dan maar het motorcompartiment open maken, bouten losmaken, electrische connecties lossen, ...
    Na anderhalf uur had ik het onding eruit, na tien minuten WD40, een inbus maat 8 en een kleine hamer was de alternator terug los en nog eens een uur later zat alles terug ineen. 8)

    De accu losjes aangesloten en gestart, een klein beetje slepen van de riemen maar verder ging alles goed. Daarna het moment van de waarheid: de accu terug losmaken terwijl de motor draait. En ja hoor, hij bleef draaien. :thumbsup:

    Bij wijze van accu lading heb ik dan maar de riem gaan betalen. Niet enkel en alleen omdat goede service beloond moet worden, het leek me ook veiliger de motor voor het eerst stil te leggen op een locatie waar men het nodige materiaal heeft om hem terug aan de praat te krijgen. Maar de motor starte feilloos.

    Alles ok volgens de garage, nu nog eens langs mijn dorpsgenoot (Erik) om hem op hoogte te krijgen en dan naar de keuring geraken.

    BTW, volgens de garage was het niet erg als de alternator op een bepaald punt tijdens zijn rotatie een beetje stroever draaide, het zou wel loskomen zegden ze. Wat denken jullie hiervan?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: MGF vanonder het stof halen

    door Sander » wo aug 24, 2011 6:26 pm

    Mooi verhaal.

    Betreffende de moeilijker draaiende alternator. Hij komt los of hij gaat stuk :lol: Bruno heeft wellicht nog wat spareparts liggen zodat je de slechte onderdelen kan vervangen indien noodzakelijk.
    Building >200BHP K-series
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: MGF vanonder het stof halen

    door philipvanv » wo aug 24, 2011 8:30 pm

    Altijd leuk om te zien dat er nog volk uit de buurt hier op het forum zit :) Wat die garage betreft: ze hebben ne goede magazijnier. Daar eindigd wat mij betreft hun goede service. Mijn ervaringen met hun garage staan hier nog ergens op het forum, en ik heb onlangs nog nieuwe dingen ontdekt (met dank aan Bruno) die aan dat lijstje kunnen toegevoegd worden. Ik hoop dat het jou beter af gaat met hen.
    Om te eindigen met een positieve noot: blij dat je F van onder het stof is :)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: MGF vanonder het stof halen

    door Bruno » wo aug 24, 2011 8:32 pm

    ik heb inderdaad nog wat alternatoren die gesloopt mogen worden :wink:
    Anyway, zo zie je maar, een wagen laten stilstaan is nooit goed (zo krijg je ook olielekken trouwens..). Het lange leven van een F is er af en toe mee rijden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    Re: MGF vanonder het stof halen

    door MGF_TV » do aug 25, 2011 10:32 pm

    Nee, Philip, ben niet echt meer buur. Ik ben naar Waasmunster verhuist om dichter bij Erik zijn garage te zitten. Je weet wel, die met alle leuke onderdelen. Ik zal mijn profiel eens moeten aanpassen.

    Woon jij niet op de baan die langs de oude boelwerf loopt van Temse naar Tielrode? ik heb daar al meermaals een F zien staan.
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: MGF vanonder het stof halen

    door philipvanv » do aug 25, 2011 10:52 pm

    Dat is inderdaad mijn F :) Waasmunster is nog altijd dicht in de buurt hè.
BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten