BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
Newby vraag over warm worden
  • Avatar gebruiker
    pim123
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 70
    GeregistreerdCOLON di jul 12, 2011 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Delft

    Newby vraag over warm worden

    door pim123 » do aug 04, 2011 8:56 pm

    Ik vind op het forum dat ik niet meer dan 3000 toeren moet rijden tot de olietemperatuur boven de 90 gr is.
    Nu heb ik gezien dat nadat hij warm is zowel water als olietemperatuur lekker stabiel blijven.
    Maar ik rijd ook veel kortere stukjes en dan is de olietemperatuur amper uit de hoek voordat ik op mijn bestemming ben, is dat heel erg schadelijk ? (overigens is dat wel gekmakend, die 3000 toeren, omdat ik weet dat de auto gaat als de brandweer, wil ik dat steeds ook doen en moet dan mezelf tegenhouden :D )
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Newby vraag over warm worden

    door BlackFox » do aug 04, 2011 9:04 pm

    Bij mij duurt het zo'n 12km eer de olie rond de 70-80°C zit. Vanaf 65° ongeveer ga ik héél lichtjes over de 3000, vanaf 70° richting 4000 en vanaf hij op 80° staat bouw ik nog even lichtjes op en en dan knallen maar.

    Maar ik doe dus ook maar dagelijks rond de 12km enkel, motor is nét op temperatuur wanneer ik aankom, ik moet me dus ook de hele weg rustig houden :mrgreen:

    Heb me hier destijds ook vragen bij gesteld, maar zou geen kwaad kunnen.
    Overigens worden er ook wel eens vaak omwegen gemaakt ;)
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    Newby vraag over warm worden

    door Remieme » do aug 04, 2011 9:09 pm

    Hou me niet zo strikt aan de 3000 rpm.
    Meestal schakel ik bij 3500rpm. Echt doortrekken hoog in toeren kun je beter mee wachten tot de motor lekker warm is ;)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Newby vraag over warm worden

    door Tukker » do aug 04, 2011 9:13 pm

    pim123 schreefColonMaar ik rijd ook veel kortere stukjes


    Dan laat ik hem staan of zorg dat hij warm is voor dat ik aan dat korte stukje begin. Je hoeft niet de kortste route te rijden. :twisted:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Newby vraag over warm worden

    door D.B.C. » do aug 04, 2011 9:22 pm

    Het heeft natuurlijk ook te maken met hoe snel je hem naar die toeren brengt. Trap jij op het pedaal vol in tot 3500 toeren en dan meteen schakelt krijgt je motor als nog een opdonder.
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    pim123
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 70
    GeregistreerdCOLON di jul 12, 2011 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Delft

    Re: Newby vraag over warm worden

    door pim123 » do aug 04, 2011 9:31 pm

    mmm, omrijden...daar was ik nog niet opgekomen, ga ik morgenochtend eens proberen, we hebben toch flexibele werktijden :wink:
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Newby vraag over warm worden

    door BlackFox » do aug 04, 2011 9:34 pm

    D.B.C. schreefColonHet heeft natuurlijk ook te maken met hoe snel je hem naar die toeren brengt. Trap jij op het pedaal vol in tot 3500 toeren en dan meteen schakelt krijgt je motor als nog een opdonder.

    Inderdaad! Plankgas is zeker te mijden!


    Een open luchtfilter zoals een K&N is hier handig voor, als 'ie brult geef je teveel gas :mrgreen:
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Newby vraag over warm worden

    door Ian » do aug 04, 2011 9:41 pm

    Gewoon opa rijden tot 90 graden.

    90graden + , rijden alsof ie gepikt is.
  • Avatar gebruiker
    pim123
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 70
    GeregistreerdCOLON di jul 12, 2011 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Delft

    Re: Newby vraag over warm worden

    door pim123 » do aug 04, 2011 9:48 pm

    Ian schreefColonrijden alsof ie gepikt is.


    Hahahahaha !!
  • Ronald MG TF
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1758
    GeregistreerdCOLON vr maart 09, 2007 3:15 pm
    WoonplaatsCOLON België

    Re: Newby vraag over warm worden

    door Ronald MG TF » do aug 04, 2011 9:49 pm

    Warm rijden doe je eigenlijk best met iedere wagen.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Newby vraag over warm worden

    door BlackFox » do aug 04, 2011 9:57 pm

    Feit blijft wel dat de ene wagen er gevoeliger er voor is dan de andere ;)

    Als ik zie hoe sommige leasebakken koud afgeragd worden... rij zo een half jaar met een F en ik denk dat je elk jaar een nieuwe koppakking aan't steken bent :?
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Newby vraag over warm worden

    door Kasper » do aug 04, 2011 10:24 pm

    Het concept middenmotor is niet echt een eerste garantie voor een makkelijke auto als het op warmrijden aankomt. De adviezen die door worden gegeven zijn natuurlijk zinvol en correct. Maar niet iedereen is daarmee geholpen, je zult maar naast een drukke autobaan wonen en je iedere binnen 2 minuten in het drukke autostrada verkeer moeten mengen.

    Helaas is het concept van de F en TF meer opgezet als een Fun auto, daar waar het blok op zich ontwikkeld is voor een stadsautotje. Wat je kunt doen om een van de belangrijke oorzaken van de mogelijke problemen op te heffen door het koelsysteem aan te passen.

    Het duurt dan wel veel langer voordat je warm koelwater hebt (in een (T)F is dit normaliter extreem kort) het opwarmproces verloopt voor de motor veel prettiger.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    pim123
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 70
    GeregistreerdCOLON di jul 12, 2011 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Delft

    Re: Newby vraag over warm worden

    door pim123 » do aug 04, 2011 11:32 pm

    Wat moet je dan aanpassen ?
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: Newby vraag over warm worden

    door Janmgf » vr aug 05, 2011 9:57 am

    Zie dit topic http://www.mgf-tf.com/phpBB2/viewtopic.php?f=30&t=11891

    Je hoeft niet alles te lezen, alleen de regels boven de foto van de koelslangen. :thumbsup:
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Newby vraag over warm worden

    door Kasper » vr aug 05, 2011 12:41 pm

    Thx jan
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten