BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
Uitlijning F met mods?
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Uitlijning F met mods?

    door BlackFox » ma jul 11, 2011 5:46 pm

    Heeft er iemand een idee/ervaring wat zowat de ideale uitlijning is voor een F met lowering pins en compliance washers achteraan?

    Het gaat dan vooral om de toe instellingen.
    Stuurgevoel mag wat actiever zijn, ook wat stabieler bij remmen liefst. En lift off overstuur mag ook thuis blijven :no:
    Hij moet gewoon stevig en veilig aanvoelen, heb nu soms het gevoel dat dat niet het geval is.

    Ik dacht dat ik het nu op +5' voor en +5' achter heb staan, maar ben niet zeker. Denk dat ik binnenkort voorste stuurfusee ga veranderen en dan nog eens laat uitlijnen met laser gedoe.

    Heb wel dit kunnen vinden:

    http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/su ... acking.htm

    http://www.mgf.ultimatemg.com/group1/fa ... g_data.htm
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Uitlijning F met mods?

    door Tukker » di jul 12, 2011 2:06 pm

    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Uitlijning F met mods?

    door Sander » di jul 12, 2011 2:09 pm

    * Overweeg hem eens volledig parallel te zetten, tolerantie naar toe-in, niet toe-out.

    0graden5min toe-in rondom is gebruikelijke setting met mods.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Uitlijning F met mods?

    door BlackFox » di jul 12, 2011 3:24 pm

    -5' dan ipv de huidige +5'? (denk toch dat het zo staat)
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Uitlijning F met mods?

    door Sander » di jul 12, 2011 3:40 pm

    Toe-in. Of dat positief of negatief is weet ik nooit en vraag me daarom af of de mannen in de werkplaats dat wel weten. Dus bovenaanzicht:

    (voorkant)

    /---\
    [][][]
    /---\

    (achterkant)



    dus zeker niet:

    \---/
    [][][]
    \---/

    Volgens mij is het origineel zo:

    \---/
    [][][]
    /---\


    Lift-off oversteer heeft te maken met verplaatsing van het gewicht door het lossen van het gas. Je moet er voor zorgen dat je dat voorkomt bij een achterwiel aangedreven wagen met veel gewicht op de achteras want daar doe je weinig aan. Dat los je niet op met uitlijnen. :wink:
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Uitlijning F met mods?

    door BlackFox » di jul 12, 2011 3:46 pm

    Sander schreefColonLift-off oversteer heeft te maken met verplaatsing van het gewicht door het lossen van het gas. Je moet er voor zorgen dat je dat voorkomt bij een achterwiel aangedreven wagen met veel gewicht op de achteras want daar doe je weinig aan. Dat los je niet op met uitlijnen. :wink:


    Klopt uiteraard, maar een uitlijning kan het effect wel versterken of vergemakkelijken heb ik begrepen?
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Uitlijning F met mods?

    door schrokke » wo jul 13, 2011 8:39 pm

    Positief = toe in of toespoor.

    Uitlijning gaat niet direct verandering geven naar onder of overstuur. Slechte of verkeerde uitlijning kan wel de grip verprutsen op de betreffende as waardoor de auto ineens meer over- of onderstuurd kan worden.
    Een F heeft een ophanging waarbij de wielvlucht weinig veranderd bij rijhoogte verandering. Er moet aan de afstel gegevens dan ook weinig aangepast worden bij verlaging van de F.

    Zoals als Sander al zegt gewoon +5' vooraan en achteraan.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Uitlijning F met mods?

    door Tukker » do jul 14, 2011 4:17 pm

    :idea: How To :idea:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten