Ik zou mij graag zo snel mogelijk een sportluchtfiltertje steken, welke zou ik hier best nemen? Een van K&N? Of zijn er nog andere merken?
Ook waar laat dit het best doen? Of kan men dit zelf steken zonder veel problemen?
Op de site van Moss Europe
http://www.moss-mgf.co.uk/ShowDetails.asp?id=162 staat er eentje maar is 152 EUR niet wat veel?
Ge zietet veel vragen dus he.
Alvast bedankt voor der op te antwoorden als ge wilt
Groeten Christophe
------------------- Reply Bruno -------------------
De prijs zit in ieder geval goed. In bestelde de K&N via Brown & Gammons, en de flexibele buizen zijn er zeker bijgeleverd. Is dat bij Moss ook het geval ?
De prijs bij Brown & Gammons is 150 € ,ongeveer hetzelfde dus als bij Moss op 2 € na.
Je kan ook eens gaan kijken bij Mike Satur. Hij biedt de "VIPER" aan. Dit is een mengeling van een gesloten systeem en een kelk-filter. De prijs is wel navenant : £231.47 (ponden dus). Voor die prijs heb je dus enkele K&N filters natuurlijk. Wat is het beste ?
Wel ik zou het niet weten. Men zegt dat een motor liever koude lucht binnen krijgt via de luchtfilter, integendeel echter ! Is het K&N systeem dan toch beter ? Wel ik zou het niet weten, maar ik denk wel dat de sound van een K&N mooier is, daar hij free-air hangt. En het prijskaartje leunt in het voordeel van de K&N.
Mooier is de viper wel, maar ik denk dat daar alles is mee gezegd.
Je kan ook nog opteren voor de Ramair filter die in de originele behuizing past (43,82 € Brown and Gammons). Maar datzelfde systeem is goedkoper bij bv. Pipercross. Is dit systeem goed ? Ik denk dat het weinig PK winst oplevert, en bijna geen sound-verschil. Geen echte aanrader dus !
Mijn keuze is dus de K&N !
http://www.ukmgparts.com/index1.html?o=105086507827066
- wat de filters betreft van K&N bij Brown & Gammons
http://www.mikesatur.co.uk/fx05.html
- wat de viper betreft van Mike satur
Volgens Eric zeker zelf te doen. Ik ga de mijne ook zelf plaatsen.
------------------- Reply Erik -------------------
DE wijziging voor een MGF is echt wel een andere luchtfilter.... voordat je iets anders wijzigt, wijzig de luchtfilter. (ik neem aan dat iedereen een windstop heeft).
De K&N 57i kit is dan de meest gangbare optie, en een zeer goede ook. Een aantal jaartjes geleden hebben een stel MGF enthusiasts (waaronder Rob Bell, Andrew Philips, Richard Eaton...) een onafhankelijke, professionele test uitgevoerd met een aantal luchtfilters, en de K&N 57i kwam er als beste uit. Voor velen komt het als een verrassing, maar de rolling roads hebben het al eerder aangetoond:
MGF 1.8MPi + K&N 57i = +8bhp
MGF 1.8VVC + K&N 57i = +15bhp
Een absolute 'must' hierbij is het plaatsen van de 'buizen' die zorgen voor de aanvoer van koudere lucht (grotere dichtheid, meer O2 per volume).
AANKOOP: Waarschijnlijk is de kit (57-0238) hier ook in België te verkrijgen/te bestellen, maar voor quasi hetzelfde geld bestel je hem in het buiitenland (UK) en wordt ie vrijwel onmiddellijk thuis bij je afgeleverd. Een kleine £100 is de kleine prijs voor heel wat plezier.
PLAATSING: Echt eenvoudig zelf te doen... 't Was op de ventieldopjes na, de eerste wijziging die ik deed, and trust me... 'k ben zeker niet de techneut en de meest handige. Met een uitgeprinte handleiding vanop 't internet ging ik aan de slag, en na 1,5 uurtjes rustig te werken zat ie erin.
HET EFFECT: Vermogenwinst zoals beschreven voorheen en een "roooaaar" als je accelereert. Het geluidseffect is echter enkel aanwezig als je accelereert en haast enkel te horen binnenin. De eerste seconde van het gasgeven hoor je ook die typische "induction sound", het aanzuigen van lucht.
ANDERE MOGELIJKHEDEN: Je kan de oorspronkelijke filterbehuizing behouden en een andere panelfilter plaatsen. Naast de konische filter van K&N, zijn er ook nog enkele andere 'kelken' te verkrijgen... sommigen worden net zoals de K&N 57i via een korte buis op de throttle body geplaatst terwijl anderen rechtstreeks op de throttle body worden gezet. De K&N 57i presteerde echter het beste.
Een stuk nieuwer zijn de 'kelken' die in een gesloten behuizing worden gemonteerd. De twee grote voorbeelden zijn de "Pipercross Viper" en de "ITG Maxogen". Deze hebben als voordeel dat ze gebouwd zijn om maximale aanzuiging van lucht te kunnen verwezenlijken (net zoals andere kelken) en waarbij ze enkel koelere buitenlucht tot zich nemen. Een beetje zoals de originele luchtinlaat maar dan vééél beter. Hoeveel beter kan er verteld worden na 10 mei... want na de eerste onafhankelijke test wordt er weer eentje georganiseerd om deze filters eens aan de tand te voelen. Oh ja... kostprijs van deze filters is ook een heel stuk hoger.
HTH, anders laat je maar iets weten.
We kunnen altijd eens met alle nieuwe K&N eigenaars samen komen om die dingen te plaatsen
------------------- Reply Christophe -------------------
Geen slecht idee Erik, ik ga in de loop van de week de mijne bestellen. Misschien kunnen we dan eens afspreken voor dat te plaatsen. Alee het is maar een idee he.
En dan foto's nemen voor op de website van hoe plaats je sporfilter.
Alee bon ik zeg maar wat he.
Wat denken jullie?
------------------- Reply Ivan -------------------
Ik heb gekozen voor een Pipercross Viper (besteld bij MS; 185£ dacht ik) op onze wagen. Volgens mij is het geluid van een K&N een beetje té gemaakt; de Viper gaat dieper in bas en klinkt daardoor (volgens mij) mooier. De filter is er overigens gekomen ter vervanging van een uitlaat die ik op proef gemonteerd had (en na een paar dagen al weer verwijderd heb)
Vooraleer je beslist is het toch best om eens advies in te winnen bij bvb. MS. Mike geeft je graag (en goed) advies. Het is namelijk niet gelijk welke filter je monteert. Veel hangt af of je een MPI of een VVC hebt en wat je verdere plannen inzake tuning van de motor nog zijn. Daarom biedt hij ook de verschillende systemen aan.
Onze wagen is overigens een standaard MPI en er zijn geen verdere plannen voor tuning. Pipercross Viper was in dat geval de beste keuze. Wel zit er nog een 48 mm TB op; terwijl een 52 mm nog beter zou zijn (zeggen ze).
Een K&N zit inderdaad onbeschut door een behuizing in een warmere omgeving, waardoor hij ook warmere lucht aanzuigt. Warme lucht is dunner, wat in een lagere vullingsgraad van de cylinder, en dus minder vermogen resulteert (warme lucht bevat per volume eenheid dan minder zuurstof--> minder brandbaar mengsel (want MEMS kijkt hoeveel zuurstof hij krijgt en past daar de hoeveelheid brandstof bij aan)-->minder vermogen. Tweede probleem van een K&N is dat hij in een stoffige omgeving zit en dus zeer snel vervuild. Akkoord, hij is snel te reinigen, maar voor een optimaal vermogen moet je dat dus ook zéér regelmatig doen, of je bent beter af met de standaard filter. En als je de koude lucht buizen monteert, en onderaan de wagen de lucht aanzuigt dan 'blaas' je nog eens extra stof op de filter en ben je nog verder van huis. Testen op de rolbaan worden waarschijnlijk wel met propere filters gedaan...
Uit die testen blijkt overigens dat een K&N weliswaar wat meer vermogen geeft (top-end), maar een lager koppel rond de 3000 rpm (in vergelijking met de standaardopstelling). Volgens mij is koppel bij dat toerental toch nog altijd iets wat je gebruikt bvb om in te halen. Een gesloten systeem zou juist iets meer koppel geven bij lage toeren.
Welk verschil het uiteindelijk allemaal uitmaakt ? Wel, ik kan moeilijk vergelijken met vroeger, maar wat ik me nog herinner dat me wel meteen opviel was iets meer actie in de hogere toeren. Maar dat is nu ook niet iets wat je constant opzoekt (ik toch niet). Het grootste verschil zit hem waarschijnlijk nog in't koppeke, bij het horen van dat extra geluid. En dan ben ik het wel eens bij de keuze van een K&N : veel geluid voor weinig geld.
Ivan
P.S. : ik heb een smeerput, en ervaring ...
PS2 : voor de montage en het reinigen van een Viper dient de plaat boven de motor afgenomen te worden, wat het toch wel iets omslachtiger maakt (gelukkig moet het maar om de 15.000 km gebeuren)
------------------- Reply Bruno -------------------
Wat het reinigen betreft, Ivan, is de viper inderdaad iets omslachtiger, zoals je zegt. Maar die viper zuigt toch ook lucht aan onderaan, of opzij de wagen, waardoor er toch evenveel stof wordt aangezogen ?
Is in dat geval dus de K&N niet eenvoudiger? Stel dat de K&N inderdaad iets sneller vuil wordt dankzij het feit hij geen behuizing heeft, vuil worden ze allemaal, alleen is de ene sneller schoon te maken , dacht ik zo.
Of heb ik het mis ?
Goed om weten trouwens Ivan dat jij over de infrastructuur en the knowledge beschikt, zou heeeeeeel handig kunnen zijn in de toekomst als jij het goed vindt tenminste. zo eens met een aantal F'kes. Ik zorg dan voor de drank
------------------- Reply Christophe-------------------
Na wat lees en zoekwerk blijft mijn mening toch ook de K&N.
Voor mij is het persoonlijk voor het geluid en de betere reactie bij een druk op het gaspedaal. Pak dat de ene filter tegenover de andere wat meer pk's geeft, ik denk persoonlijk niet dat ja dat echt voelt in het dagelijkse verkeer.
Gewoon het grommetje bij het optrekken wil ik eigenlijk, de pk winst is bijkomstig maar goed meegenomen.
En ja met de prijs ook een beetje rekening houden, het is en blijft nog altijd een luchtfilter he.