BUTTON_POST_REPLY 2 berichten Pagina 1 van 1
Wat raad gevraagd « Thread started: Apr 20th, 2003, 3:28 pm
  • Christophe MGF

    Wat raad gevraagd « Thread started: Apr 20th, 2003, 3:28 pm

    door Christophe MGF » ma maart 22, 2004 9:17 am

    Ik zou mij graag zo snel mogelijk een sportluchtfiltertje steken, welke zou ik hier best nemen? Een van K&N? Of zijn er nog andere merken?

    Ook waar laat dit het best doen? Of kan men dit zelf steken zonder veel problemen?

    Op de site van Moss Europe http://www.moss-mgf.co.uk/ShowDetails.asp?id=162 staat er eentje maar is 152 EUR niet wat veel?

    Ge zietet veel vragen dus he.
    Alvast bedankt voor der op te antwoorden als ge wilt

    Groeten Christophe
    ------------------- Reply Bruno -------------------
    De prijs zit in ieder geval goed. In bestelde de K&N via Brown & Gammons, en de flexibele buizen zijn er zeker bijgeleverd. Is dat bij Moss ook het geval ?
    De prijs bij Brown & Gammons is 150 € ,ongeveer hetzelfde dus als bij Moss op 2 € na.
    Je kan ook eens gaan kijken bij Mike Satur. Hij biedt de "VIPER" aan. Dit is een mengeling van een gesloten systeem en een kelk-filter. De prijs is wel navenant : £231.47 (ponden dus). Voor die prijs heb je dus enkele K&N filters natuurlijk. Wat is het beste ?
    Wel ik zou het niet weten. Men zegt dat een motor liever koude lucht binnen krijgt via de luchtfilter, integendeel echter ! Is het K&N systeem dan toch beter ? Wel ik zou het niet weten, maar ik denk wel dat de sound van een K&N mooier is, daar hij free-air hangt. En het prijskaartje leunt in het voordeel van de K&N.
    Mooier is de viper wel, maar ik denk dat daar alles is mee gezegd.
    Je kan ook nog opteren voor de Ramair filter die in de originele behuizing past (43,82 € Brown and Gammons). Maar datzelfde systeem is goedkoper bij bv. Pipercross. Is dit systeem goed ? Ik denk dat het weinig PK winst oplevert, en bijna geen sound-verschil. Geen echte aanrader dus !
    Mijn keuze is dus de K&N !
    http://www.ukmgparts.com/index1.html?o=105086507827066
    - wat de filters betreft van K&N bij Brown & Gammons

    http://www.mikesatur.co.uk/fx05.html
    - wat de viper betreft van Mike satur


    Volgens Eric zeker zelf te doen. Ik ga de mijne ook zelf plaatsen.


    ------------------- Reply Erik -------------------
    DE wijziging voor een MGF is echt wel een andere luchtfilter.... voordat je iets anders wijzigt, wijzig de luchtfilter. (ik neem aan dat iedereen een windstop heeft).

    De K&N 57i kit is dan de meest gangbare optie, en een zeer goede ook. Een aantal jaartjes geleden hebben een stel MGF enthusiasts (waaronder Rob Bell, Andrew Philips, Richard Eaton...) een onafhankelijke, professionele test uitgevoerd met een aantal luchtfilters, en de K&N 57i kwam er als beste uit. Voor velen komt het als een verrassing, maar de rolling roads hebben het al eerder aangetoond:
    MGF 1.8MPi + K&N 57i = +8bhp
    MGF 1.8VVC + K&N 57i = +15bhp
    Een absolute 'must' hierbij is het plaatsen van de 'buizen' die zorgen voor de aanvoer van koudere lucht (grotere dichtheid, meer O2 per volume).

    AANKOOP: Waarschijnlijk is de kit (57-0238) hier ook in België te verkrijgen/te bestellen, maar voor quasi hetzelfde geld bestel je hem in het buiitenland (UK) en wordt ie vrijwel onmiddellijk thuis bij je afgeleverd. Een kleine £100 is de kleine prijs voor heel wat plezier.

    PLAATSING: Echt eenvoudig zelf te doen... 't Was op de ventieldopjes na, de eerste wijziging die ik deed, and trust me... 'k ben zeker niet de techneut en de meest handige. Met een uitgeprinte handleiding vanop 't internet ging ik aan de slag, en na 1,5 uurtjes rustig te werken zat ie erin.

    HET EFFECT: Vermogenwinst zoals beschreven voorheen en een "roooaaar" als je accelereert. Het geluidseffect is echter enkel aanwezig als je accelereert en haast enkel te horen binnenin. De eerste seconde van het gasgeven hoor je ook die typische "induction sound", het aanzuigen van lucht.

    ANDERE MOGELIJKHEDEN: Je kan de oorspronkelijke filterbehuizing behouden en een andere panelfilter plaatsen. Naast de konische filter van K&N, zijn er ook nog enkele andere 'kelken' te verkrijgen... sommigen worden net zoals de K&N 57i via een korte buis op de throttle body geplaatst terwijl anderen rechtstreeks op de throttle body worden gezet. De K&N 57i presteerde echter het beste.
    Een stuk nieuwer zijn de 'kelken' die in een gesloten behuizing worden gemonteerd. De twee grote voorbeelden zijn de "Pipercross Viper" en de "ITG Maxogen". Deze hebben als voordeel dat ze gebouwd zijn om maximale aanzuiging van lucht te kunnen verwezenlijken (net zoals andere kelken) en waarbij ze enkel koelere buitenlucht tot zich nemen. Een beetje zoals de originele luchtinlaat maar dan vééél beter. Hoeveel beter kan er verteld worden na 10 mei... want na de eerste onafhankelijke test wordt er weer eentje georganiseerd om deze filters eens aan de tand te voelen. Oh ja... kostprijs van deze filters is ook een heel stuk hoger.

    HTH, anders laat je maar iets weten.

    We kunnen altijd eens met alle nieuwe K&N eigenaars samen komen om die dingen te plaatsen

    ------------------- Reply Christophe -------------------
    Geen slecht idee Erik, ik ga in de loop van de week de mijne bestellen. Misschien kunnen we dan eens afspreken voor dat te plaatsen. Alee het is maar een idee he.
    En dan foto's nemen voor op de website van hoe plaats je sporfilter.

    Alee bon ik zeg maar wat he.

    Wat denken jullie?

    ------------------- Reply Ivan -------------------

    Ik heb gekozen voor een Pipercross Viper (besteld bij MS; 185£ dacht ik) op onze wagen. Volgens mij is het geluid van een K&N een beetje té gemaakt; de Viper gaat dieper in bas en klinkt daardoor (volgens mij) mooier. De filter is er overigens gekomen ter vervanging van een uitlaat die ik op proef gemonteerd had (en na een paar dagen al weer verwijderd heb)

    Vooraleer je beslist is het toch best om eens advies in te winnen bij bvb. MS. Mike geeft je graag (en goed) advies. Het is namelijk niet gelijk welke filter je monteert. Veel hangt af of je een MPI of een VVC hebt en wat je verdere plannen inzake tuning van de motor nog zijn. Daarom biedt hij ook de verschillende systemen aan.

    Onze wagen is overigens een standaard MPI en er zijn geen verdere plannen voor tuning. Pipercross Viper was in dat geval de beste keuze. Wel zit er nog een 48 mm TB op; terwijl een 52 mm nog beter zou zijn (zeggen ze).

    Een K&N zit inderdaad onbeschut door een behuizing in een warmere omgeving, waardoor hij ook warmere lucht aanzuigt. Warme lucht is dunner, wat in een lagere vullingsgraad van de cylinder, en dus minder vermogen resulteert (warme lucht bevat per volume eenheid dan minder zuurstof--> minder brandbaar mengsel (want MEMS kijkt hoeveel zuurstof hij krijgt en past daar de hoeveelheid brandstof bij aan)-->minder vermogen. Tweede probleem van een K&N is dat hij in een stoffige omgeving zit en dus zeer snel vervuild. Akkoord, hij is snel te reinigen, maar voor een optimaal vermogen moet je dat dus ook zéér regelmatig doen, of je bent beter af met de standaard filter. En als je de koude lucht buizen monteert, en onderaan de wagen de lucht aanzuigt dan 'blaas' je nog eens extra stof op de filter en ben je nog verder van huis. Testen op de rolbaan worden waarschijnlijk wel met propere filters gedaan...
    Uit die testen blijkt overigens dat een K&N weliswaar wat meer vermogen geeft (top-end), maar een lager koppel rond de 3000 rpm (in vergelijking met de standaardopstelling). Volgens mij is koppel bij dat toerental toch nog altijd iets wat je gebruikt bvb om in te halen. Een gesloten systeem zou juist iets meer koppel geven bij lage toeren.

    Welk verschil het uiteindelijk allemaal uitmaakt ? Wel, ik kan moeilijk vergelijken met vroeger, maar wat ik me nog herinner dat me wel meteen opviel was iets meer actie in de hogere toeren. Maar dat is nu ook niet iets wat je constant opzoekt (ik toch niet). Het grootste verschil zit hem waarschijnlijk nog in't koppeke, bij het horen van dat extra geluid. En dan ben ik het wel eens bij de keuze van een K&N : veel geluid voor weinig geld.


    Ivan

    P.S. : ik heb een smeerput, en ervaring ...
    PS2 : voor de montage en het reinigen van een Viper dient de plaat boven de motor afgenomen te worden, wat het toch wel iets omslachtiger maakt (gelukkig moet het maar om de 15.000 km gebeuren)

    ------------------- Reply Bruno -------------------
    Wat het reinigen betreft, Ivan, is de viper inderdaad iets omslachtiger, zoals je zegt. Maar die viper zuigt toch ook lucht aan onderaan, of opzij de wagen, waardoor er toch evenveel stof wordt aangezogen ?
    Is in dat geval dus de K&N niet eenvoudiger? Stel dat de K&N inderdaad iets sneller vuil wordt dankzij het feit hij geen behuizing heeft, vuil worden ze allemaal, alleen is de ene sneller schoon te maken , dacht ik zo.
    Of heb ik het mis ?

    Goed om weten trouwens Ivan dat jij over de infrastructuur en the knowledge beschikt, zou heeeeeeel handig kunnen zijn in de toekomst als jij het goed vindt tenminste. zo eens met een aantal F'kes. Ik zorg dan voor de drank

    ------------------- Reply Christophe-------------------
    Na wat lees en zoekwerk blijft mijn mening toch ook de K&N.

    Voor mij is het persoonlijk voor het geluid en de betere reactie bij een druk op het gaspedaal. Pak dat de ene filter tegenover de andere wat meer pk's geeft, ik denk persoonlijk niet dat ja dat echt voelt in het dagelijkse verkeer.

    Gewoon het grommetje bij het optrekken wil ik eigenlijk, de pk winst is bijkomstig maar goed meegenomen.

    En ja met de prijs ook een beetje rekening houden, het is en blijft nog altijd een luchtfilter he.
  • Bruno V

    door Bruno V » ma maart 22, 2004 9:25 am

    ------------------- Reply Bruno -------------------
    Wel ik weet het onderhand allemaal niet goed meer Christophe. Ik heb de K&N besteld enkele dagen geleden, DE viper is misschien beter en mooire, maar de prijs liegt er ook niet om.

    Er wordt ook veel gezegd over de behuizing van de luchtfilter van de rover 820 (zie de site van Dieter (dacht ik)) Die behuizing is compatibel met de MGF, maar over welke filter spreken we dan En heeft er iemand al ervaring met deze Mod.
    ------------------- Reply Christophe -------------------
    idd De viper is misschien beter maar je moet ook wat rekening houden de prijs/kwaliteitverhouding volgens mij, ma das natuurlijk persoonlijk.

    Over de filter van de rover 820 heb ik twijfels of dit pk winst of dergelijke zou opleveren aangezien dit toch ook een standaardfilter is?
    ------------------- Reply Bruno -------------------
    ik spreek dan ook niet over de filter, maar de behuizing !
    ------------------- Reply Christophe -------------------
    Op aanvraag van Bruno post ik dit even (de foto's komen van de site van Dieter)
    Afbeelding
    Afbeelding


    ------------------- Reply Bruno -------------------
    inderdaad, ook een oplossing. Misschien de moeite om eens te bekijken om na te maken. Lijkt mij niet zo ingewikkeld. Er zit wel geen K&N in, maar de grote en vorm (kelk) zijn dezelfde, dus perfect haalbaar den ik.
    Handige harry's onder ons ?

    ------------------- Reply Erik B -------------------

    Toch weer even een aantal puntjes aanhalen:
    1) de dip in koppelkromme bij de K&N: de K&N 57i is eigenlijk ontwikkeld voor de VVC, door het verbindingsstuk tussen filter en throttle body (TB) in te korten kan je de dip wegwerken.
    2) Viper en K&N worden even vuil (laat ons hopen), want hoe dan ook wordt er even veel lucht door de filter gezogen. Andere lucht die in het compartiment komt is verwaarloosbaar tov. de lucht nodig voor de verbranding.
    3) een smeerput is niet echt nodig voor de installatie van een K&N
    4) De Rover 820 mod gaat eigenlijk over de airfilterBOX... niet zozeer de luchtfilter. Met de box van de 820 wordt een enclosure gemaakt.... een goedkopere vorm van een Viper, Maxogen (voor wie graag knutselt).

    cheers
    ------------------- Reply Bruno V -------------------

    Wat bedoel je met dip Eric ?
    ------------------- Reply Bruno V -------------------
    Eric , die K&N die bij Brown & Gammons wordt aangeboden is dus toch de 57i veronderstel ik he ?of zijn er nog andere K&n's voor de Mg ?
    ------------------- Reply Erik B -------------------
    1) Over de ganse lijn heb je winst met een K&N 57i op een 1.8 MPi, behalve rond de 3000tpm. Bij een VVC heb je die dip niet, aangezien de luchtfilter eigenlijk voor de VVC ontwikkeld is.
    2) Om echt correct te zijn, zijn er verschillende K&N's voor den F:
    - paneelfilter: of gewoon een thrid party vervang filter voor de standaard gebruikte filter.
    - 57i of kelk: de kit die filter en filterbehuizing vervangt door een buis, kelk en cold air feed pipes.
    Als ik me niet vergis moet er van die laatste (57i) nog een geëvolueerde versie zijn ook... met iets of wat van hitteschild, maar deze is zeker minder populair.

    ------------------- Reply Ivan -------------------
    Het is dacht ik de filterbox van de Rover 820 die gebruikt wordt om een K&N in te steken, en zo een beetje het systeem van de Viper en consoorten te evenaren.

    Maar die viper zuigt toch ook lucht aan onderaan, of opzij de wagen, waardoor er toch evenveel stof wordt aangezogen ?



    : Bij de Viper dient de aanzuigbuis loodrecht naar onder, of naar de zijkant (bestuurderszijde) gebracht te worden; deze van de K&N moet je onderaan naar voor plooien, zodat je de lucht "vangt" tijdens het rijden (de K&N kan hem daar niet gaan aanzuigen aangezien hij er niet echt mee in verbinding staat). Verder is het filtermateriaal ook verschillend.
    Nogmaals, of het allemaal veel uitmaakt is maar de vraag; ik denk niet dat je het voor de PK's moet doen (daar zijn serieuzere ingrepen voor nodig). Ik ga gewoon voort op wat Mike me wist te vertellen (en bij hem kan je geen K&N meer kopen). Voor wat extra sportief geluid bij het accelereren is een K&N in elk geval een goede keuze (mijn vrouw een goed alternatief; maar die sta ik niet af persoonlijk vind ik wel het geluid van de Viper beter dan de K&N(maar ja, ik heb dan ook meer gespendeerd...)

    Goed om weten trouwens Ivan dat jij over de infrastructuur en the knowledge beschikt, zou heeeeeeel handig kunnen zijn in de toekomst als jij het goed vindt tenminste. zo eens met een aantal F'kes. Ik zorg dan voor de drank.




    Altijd klaar om iemand te helpen, vraag maar aan een paar andere F-ers....

    ------------------- Reply Bruno V -------------------
    Enfin, de mijne is dus gekocht, en heb geen keuze meer , zal mij tevreden moeten stellen met een K&N.
    Zal bij volgende gelgenheid eens effe een toertje meerijden met de uwe, zodat ik een viper eens kan horen. Echter aangezien een K&N gemaakt is voor een VVC denk ik misschien nog geen slechte keuze te hebben gemaakt, en dat laatste type heb ik dus.
    ------------------- Reply Jupilerman -------------------
    Hey gasten. Bekende thread
    Vergeet niet dat de originele (paneel)filter reeds in een behuizing stak. De 57i werd dan zonder behuizing geleverd, zodat hij meer (omgevings) lucht kan aanzuigen (geen restrictie meer). Enfin, dat was het idee enkele jaren geleden. Nu gaat wil men dat ding weer in een behuizing stoppen. Wat is het nu feitenlijk
    Ik begrijp wel dat bij de viper een "ram-effect" van de aanzuigende lucht wordt bewerkstelligd.
    Om te vermijden dat de 57i vuil wordt, zaag de originele resonator box in twee (van boven naar onder weliswaar) en laat het linkse stuk gemonteerd staan. Zo krijg je véél minder vuil binnen.
    Kijk ook eens in de archieven van de engelse BBS. Tom Randell verkoopt een "bracket" of houder voor de K&N koude luchtbuizen. Makkelijk te monteren onder de auto; 5£ of zo met gebruiksaanwijzing. ´k heb zelf de K&N al geruime tijd (3 jaar)
    succes;
    Jupke

    ------------------- Reply Bruno V -------------------

    bedankt voor de tip. Heb jij die truk met de orig. resonatorbox bij u toegepast (het doorzagen ervan)
    Heb jij die bracket ? wat is het voordeel ervan. Doet een Colsonband ook niet "the trick" ?
    ------------------- Reply Jupilerman -------------------
    Neen, mijn K&N wordt dus deftig vuil.
    Iedereen vertelt wel hoe moeilijk het is om de resonator box te verwijderen, maar ik heb daar geen probs mee gehad.
    Als je onder je wagen kijkt zie achter net voor de achtewielen een flensje dat de wagen dwarst. Het bracket van Tom haakt hierin. de buizen worden in de bracket gehangen. Hierdoor zijn ze beschermd door het alu frame van de bracket tegen beschadiging van bv vluchtheuvels. En blijven de buizen hun oorspronkelijke vorm behouden. Met enkel een Colson bandje zullen ze al vrij snel in frit uit elkaar liggen denk ik.
    succes,
    David.
    [/quote]
BUTTON_POST_REPLY 2 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten