Achterrem vastgelopen
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Achterrem vastgelopen

    door Steffie » ma jun 27, 2011 10:02 am

    Zaterdag even een leuk stukje rijden. Onderweg viel me op dat bij rechtuitrijden mijn stuur niet helemaal rechtstond. Vond ik wat vreemd want ik weet zeker dat ik geen stoeprandje heb geraakt. En mijn vrouw mag niet nees naar mijn auto kijken!!

    Even later begon hij ook behoorlijk naar rechts te trekken. Vreemd bonkend geluid... Toch maar even de vluchtstrook op. Komt er een enorme rookwolk rechtsachter vandaan. Remschijf gaf bijna licht, zo heet!

    De boel maar een beetje af laten koelen en toen maar rustig aan naar huis gereden. Gelukkig was dit nog geen km ver. Thuis was weer de hele boel gloeiend heet. Onderweg ook een gebonk, niet normaal meer. Leek wel of de hele boel eronder uit viel. Vreemd was dat mijn net nieuwe bandje zo goed als glad afgesleten was. (Mooie smoes voor de Toyo's)

    Iemand ook zoiets meegemaakt?

    Vorig jaar remklauwen vervangen, half jaartje geleden remblokken en banden :cry:
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Achterrem vastgelopen

    door schrokke » di jun 28, 2011 9:21 am

    Moeilijk te zeggen, maar als het zo heet heeft gestaan is uw wiellager zeker al mee gesneuveld.
    Maar wat was er nu eerst defect hee? Ik heb al eens meegemaakt dat het (lichtjes defect) wiellager zo heet liep dat het op het betreffende wiel remproblemen opleverde. In dat geval was het fading op de trommelrem, wat het op een schijfrem zou geven weet ik niet zo direct.

    Handremkabel kan ook al eens blijven hangen en dan krijg je dit ook.

    In de eerste plaats zou ik al zeker het wiellager vervangen, ook al lijkt het nu ok te zijn het smeervet ik waarschijnlijk kapot het lager is gewoon nog een kwestie van tijd. En dan verder goed kijken wat nog bruikbaar is op gebied van remschijf en blokjes. Handremkabel onderzoeken en controleren of er geen abnormale speling zit op de draagarmen. En na plaatsing van de nieuwe banden eens deftig laten uitlijnen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: Achterrem vastgelopen

    door Emile » di jun 28, 2011 11:28 am

    Als de rem blijft hangen wil het niet zeggen dat de wiellager kapot is :no:
    2003 MG TF 160.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Achterrem vastgelopen

    door LEBLAR » di jun 28, 2011 11:57 am

    Dat zegt schrokke ook niet :!: Hij geeft aan dat het vet in het wiellager kapot (of weggesmolten) is door de hitte van de schijf en alles wat daar aan vast zit. Het wiellager is waarschijnlijk NOG niet kapot.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Re: Achterrem vastgelopen

    door Steffie » di jun 28, 2011 12:37 pm

    Vanmorgen is hij opgehaald. Kon goed zien dat het wiel helemaal scheef staat. Zag dochterlief het toch goed onder het rijden!!

    De remklauwen heb ik vorig jaar laten vervangen omdat het handremmechanisme niet helemaal goed werkte. Paar maanden geleden remblokken + lagers.

    Er is nu echt niet mee te rijden. Zelfs even de auto op een enorm gebonk. Afwachten nu maar.
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Re: Achterrem vastgelopen

    door Steffie » di jul 05, 2011 3:21 pm

    Ik ben net gebeld door de garage. Aandrijfas is stuk, lager aan gort. enz enz enz.

    Iemand interesse in een 3 wiel MG F??
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Achterrem vastgelopen

    door RemcovanKuilenburg » di jul 05, 2011 5:11 pm

    Dat is niet zo mooi en zeker niet nu alles klaar was. Kan je niet een 2e handse er op zetten?
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Achterrem vastgelopen

    door schrokke » di jul 05, 2011 8:45 pm

    Ik zou er ineens een andere wielhub op zetten, wat je nu voor hebt vind ik toch niet normaal.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Re: Achterrem vastgelopen

    door Steffie » wo jul 06, 2011 10:13 am

    RemcovanKuilenburg schreefColonDat is niet zo mooi en zeker niet nu alles klaar was. Kan je niet een 2e handse er op zetten?


    Is inderdaad balen. Vrouwtje begint ook al te mopperen :twisted:

    Rondje Marktplaats leverde mij in de buurt een mooie complete aandrijfas op. Kunnen ze er zo insteken.

    Wel mooi, pa die voor zoonlief van een Amaranth MPI ombouwd naar een VVC. Als donor een Engelse schadebak gebruikt. Nu de ombouw klaar is wordt de schadebak in onderdelen verkocht. Ik heb er een magazijn op afroep bij! :lol:
    Laatst bijgewerkt door 1 op Steffie, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Re: Achterrem vastgelopen

    door Steffie » wo jul 06, 2011 10:16 am

    Voorzichtig verdenk ik de wiellagerwissen als oorzaak. Of de lagers van de eliseshop zijn niet ok.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Steffie, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Achterrem vastgelopen

    door ovi » wo jul 06, 2011 4:09 pm

    Inderdaad zeer bizar en ik vermoed toch ook ergens een probleem met de lager die vervangen is! :?
    Heb je dat zelf gedaan?
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Achterrem vastgelopen

    door schrokke » do jul 07, 2011 7:47 am

    Ja, er zijn verschillende mogelijkheden.
    Het kan zijn dat het hangend handrem probleem niet in de klauw maar in de kabel zat aan de rechterkant. Alles is gaan heet lopen, voorgaande ritten nog ongemerkt, tot het lager het heeft begeven en uiteindelijk ook de aandrijfas.

    Verkeerd gemonteerd lager kan ook, maar dan kan het enkel komen van een van het niet vast genoeg zetten van de centrale moer. Er zit dan een ietsje te veel speling op het lager waardoor het lagervet ahw kapot gesneden word, het nieuwe lager loopt geruisloos heet en uiteindelijk kapot.

    Maar ook de wielhub kan "krom" zijn waardoor het lager niet meer perfect in lijn ligt, dan loopt het ook veel te snel kapot.

    Welk merk lager was het eigenlijk? Als dat Timken of SKF was maakt het niets uit waar je het gekocht hebt en staat de kwaliteit van het lager IMO buiten verdenking.

    Ik zou een 2de handse aandrijfas samen met wielhub en lager kopen en dan eens zien wat er van de remmerij nog bruikbaar is. Dan moet het toch nog een relatief betaalbare herstelling worden.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Re: Achterrem vastgelopen

    door Steffie » do jul 07, 2011 10:23 am

    ovi schreefColonInderdaad zeer bizar en ik vermoed toch ook ergens een probleem met de lager die vervangen is! :?
    Heb je dat zelf gedaan?


    Dat durfde ik niet. Heb ik dus laten doen. Hij staat nu bij dezelfde garage. Ze steken er de nieuwe (gebruikte) aandrijfas in. Ik heb in ieder geval de oude even te bewaren. Schijnt er bizar uit te zien. Buitenste ring van het lager zit los in de hub. Maak er wel een paar foto's van.
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Re: Achterrem vastgelopen

    door Steffie » do jul 07, 2011 10:31 am

    schrokke schreefColonJa, er zijn verschillende mogelijkheden.
    Het kan zijn dat het hangend handrem probleem niet in de klauw maar in de kabel zat aan de rechterkant. Alles is gaan heet lopen, voorgaande ritten nog ongemerkt, tot het lager het heeft begeven en uiteindelijk ook de aandrijfas.

    Verkeerd gemonteerd lager kan ook, maar dan kan het enkel komen van een van het niet vast genoeg zetten van de centrale moer. Er zit dan een ietsje te veel speling op het lager waardoor het lagervet ahw kapot gesneden word, het nieuwe lager loopt geruisloos heet en uiteindelijk kapot.

    Maar ook de wielhub kan "krom" zijn waardoor het lager niet meer perfect in lijn ligt, dan loopt het ook veel te snel kapot.


    Het blijft gissen. Ik heb het lager tegelijk met nieuwe banden, nieuwe remblokken en reparatie subframe uitlaten voeren. Wat wel opviel toen hij net klaar was of er een klein hobbeltje in de band zat. Zomaar een heel klein beetje. Zoals of er een steentje in de band zit. Dat werd wel erger todat ik bij de snelweg opdraaien bijna ineens achterstevoren stond.


    schrokke schreefColon Welk merk lager was het eigenlijk? Als dat Timken of SKF was maakt het niets uit waar je het gekocht hebt en staat de kwaliteit van het lager IMO buiten verdenking.


    Ik heb de lagers bestel bij de elise-shop. Van welk merk heb ik geen idee. Als de reparatie achter de rug is zal ik zeker even contact met ze opnemen.

    schrokke schreefColon Ik zou een 2de handse aandrijfas samen met wielhub en lager kopen en dan eens zien wat er van de remmerij nog bruikbaar is. Dan moet het toch nog een relatief betaalbare herstelling worden.


    Ik heb een complete aandrijfas + wielhub + lager gekocht. € 100,00 vind ik nog wel te doen.
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Achterrem vastgelopen

    door Rob » do jul 07, 2011 4:17 pm

    Steffie schreefColonIk heb een complete aandrijfas + wielhub + lager gekocht. € 100,00 vind ik nog wel te doen.


    dat is dan nog een geluk bij een ongeluk, ik heb zoiets nog nooit gehoord. ben in ieder geval blij voor je dat de schade zo nog binnen de perken blijft. Want mopperende vrouwtjes is wel het laatste wat we willen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten