MG TF 2002 lekt koelvloeistof
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door AdT » do jun 23, 2011 12:21 pm

    Hallo,

    Onze TF die we sinds een paar weken bezitten, is sinds 2 dagen koelvloeistof gaan gebruiken.
    Erg fijn als je nog zo'n 1000km van huis bent in midden Frankrijk.
    Maar een MG laat je nooit in de steek (toch?) en we zijn veilig thuis gekomen op ong. 5 liter vloeistof bijvullen.
    Onderweg begon ook de rechter voorrem krassende geluiden te maken tijdens het remmen.
    Bij de laatste stop zag ik dat er vloeistof rechtsvoor lekte.
    Wellicht dat daarom de rem geluid is gaan maken.
    Maar de hamvraag:Betekent dit dat er een slang lekt of erger?
    Ik heb de auto nog maar kort en ken hem dus nog niet dus alle suggesties zijn welkom.
    Thanks Ad.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door Bruce » do jun 23, 2011 12:48 pm

    Ik ben bang voor een HGF, lees hier meer;

    http://www.mgf-tf.com/phpBB2/viewtopic.php?f=30&t=11891
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door Remieme » do jun 23, 2011 1:16 pm

    Rechtsvoor is een beetje te algemeen ;)

    Heb je misschien een nauwkeurigere lokatie?
    Als het rechtsvoor van de wagen is, terwijl de motor achterin zit, is er wellicht een slang lek of de radiator?
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door Remieme » do jun 23, 2011 1:24 pm

    Heeft je TF al een sensor die aangeeft of je koelvloeistof niveau te laag is? Dit is echt een must have, wil je serieuze schade bij een HGF voorkomen.
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door AdT » do jun 23, 2011 1:51 pm

    Remieme schreefColonHeeft je TF al een sensor die aangeeft of je koelvloeistof niveau te laag is? Dit is echt een must have, wil je serieuze schade bij een HGF voorkomen.



    Nee zo'n sensor heb ik nog niet.
    Maar de garagehouder die altijd mijn MG's doet, is momenteel naar Silverstone in GB en hij zou er eentje voor me meenemen.
    Dat hij in Engeland zit, is ook de reden dat ik nog niet heb kunnen bepalen waar de vloeistof vandaan komt.
    Zijn bedrijf is gesloten en dan kan de MG niet de brug op. :cry:
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door ovi » do jun 23, 2011 2:27 pm

    Je kan toch al zelf eens kijken welke soort vloeistof er nu lekt? :?
    Koelvloeistof smaakt zoet! :wink:
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door ErikB » do jun 23, 2011 2:47 pm

    Hallo Ad,

    Even meegeven dat een lekkende radiator op een TF minder voorkomt dan bij een F, aangezien
    - de auto's recenter zijn
    - de radiator van een TF aan alu versie is

    Echter een lek door bijvoorbeeld steenslag is niet uitgesloten.Verder kan de plastiekonluchtingsschroef bovenop de radiator (en te bereiken als je gewoon de klep vooraan opent) lekken en/of afbreken.
    Rubberslangen onderhoud je best met een siliconenspray en kunnen scheuren....
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door AdT » do jun 23, 2011 3:50 pm

    ovi schreefColonJe kan toch al zelf eens kijken welke soort vloeistof er nu lekt? :?
    Koelvloeistof smaakt zoet! :wink:


    Het smaakt als Westmalle tripel. Maar kan zijn dat ik dat zelf heb gemorst. :devil-(
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door AdT » do jun 23, 2011 3:54 pm

    ErikB schreefColonHallo Ad,

    Even meegeven dat een lekkende radiator op een TF minder voorkomt dan bij een F, aangezien
    - de auto's recenter zijn
    - de radiator van een TF aan alu versie is

    Echter een lek door bijvoorbeeld steenslag is niet uitgesloten.Verder kan de plastiekonluchtingsschroef bovenop de radiator (en te bereiken als je gewoon de klep vooraan opent) lekken en/of afbreken.
    Rubberslangen onderhoud je best met een siliconenspray en kunnen scheuren....


    Dank voor je antwoord.
    Ik heb de auto nog maar net en de plaats van de radiateur en alle andere zaken zijn mij nog totaal onbekend.
    Maar ik ga eens kijken op de plaats onder de voorklep.
    Ennuh steenslag zou zo maar kunnen. Wat die Fransen toch elk jaar weer allemaal op de weg strooien.....
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door ovi » do jun 23, 2011 4:13 pm

    AdT schreefColon
    ovi schreefColonJe kan toch al zelf eens kijken welke soort vloeistof er nu lekt? :?
    Koelvloeistof smaakt zoet! :wink:


    Het smaakt als Westmalle tripel. Maar kan zijn dat ik dat zelf heb gemorst. :devil-(


    Da was geen grap hé! :roll:

    Dop even een vingerdopje in de vloeistof en hou het even tegen uw tong!
    Als het heel zoet smaakt mag je zeker zijn dat het koelvloeistof is. :thumbsup:
    En daarna kan je dan een Westmalle drinken om de smaak mee weg te werken! :devil-(
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door AdT » za jun 25, 2011 11:15 am

    Probleem opgelost!
    De plastic ontluchtingsdop op de radiateur bleek de boosdoener.
    Blijkbaar heeft een overijverige monteur (of een dommekracht, het is maar net hoe je het bekijkt) deze dop zo vast gedraaid, dat het bovenste gedeelte is losgescheurd van het schroefgedeelte.
    Wel is dit schroefgedeelte nu verdwenen in de radiateur en daar komen we niet meer bij.
    Hopelijk geeft dit in de toekomst geen problemen.
    Maar voorlopig is het probleem dankzij een nieuwe plastic dop van € 6,70 opgelost.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door Kasper » za jun 25, 2011 12:48 pm

    Nou de monteur is niet overijverig nog sterk geweest, hij was lui. Het is algemeen bekend dat deze plastic boutjes kapot gaan nadat je ze voor de 2e keer vast zet. Hij had die investering van Euro 6,70 meteen moeten doen!

    Ik hoop dat dat stuk plastic je geen problemen gaat opleveren, als je het laat zitten.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door ErikB » di jun 28, 2011 2:55 pm

    Mooi, dat ik dit als mogelijke oorzaak had aangehaald.

    Zoals Kasper meldt, dient de schroef preventief vervangen te worden bij ontluchtingen.
    Zelf heb ik een reserve schroef (alsook andere kleine stukken) altijd mee 'in case of'.

    Ik zou niet al te gerust zijn met een stuk loszwemmend plastiek in het koelsysteem. 't Kan paranoia zijn, maar ik zie het ding de thermostaat, waterpomp e.a. blokkeren.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door Kasper » wo jun 29, 2011 12:59 am

    ErikB schreefColon...Ik zou niet al te gerust zijn met een stuk loszwemmend plastiek in het koelsysteem. 't Kan paranoia zijn, maar ik zie het ding de thermostaat, waterpomp e.a. blokkeren.


    Ik weet zo uit m'n hoofd niet of dit stuk plastic nu door de radiateur wordt tegengehouden of dat het uiteindelijk helemaal rond gaat en wellicht ooit eens in stukjes aan de andere kant van de radiateur beland.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: MG TF 2002 lekt koelvloeistof

    door ovi » wo jun 29, 2011 8:29 am

    Goed nieuws dus! :thumbsup:
    Dat stukje plastiek gaat heus niet door de fijne watergaas v/d radiator gaan dus geen paniek! :wink:

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten