Lekkage koelvloeistof
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

Lekkage koelvloeistof

door LEBLAR » di jun 14, 2011 11:28 pm

Zoals iedereen heeft kunnen lezen had ik lekkage tijdens de Gooise Vrouwen rit. In eerste instantie leek de "elleboog" pakking de boosdoender. Dus elleboog gedemonteerd maar de pakking zag er onbeschadigd uit. Toch vervangen, je moet wel, en de boel weer gemonteerd. Warm laten draaien en helaas nog steeds lekkage. Nu hangen de druppels aan een slang en bij de elleboog aansluiting zie ik geen drup. Ik verdenk nu A: een aantal aansluitingen die ik nog eens goed na moet lopen. Bruno adviseeerde al de veerklemmen te vervangen door schroefslangklemmen of B: toch een lekkende slang. Nog andere suggesties? Het lekt alleen als het systeem goed op druk is. En het lekt niet zo hard dat de oorzaak eenvoudig te spotten is. (Zeker niet als de hele handel heet is)
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

Re: Lekkage koelvloeistof

door RemcovanKuilenburg » wo jun 15, 2011 12:13 am

Jeetje want ik dacht ook dat de pakking het probleem zou moeten zijn. Het blijft een wir war van buizen (darmen voor de Belgen) en ergens moet het vandaan komen. Op de GVR 2011 kon ik samen met Bruno nergens iets raars vinden. Ik zou moeten kijken, nu de druppels er aan hangen, waar het vandaan zou kunnen komen.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

Lid van MG Car Club UK.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    WoonplaatsCOLON Sibculo

door LEBLAR » wo jun 15, 2011 8:35 am

Net wat je zegt Remco een wir war van buizen met de nodige koppelingen. Allemaal potentiele lekkage punten. Daarom ook lastig de plek van lekkage te vinden. De pakking leek ook verdacht met name omdat de lekkage minder leek geworden na het natrekken van de boutjes. Het is nu een kwestie van doorzoeken totdat het probleem gevonden is.
    Ronald Leblanc
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

door Tukker » wo jun 15, 2011 2:47 pm

Met een pomp setje het koelsysteem op een 1/2 bar zetten, je kan dan overal bij omdat de motor niet warm hoeft te zijn.

Met een oude dop, ventiel en fietspomp is zoiets zelf te maken. Echter zonder drukmeter loopt je radiateur risico om te scheuren. >1 bar.
    goodgoan Tom

[b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    WoonplaatsCOLON Sibculo

door LEBLAR » vr sep 02, 2011 11:44 am

Een tijdje veel minder aktief geweest op het forum. Vooral omdat ik een beetje chagrijnig werd omdat ik het lek niet kon vinden.
    In de vakantie vondt ik een 4 koloms hefbrug voor weinig. Gelijk spijkers met koppen geslagen. Met dank aan Tukker de 380V motor omgezet naar 220V. Een weekje verder met de nodige bouten, moeren, electra onderdelen en vooral veel vette handen en het werkt. :applaus:
    Met nieuwe moed de zoektocht begonnen en met succes. Een miniscuul gaatje in de Y vormige slang. Koud geen lekkage, warm druppels en eenmaal goed op temperatuur een heel fijn straaltje water wat tegen het schutbord spuit. Van boven af niet te zien maar van onder perfect te spotten. Er zit ter plaatse van het gaatje een klein bobbeltje op de slang. Die is dus gewoon zacht geworden. Vanuit MGF centre wisten ze te vertellen dat er na een HGF vaker problemen zijn met de slangen. Deze zouden van binnen uit zacht worden door de vervuiling. Waar of niet waar geen idee.

Gelijk alles maar aanpakken. Slangen vervangen, RVS underfloor pipes (die er nog steeds liggen), een alu TF radiateur plus RVS engine rail. Dan heb ik nagenoeg alles van het koelsysteem vervangen.

En Oja die brug; Super. Ik kan nu in alle rust ook de onderkant van de auto in perfecte staat houden. Tom nogmaals bedankt :thumbsup:
    Ronald Leblanc
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

door Rick » vr sep 02, 2011 12:12 pm

Eindelijk heb je het gevonden. Super! :thumbsup:

Straks kun je lekker zonder zorgen rondrijden.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
    MGTF2002
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 224
    GeregistreerdCOLON ma aug 29, 2011 8:04 pm
    WoonplaatsCOLON NL Limburg op z'n smalst

door MGTF2002 » vr sep 02, 2011 12:45 pm

Geluukig. Niets is zo frustrerend als je de oorzaak niet kunt achterhalen.

Veel plezier verder.
    MG TF 2002
    VOLVO C30 R-Design

a.k.a. Eric
    Kachel
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 464
    GeregistreerdCOLON do jul 15, 2010 10:47 pm
    WoonplaatsCOLON Weiland

door Kachel » vr sep 02, 2011 8:16 pm

Goed bezig Ronald, wat is een rvs engine rail? ik heb net mijn radiateur en eerder al (zoals je weet) de rvs underpipes gemonteerd. De waterpomp is al vervangen dus ik dacht ook helemaal klaar te zijn met het koelsysteem? Maar de rvs engine rail is mij onbekend?
    Maar goed om te lezen dat je de frustratie zelf hebt opgelost :thumbsup:
    MGF VVC 1996 British racing green
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    WoonplaatsCOLON Sibculo

door LEBLAR » za sep 03, 2011 1:11 am

Dat zijn de pijpen die langs het blok lopen. Ook deze zijn in RVS verkrijgbaar. Zijn veel minder kwetsbaar dan de underfloor pijpen maar ik ben nu toch bezig.
    Ronald Leblanc
    RemcovanKuilenburg
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

door RemcovanKuilenburg » zo sep 04, 2011 10:34 pm

Gelukkig eindelijk gevonden. Ja je kan je gek zoeken en kan me voorstellen dat je er even klaar mee was. Maar de luxe van een brug mmmmm top!
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

Lid van MG Car Club UK.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    WoonplaatsCOLON Sibculo

door LEBLAR » wo sep 07, 2011 3:41 pm

Het meest frustrerende is dat je iedere keer weer denkt dat je het probleem nu hebt opgelost. Je laat de auto warm draaien en dan drupt er weer kvs onderuit. Je begint steeds meer aan jezelf te twijfelen en ook of je de reparaties wel goed hebt uitgevoerd. Maar goed over 2 weken ben ik weer in de UK en de onderdelen liggen al voor me klaar bij MGF Centre.
    Die brug is inderdaad genieten. Het werken aan de F (en ook andere auto's) wordt zo veel gemakkelijker. Alles lekker op werk hoogte. Op termijn komt de brug in een schuur (staat nu nog in een carport) zodat ik ook in de winter gewoon door kan werken. Komt de Range Rover ook eindelijk weer eens aan de beurt.
    Ronald Leblanc
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    CONTACTCOLON

door Tukker » wo sep 07, 2011 4:02 pm

*****PRT plaatsen******
    goodgoan Tom

• LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    WoonplaatsCOLON Sibculo

door LEBLAR » wo sep 07, 2011 5:15 pm

Tsja een PRT...... De (in mijn ogen) beste oplossing voor het koude schok verhaal las ik op ultimate MG en behelst een termostaat in het vooronder van de F, tussen de slangen van de radiateur. Dan neem je in de opwarmfase ook de vloeistof in de pijpen en deels de slangen mee. Is eigenlijk ook een PRT maar op een andere plek.
    Met een (standaard) PRT warm je niet echt veel meer vloeistof op. Wel denk ik dat je de vloeistof beter mengt voordat het het blok in gaat. Het is echter wel een optie waar ik eens goed over na wil denken.
    Ronald Leblanc
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    CONTACTCOLON

door Tukker » wo sep 07, 2011 10:07 pm

Als je toch alle slangen vernieuwd moet je deze optie gewoon mee pakken.

Je schiet een paar foto's voor de how to en daarna bestel je een setje voor mij en kijk je of de how to goed is. :wink:
    goodgoan Tom

• LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    WoonplaatsCOLON Sibculo

door LEBLAR » wo sep 07, 2011 10:57 pm

Ja ja, je moet verkoper worden!
    Ronald Leblanc