Zo'n toestel kost al gauw een 500 euro, wat best veel is om deze aankoop alleen te doen. Daarom zoeken we nog een 2 a 3 personen uit onze regio (Antwerpse) die zin hebben om deze aankoop gezamelijk te doen, waardoor we een +/- 100 euro per persoon kwijt zijn, en waardoor dit toestel zijn geld al snel terug opbrengt.
Gegadigden ?
------------------Reply ErikB ----------------------
'k Kwam juist hier naartoe gesurfd om dezelfde thread te starten.....
Mighty Mike verkoopt zo een ding van Liquid Levers, die eveneens rechtstreeks of via een dealernetwerk verkopen (http://www.liquid-levers.com/hydravac.htm).
Ik contacteer hen voor een prijsofferte (Mike vraagt £280 inc. VAT).
Cheers,
------------------Reply JohanV----------------------
Als wij onze MG een tijdje hebben.....willen we misschien wel eens langskomen om zoiets te laten doen (als je 'm dan hebt) en dan kan je alsnog gewoon je kosten rekenen, ja toch?
------------------Reply ErikB ----------------------
Hou u vast, de reply van Liquid Levers:
Dear Sir
We are happy to supply direct to you in Belgium, with payment by Credit Card.
List price is GBP 355.00
Delivery 25.00
UK VAT 66.50
Total ( 1 unit ) GBP 446.50
Please advise Card details if you wish to proceed.
Best regards
Derek Frost
Managing Director
------------------Reply Sander----------------------
Ik heb zelf met dit idee gespeeld. Zo'n dure pomp kan ook vacuum trekken wat nodig is om de lowering nuckles te monteeren. Als ik de pomp een weekje mag lenen heb ik hier zo'n 50 euro voor over.
Het vacuum is nodig omdat de membraamjes waar de nuckels op zitten ingetrokken moeten worden.
Als het puur om de pomp gaat om het op hoogte te stellen; ik ben er zelf 1 aan het bouwen van een potkrik. Super goedkoop (potkrik = 12 euro, nieuw in doos bij halfords) Een aantal nippels, kraantjes en een metertje tot 40 bar van de locale hydroliek boer en je hebt je eigen pomp. Kosten +- 50 euro...
Het ontbreken van een pomp is het enige wat me er van weerhoud de nukels te plaaten; Als de dealer het moet doen is het per kant 28(!) euro voor het oppompen !!! en dan komt het uurloon van de monteur a 56 euro per uur er nog bij. De lowering nuckles zijn maar 100 euro als je ze goed inkoopt. Een leen-pomp ben ik dus wel voor te vinden
Sander
------------------Reply JohanV----------------------
Heeft een TF geen hydragasvering?
Is dat niet juist het gene waardoor ie zo lekker stuurt?
Hoe hebben ze dat dan veranderd?
------------------Reply Sander----------------------
Als een hydragas systeem niet beter reed had BMW het nooit in de F laten zetten. Ik ben van mening dat MG het geschrapt heeft omdat het:
* Te duur om te maken
* Te duur in onderhoud (1x per jaar oppompen €28 PER KANT)
* Te gevoellig systeem (vaak lekkages)
Let wel, de hydragas bollen vervangen enkel de veerren; NIET de dempers. Deze zijn er netjes naast gemonteerd. Een simpele schroefveer vervangt de hele bol. Ik denk dat het toepassen van conventionele veerring een kwestie van besparen op bouwkosten was.
Ik heb het idee dat met normale veerring drempels hoger lijken dan met hydragas (qua rijcomfort) Een feit is wel dat je met een TF vele malen beter kunt driften. De F zegt meteen dag grip en gooit zijn kont scheeft. maw: de tf heeft een lekker dik grijs gebied. Wel levert de TF hiervoor een hoop comfort in......
------------------Reply Bruno ----------------------
Te duur ? Eerder uit besparing denk ik , ik dacht dat ze dit systeem haalden uit de metro, al ben ik van dit laatste niet zeker. Het was in ieder geval een oud systeem dat ze nog in de kast hadden liggen.
Daarenboven was het plaatsbesparend.
Tenslotte zeg je Sander, dat BMW het in de F monteerde omdat het volgens hen beter reed, anderzijds zeg je dat de tf minder snel zijn kont gooit, en dus makkelijker hanteerbaar is. Welk is dus volgens jou het beste, want deze stelling lijkt me tegenstrijdig.
Ik kies in ieder geval voor de conventionele veren, en ik denk velen met mij, ook de constructeurs van dure racewagens denken er zo over, en die gaan zo niet direkt voor het goedkoopste dacht ik zo, maar voor het beste....veren dus !!!
------------------Reply Sander----------------------
Niet helemaal mee eens. Ik denk dat bji het zelfde comfort hydragas een betere wegligging oplevert. Bij een racewagen is comfort niet van toepassing. Er zijn ook geen drempels en gaten in een circuit. hydragas kun je niet gemakkelijk veranderen qua veerconstante maar vereis andere volumes in de veerbollen. Vandaar de keuze voor schroefveren onder een racwagen.
Ik bedoel niet dat een TF minder snel met zijn kont gooit maar dat het gecontroleerder kan. Ze slaan beiden op ongeveer het zelfde moment door maar het suggerre onderstel van de TF geeft je meer feedback; maw je voelt het beter aankomen. Bij een F is het ineens te veel. Je gaat tollen zonder dat je"echt aan voelt komen. Je hebt dan al wel een stuk comfort ingelevert.
Een plaatstbesparing levert het wel op. Toch is zo'n veerbol nog best groot. Ik dacht dat ze relatief klein waren maar toen ik em de 1e keer echt zag viel dat een beetje tegen.
Het systeem komt idd o.a. uit de Metro en de Mini.
------------------Reply JohanV----------------------
Ook nooit geweten dat die vering nog eens 1x per jaar opgepompt moesten worden.......
Maar goed....het moet maar.....
Wat een straf is het toch he? Rijden in een MGF....
------------------Reply Sander----------------------
Idd een straf
Oppompen moet niet ieder jaar. Het is maar net hoeveel vloeistof je systeem verliest. Gewoon de hoogte in de gaten houden (hart velg-hoogste punt wielkast).
Van voor moet dit (uit mijn hoofd) 36,8 en achter 36,5 zijn. Het komt niet op de centimeter aan maar lager == verkeerde camber == scheve slijtage van banden.
Het valt iig onder "normaal onderhoud" Zal trouwens weer eens verder gaan met mijn DIY pomp.....
Ik persoonlijk vind dat de "gebreken" van de MGF sterk bijdragen aan het karakter. Een wagen die steeds 100% is bied geen mogelijkheid tot verbetering. Als hobbyist zijnde heb ik liever wat te sleutelen, maar het moet wel leuk blijven natuurlijk. Een HGF valt NIET onder leuk. Een piepende motorkap doordat het slot afgesteld moet worden of een slecht sluitende ruit zijn gewoon leuk (mitst het lukt)
Als je begrijpt wat ik bedoel
------------------Reply JohanV----------------------
Een raam dat heel lastig dichtgaat, een lampje dat niet werkt, ja, dat noemen ze karakter he?
Zolang ie motorisch en het rijwielgedeelte gewoon goed blijft.....hoor je mij niet klagen
------------------Reply ErikB----------------------
Ze zijn weer in stock.... en dan heb ik het weer over de famous hydragas pumps:
£346.60 all in
------------------Reply Johan----------------------
Voor zover ik weet wordt er van de achterkant geen standaard hoogte opgegeven. Op de een of andere manier is het ook zo dat de ene F aan de achterkant wat hoger staat dan de andere, met dezelfde hoogte aan de voorkant.
Dat ismij in ieder geval wel eens opgevallen.
Johan
------------------Reply Sander----------------------
Ik ben zoals eerder zegt mijn eigen hydragas pomp aan het bouwen. Ik ben nu in contact met Dieter Könnecke en die heeft een eem manier uitgelegd dat het ook zonder vacuumpomp goed te doen is om de nuckels te monteeren. Zodra mijn pomp af is ga ik dat uiteraard proberen
------------------Reply Titi----------------------
Going back to the pump. Wich is the minimum pressure a pump should handle.
An other question what if there is air in the system? From what I have seen there is no air purge
Titi
ps: I suck in mechanics
------------------Reply Sander----------------------
Als je een pomp maakt welke 40 bar aan kan zit je goed. de druk die je op het systeem dient te zetten zal tussen de 30 en de 35 bar liggen.
In princiepe kun je geen lucht in het systeem krijgen met een correcte pomp. Al je er toch een luchtbel in pompt laat je de druk er simpel meer af. Help je er lucht in bij een onderdruk situatie dan moet je het systeem vacuum trekken. Lucht in de leidingen die bij vacuum achter blijft kun je denk ik eruit krijgen door de slangen 1 voor 1 los te koppel (losser vast te zetten ?) van de bollen en door te pompen totdat er geen lucht meer uit komt. Gelijk aan het ontluchting van het koelsysteem.