BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1
Chiptuning: Ervaringen?
  • Avatar gebruiker
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90
    GeregistreerdCOLON wo maart 03, 2010 9:54 am
    WoonplaatsCOLON IJsselstein

    Chiptuning: Ervaringen?

    door quinternet » za apr 23, 2011 11:37 pm

    Hoi!

    Liep net tegen deze site aan:
    http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Tuni ... matie.html

    Iemand ervaringen met dergelijke tuningsacties?

    Gr, Quinternet.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Chiptuning: Ervaringen?

    door BlackFox » zo apr 24, 2011 1:21 am

    Onze E is gechipt, van 122 naar 170 pk en van 270 naar 370 NM, auto rijdt een stuk beter en uiteraard vlottter. Vooral de automaat is er serieus van opgeknapt.
    Maar hou er rekening mee dat het extra slijtage met zich meebrengt op lange termijn. Of bij sommige op korte termijn al...


    En van ziptuning heb ik nog niet veel goeds gehoord, buiten dat goedkoop is duurkoop bij hun wel vaker van toepassing is...
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    Re: Chiptuning: Ervaringen?

    door Rick » zo apr 24, 2011 8:44 am

    NIET DOEN!!!

    StevenMG heeft zijn TF laten chippen en ging erop achteruit met 1pk.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Chiptuning: Ervaringen?

    door Bruno » zo apr 24, 2011 10:04 am

    Wat is Chiptuning ?

    - Is het een piggyback, die de ECU "foolt" ? Over het algemeen werken deze dingen niet of beperkt op atmospherische motoren, wel op Turbo motoren over het algemeen (turbo druk).
    - De iets geavanceerde piggybacks die een ECU op zich zijn, en dus niet een soort "weerstand" en in combinatie met de huidige ECU worden gebruikt, zoals een ICON, werken wel (je herkent deze ECU's veelal doordat ze van metaal zijn met koelvinnen en niet gewoon een plastick bakje).
    - Herprogammeren van de huidige ECU ? Kan enkel op een Mems 3 en schijnt te werken, alhoewel ik IRL hier nog geen resultaat van zag, alleen maar ervaringen hierover las, echter ook slechte (zoals bij Steven)
    - Vervangen van de Mems ECU door een bv. Emerald of EFI. De eerste is zelf te programmeren (programma en kabel worden bijgeleverd), waardoor timing etc. kan worden aangepast, de tweede heeft eerder een standaard map en is door de gebruiker niet te programmeren, wel door fabrikant of tuner. Het dient wel gezegd, dat deze laatste ECU's pas echt effect hebben indien er ook een mechanische tuning werd uitgevoerd.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Chiptuning: Ervaringen?

    door LEBLAR » zo apr 24, 2011 2:15 pm

    Bedenk dat je voor vermogen 2 zaken nodig hebt. Brandstof en zuurstof. Door optimalisatie van de ontsteking kun je meer vermogen krijgen maar in de meeste gevallen heeft dit meer effect op het middengebied dan op het topvermogen. Daar zal de winst dan ook beperkt zijn. Tenzij je, zoals Bruno al schreef, ook mechanische wijzigingen doet. Kijk bv naar het Project topic van Bruce.

    De Benz zoals boven beschreven is 99% zeker een Turbo en waarschijnlijk een Diesel. Hier wordt o.a. de turbo druk aangepast via de chip. Meer lucht is meer zuurstof + meer brandstof = meer vermogen. Bij Diesels is de eindcompressie druk minder beperkt dan bij benzine motoren waardoor ook meer winst te halen valt.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Chiptuning: Ervaringen?

    door BlackFox » zo apr 24, 2011 9:06 pm

    Ik had het inderdaad uiteraard over een turbodiesel ;)

    Chiptunen van een standaard atmosferische benzinemotor heeft in de meeste gevallen amper tot geen voelbaar effect. Er zijn uitzonderingen die vanuit het fabriek gelimiteerd zijn en waar chiptuning wel een voelbaar effect heeft, maar een F/TF hoort hier niet bij.
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    Re: Chiptuning: Ervaringen?

    door Andros » ma apr 25, 2011 10:12 pm

    Ik weet nog wel dat Bruno op de laatste dynorun zat te spelen met een andere ECU oid maar dat het effect niet bijzonder groot was. Bruno?
    De nachtspotter!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Chiptuning: Ervaringen?

    door Bruno » ma apr 25, 2011 10:37 pm

    Ik zat te spelen met een Icon, en het effect was wel degelijk heel groot. Niet zo zeer in piekvermogen, maar heel de curve is wel degelijk bijna 7 pk omhoog gegaan en er werd nog veel meer koppel gewonnen met deze mod, zelfs in de piek. Ik moet het nog nakijken, maar ik had dacht ik bijna 200 Nm koppel (198 IMO), best heel veel voor een atmospherische 1800 mijns inziens en zeker voor een VVC. Weet wel, dat het niet is, dat op mijn modificaties dit zoveel extra oplevert, dat per definitie op elke F/TF zo hoeft te zijn, maar dat geldt voor elke modificatie uiteraard.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Chiptuning: Ervaringen?

    door LEBLAR » di apr 26, 2011 12:38 pm

    Bruno even pas op de plaats. De relatie tussen Koppel en Vermogen is het toerental. Dus als je veel koppel wint bij top toerental moet je ook veel vermogens winst hebben.
    Procentueel zul je zowel in koppel als in vermogen overal dezelfde winst boeken.

    Edit: heb de formule nog even opgezocht: P(Kw)=T(Nm)*n(omw/min)/9549.
    Pk = Kw * 1.36.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Chiptuning: Ervaringen?

    door Bruno » wo apr 27, 2011 12:17 am

    Je hebt deels gelijk uiteraard, misschien drukte ik mij niet goed uit, maar ik bedoel dat met de icon er slechts een vermogenswinst werd geboekt van 1 pk maximum (onderin +/- 7pk)-, terwijl er wel 10Nm werd gewonnen. Maximum koppel wordt behaald bij 4822 Rpm en max vermogen bij 7005 Rpm. Niet compleet gelijklopend dus, maar ik weet wel wat je bedoelt : De curve van vermogen stijgt op dezelfde plaatsen als het maximumkoppel met ongeveer dezelfde groei, na plaatsen van de ICON. MAAR alleen stopt de groei voor zowel vermogen als voor koppel bij +/- 6250 Rpm. Daar gaat het vermogen echter nog omhoog en gaat het koppel naar beneden. Vandaar winst van maximum koppel en bijna geen winst van maximum vermogen, simpel.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten