door LEBLAR » zo apr 24, 2011 2:15 pm
Bedenk dat je voor vermogen 2 zaken nodig hebt. Brandstof en zuurstof. Door optimalisatie van de ontsteking kun je meer vermogen krijgen maar in de meeste gevallen heeft dit meer effect op het middengebied dan op het topvermogen. Daar zal de winst dan ook beperkt zijn. Tenzij je, zoals Bruno al schreef, ook mechanische wijzigingen doet. Kijk bv naar het Project topic van Bruce.
De Benz zoals boven beschreven is 99% zeker een Turbo en waarschijnlijk een Diesel. Hier wordt o.a. de turbo druk aangepast via de chip. Meer lucht is meer zuurstof + meer brandstof = meer vermogen. Bij Diesels is de eindcompressie druk minder beperkt dan bij benzine motoren waardoor ook meer winst te halen valt.
Ronald Leblanc
1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
Upcomming: PU bussen voor.
Next: Cool-air induct Tenza.