tijd voor een grote beurt
  • Avatar gebruiker
    Hippert
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 450
    GeregistreerdCOLON di feb 02, 2010 7:13 pm
    WoonplaatsCOLON leeuwarden

    tijd voor een grote beurt

    door Hippert » do feb 24, 2011 2:49 pm

    Hallo

    Mijn grote liefde moet straks weer een grote beurt hebben en daar heb ik een paar vragen over.

    Ik lees links en recht mensen praten over engine flush en ejector cleaner.
    Aangezien mijn grote liefde al 12 jaar oud is waarvan 1.5 jaar in mijn bezit heb ik persoonlijk deze producten nog nooit gebruikt. Op zich lijkt het mij niet verkeerd om dat eens te doen.

    *Als ik injector cleaner gebruik moet het brandstof filter daarna ook vervangen worden?
    Zo ja...word dat tijdens een grote beurt gedaan?
    Zo nee... kan ik dat zelf (makkelijk) doen?

    *Begrijp ik het goed dat de olie compleet moet worden ververst nadat je engine flush hebt gebruikt?
    Dit word tijdens de grote beurt gedaan toch?
    Hoelang moet je rijden met die engine flush?

    Ben zelf niet hoog begaafd qua motorvoertuigen techniek en ik heb geen garage/werkplaats dus ik kan zelf niet veel doen zodat het mij kosten scheelt tijdens een grote beurt.
    (wat vloeistoffen ingieten kan ik dan weer wel :wink: )
    1999 antraciet MGF MPi
    (in mijn bezit van geweest van 25-07-09 tot 23-07-11)
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    Re: tijd voor een grote beurt

    door Kevin » do feb 24, 2011 3:08 pm

    na de injectorcleaner hoef je het filter niet te vervangen
    de olie, ik heb de f alleen op toeren laten draaien, maar niet mee gereden. ik geloof 20min op 2000toeren daarna olie wisselen
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: tijd voor een grote beurt

    door Ultimate » do feb 24, 2011 3:27 pm

    Als je de olie gaat flushen dan gaat dat zo:

    - Flush bij de olie voegen
    - Auto stationair laten draaien of een stukje rijden (+/- 20 minuten)
    - Olie aflaten
    - Nieuwe olie er in (goedkope van bijvoorbeeld de action)
    - Hier zo'n 200km mee rijden
    - Olie aflaten
    - Goede kwalitatieve olie er in

    That's it :wink:
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    Hippert
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 450
    GeregistreerdCOLON di feb 02, 2010 7:13 pm
    WoonplaatsCOLON leeuwarden

    Re: tijd voor een grote beurt

    door Hippert » do feb 24, 2011 3:49 pm

    aha..
    ik had gehoopt dat ik die engine flush in me olie kon doen,
    dan reed ik naar mijn garage (is ongeveer 20minuten rijden) waar die dan een grote beurt krijgt, dus verse olie krijg en dat alles dan toppie was.

    maar ik moet dus eerst nog zelf verversen met goedkope olie...

    tja heb niet echt een plek waar ik dit kan realiseren.
    dus de kans dat ik een engine flush ga gebruiken is niet zo groot.

    maar het vuil wat in je brandstof systeem zit word lost dus compleet op op door een injector cleaner?
    1999 antraciet MGF MPi
    (in mijn bezit van geweest van 25-07-09 tot 23-07-11)
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: tijd voor een grote beurt

    door RemcovanKuilenburg » do feb 24, 2011 6:50 pm

    Indien je geen problemen hebt en je olie normaal is moet je helemaal niets er aan doen. Injector cleaner het zelfde eigenlijk. Laatste kan geen kwaat maar goed mijn oma zei altijd, als het werkt moet je er met je handen afblijven :roll: :wink: :lol:
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: tijd voor een grote beurt

    door Bruno » do feb 24, 2011 11:32 pm

    Na een flush moet je niet echt eerst goedkope olie toevoegen en dan goede. Een goede flush, en goed laten uitlekken is voldoende. Nadien achtergebleven vervuiling blijft wel in de oliefilter, en veel zal dat niet meer zijn.

    Een injector cleaner kan nooit kwaad. Aangezien vervuiling gelijkmatig optreedt, zal je de problemen die hier mee gepaard gaan, ook niet direkt gewaar worden, tenzij het grotere problemen zijn. Ik giet jaarlijks 1 maal een injector cleaner in de brandstof en een paar keer een additief. Dat laatste werkt eerder preventief en gaat buiten reinigen ook smeren, beschermen, water opnemen, indien aanwezig. (let op voorgaande eigenschappen zijn afhankelijk van additief tot additief, en ja er is veel brol op de markt.)
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: tijd voor een grote beurt

    door schrokke » vr feb 25, 2011 9:51 am

    Vergeet vooral het oliefilter niet te vervangen na een flush he.
    En als je engine flush gaat gebruiken, lees dan eerst aandachtig de gebruiksaanwijzing. Die verschillen naargelang het merk dat je neemt. Maar 20 min bij 2000tr/min, dan gaat de motor het wel erg warm krijgen.

    @ Hippert,

    In uw geval kun je best eens gaan rondneuzen. Met het produkt van Fortè bv mag je niet rijden. maar ik dacht dat het met Liqui-Moly dan weer net wel word aangeraden om er eerst 200km mee te rijden.

    Als je geen problemen hebt zou ik helemaal geen engine flush gebruiken. Tijdig olie verversen en goede kwaliteit gebruiken is belangrijker en effectiever.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: tijd voor een grote beurt

    door Ultimate » vr feb 25, 2011 10:11 am

    Oliefilter vervangen was ik inderdaad vergeten :wink:
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: tijd voor een grote beurt

    door RemcovanKuilenburg » vr feb 25, 2011 10:19 am

    Bruno Kent nog wel een merk motorflush trouwens
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    Hippert
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 450
    GeregistreerdCOLON di feb 02, 2010 7:13 pm
    WoonplaatsCOLON leeuwarden

    Re: tijd voor een grote beurt

    door Hippert » vr feb 25, 2011 12:05 pm

    Ik heb geen problemen met de motor,
    maar aangezien de leeftijd dacht ik dat mijn F wel een klysma kon gebruiken.

    Ik had al een vermoeden dat de oliefilter moest worden vervangen na een flush,
    maar als ik het zo lees dan is een flush ook niet echt nodig voor mijn F.
    Heb ook geen garage/werkplaats/oprit waar ik deze handelingen kan doen.

    Injector cleaner ga ik dan wel proberen.

    Injector cleaner van Forte is dus (1 van) de beste?

    Mijn F word onderhouden bij een MGF specialist dus ik mag er wel van uitgaan dat hij er olie in doet die mijn F het lekkerst vind.....toch?
    of is het gebruikelijk/normaal dat je zelf aangeeft welke olie je het liefst hebt?
    1999 antraciet MGF MPi
    (in mijn bezit van geweest van 25-07-09 tot 23-07-11)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: tijd voor een grote beurt

    door schrokke » zo feb 27, 2011 1:31 am

    Alleen als je speciale niet voorgeschreven olie wilt zul je dat moeten opgeven. Maar ik zou bij de normaal voor de F voorgeschreven olie blijven.

    Injectiecleaner is zeker aan te raden en ja Fortè is 1 van de goede merken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: tijd voor een grote beurt

    door Bruno » zo feb 27, 2011 10:44 pm

    een oliefilter vervangen bij een oliewissel is altijd een logische stap. Ik snap nog altijd niet waarom je dat per definitie niet zou doen. Een oliefilter laten steken na een wissel, is het zelfde als jezelf na het spoten douchen en dan toch terug je bezwete sportkleren aandoen.
    Een Olieflush is niet noodzakelijk, als je tijdens de oliewissel normale olie uit je blok ziet komen. Eens er "brokjes" bijzitten, of eens ze heel dik lijkt, is een flush aangeraden. Ook na een HGf, dewelke water bij de olie deed komen, is een flush onontbeerlijk. Jammer genoeg, zie je hierin wel kwaliteitsverschillen wat betreft, water emulsie.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Hippert
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 450
    GeregistreerdCOLON di feb 02, 2010 7:13 pm
    WoonplaatsCOLON leeuwarden

    Re: tijd voor een grote beurt

    door Hippert » ma feb 28, 2011 1:37 pm

    Bruno schreefColoneen oliefilter vervangen bij een oliewissel is altijd een logische stap. Ik snap nog altijd niet waarom je dat per definitie niet zou doen. Een oliefilter laten steken na een wissel, is het zelfde als jezelf na het spoten douchen en dan toch terug je bezwete sportkleren aandoen.



    Met een grote beurt is het normaal dat olie ververst word, maar ik kan nergens vinden dat het filter ook vervangen word. het lijkt mij ook niet meer dan logisch, maarja ik ben geen monteur.
    1999 antraciet MGF MPi
    (in mijn bezit van geweest van 25-07-09 tot 23-07-11)
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: tijd voor een grote beurt

    door BlackFox » ma feb 28, 2011 2:17 pm

    Oliefilter moet altijd vervangen worden samen met de olie, ongeacht of het nu een grote of kleine beurt is :)
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: tijd voor een grote beurt

    door Bruno » ma feb 28, 2011 9:35 pm

    Absoluut, maar jammer genoeg doen ze dat niet allemaal. Onbegrijpelijk.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten