door ErikB » vr mei 13, 2005 9:00 am
Het 'gevaar' schuilt hem niet echt in het erger afslijten van de banden (wat inderdaad een probleem is bij 'slechte' wielafstelling). Zo een bol van de ophanging bestaat uit twee delen, een deel vloeistof en een deel gas, beiden van elkaar gescheiden. Als de F wordt verlaagd, dan gebeurt dit dikwijls door het verwijderen van vloeistof uit het systeem. Dit heeft als effect dat het evenwicht tussen de druk geleverd door het gas en de druk geleverd door de vloeistof verstoord wordt.
Bij het verlagen met de zgn. Lowering Knuckles wordt de druk van vloeistof en gas behouden, en wordt een ander stukje in de opganging een stukje korter waardoor de auto korter bij het asfalt komt te liggen.
---- In de eerste levensjaren van de F werd er regelmatig gemeld dat een ophanging faalde door een 'defecte bol'. Eigenaardig genoeg is dit nu al een hele tijd geleden dat ik dit nog gehoord heb. Zijn de zwakke items ondertussen vervangen ? ----
MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)