BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1
olie vervangen
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    olie vervangen

    door paul van R » zo feb 13, 2011 4:57 pm

    Zaterdag olie vervangen, er kwam behalve afgewerkte olie ook wat gele smurrie uit. Moet ik me nu zorgen maken, zit ik tegen een HGF aan? Ik dacht gelijk aan de mayo-problematiek van olie en koelvloeistof. Ik heb het laatste jaar wel regelmatig koelvloeistof toegevoegd soms was het een lekkende slang en soms kon ik het niet traceren. Ik heb me geen zorgen gemaakt een rit naar Frankrijk was 1 a 2 cm koelvloeistof in het reservoir bijvullen. Heeft iemand dit ook meegemaakt en kan het ook een andere oorzaak hebben dan een HGF.
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    Re: olie vervangen

    door Johan » zo feb 13, 2011 5:13 pm

    Schrik niet te snel. Als je regelmatig korte stukjes rijdt kan er condens komen in de olie, dat vervolgens mayo gaat vormen. Als je nu een keer een flink stuk gaat rijden verdampt het water in de olie en ben je de mayo kwijt.

    Als je nooit korte stukjes rijdt is het een ander verhaal. Let vooral ook op je koelwater reservoir.
    MG ingeruild voor een boot en een onderwaterscooter
    http://www.diverspoint.com
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: olie vervangen

    door ovi » ma feb 14, 2011 10:08 am

    Zoals Johan al geschreven heeft is dit normaal geen reden tot paniek! :thumbsup: Bij een MGF ligt dit natuurlijk wat gevoeliger wegens de gekende problemen met de koppakdichting! :roll:
    Er zijn nog steeds veel mensen die; als ze aan het vuldopje v/d olie van die smurrie zien; zeggen dat je een beginnende HGF hebt maar dit is een volksverhaaltje! :lol:
    Is wel degelijk een probleem die vooral voorkomt bij auto's die veel kleine stukjes rijden en waar dus het motorblok niet volledig heet wordt en dan terug afkoeld. Hierdoor krijg je condens/water dat dus niet verdampt en zich vemengd met de olie met die smurrie als gevolg.
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: olie vervangen

    door Ultimate » ma feb 14, 2011 10:41 am

    Mn broertje heeft het ook gehad in zijn Astra door te veel kleine stukjes rijden.
    Gewoon even goedkope olie er in gooien nu samen met motor flush.
    Even door laten spoelen dmv een stuk te rijden.
    Dan alles er weer uit laten lopen en je goede olie er in doen.
    Is je blok gelijk ontdaan en schoon van de vieze smurrie :wink:
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    Re: olie vervangen

    door paul van R » ma feb 14, 2011 12:52 pm

    Bedankt voor de tips, ik trek hier zeker mijn conclusie uit en maak me nog niet echt ongerust. Hoewel ik ben bang dat er toch meer aan de hand is, mijn koelstof reservoir is voor meer dan de helft leeg. Auto heeft 5 maanden stilgestaan. Bij de aanvang laatste rit was het koelwaterniveau normaal, (ik controleer dit altijd voordat een rit maak) helaas heb ik dit niet bij einde rit gecontroleerd. Ik ga het carter weer vullen met olie en koelvloeistof aanvullen. De motor starten en indien er niets bijzonders gebeurd een kleine rit van enkele km maken en dan zien of de koelvloeistof is gedaald en carterolieniveau is.gestegen. Ik beschouw dit als een test of kan ik beter iets anders doen dan dit.
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: olie vervangen

    door ovi » ma feb 14, 2011 2:11 pm

    In het geval van een MGF versta ik dat je u ongerust maakt en als ik lees dat je wel degelijk koelvloeistof ziet verdwijnen zal er wel meer aan de hand zijn! :(
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: olie vervangen

    door Rob » ma feb 14, 2011 9:18 pm

    Ik heb al meerdere maanden hetzelfde probleem en ben er nog steeds niet uit.
    Omdat ik in de winter alleen maar korte stukjes rij (6 KM) schrijf ik ik eerste instanite de zgn smurrie toe aan condens. Maarrrr ik heb de laatste 3 maanden ook al 1 tot 1,5 liter koelvloeistof bijgevuld zonder dat ik lekkages zie.
    Ik denk dat olie aflaten flushen en weer vernieuwen de beste manier is om de oorzaak op te sporen. Heb je daarna binnen de kortste keren weer water in de olie gaat het geld kosten.
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: olie vervangen

    door Ultimate » di feb 15, 2011 5:30 pm

    Murphy schreefColonIk heb al meerdere maanden hetzelfde probleem en ben er nog steeds niet uit.
    Omdat ik in de winter alleen maar korte stukjes rij (6 KM) schrijf ik ik eerste instanite de zgn smurrie toe aan condens. Maarrrr ik heb de laatste 3 maanden ook al 1 tot 1,5 liter koelvloeistof bijgevuld zonder dat ik lekkages zie.
    Ik denk dat olie aflaten flushen en weer vernieuwen de beste manier is om de oorzaak op te sporen. Heb je daarna binnen de kortste keren weer water in de olie gaat het geld kosten.


    Dat is inderdaad opppassen, blijven checken!
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    Re: olie vervangen

    door paul van R » do maart 10, 2011 3:38 pm

    Er bleef maar koelvloeistof verdwijnen in het carter. Ik had er geen goed gevoel over dat het alleen maar de koppakking was en daarom maar weggebracht voor een diagnose. Na het openen van de kop bleek dat de koppakking inwendig door was en dat de bussen los zaten.
    -Ik vraag me nu af hoe de bussen los kunnen komen ?? Deze zijn toch niet afhankelijk van de koppakking en zijn er toch in geperst, of kan het te maken hebben met de verschillende uitzettingcoëfficiënt van ijzer en aluminium waardoor deze zijn los geraakt???.
    -De bussen zijn vervangen waarom de zuigers niet deze slijten toch ook ???
  • Avatar gebruiker
    Tandi
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 144
    GeregistreerdCOLON za aug 28, 2010 10:50 am
    WoonplaatsCOLON Capelle a/d IJssel

    Re: olie vervangen

    door Tandi » do maart 10, 2011 4:19 pm

    Ik denk dat ze de pasbussen bedoelen waarmee de kop op het cylinderblok zit en niet de zuigerbusssen.
    RHD 2003 X-power Grey TF 160.
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: olie vervangen

    door Ultimate » do maart 10, 2011 4:40 pm

    Tandi schreefColonIk denk dat ze de pasbussen bedoelen waarmee de kop op het cylinderblok zit en niet de zuigerbusssen.


    Klopt, die zijn bij mij ook vervangen voor metalen
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    Re: olie vervangen

    door paul van R » do maart 10, 2011 10:16 pm

    Op de werkplaatsfactuur staat “cilinderbussen met nieuwe koppakking gemonteerd”
  • Avatar gebruiker
    Tandi
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 144
    GeregistreerdCOLON za aug 28, 2010 10:50 am
    WoonplaatsCOLON Capelle a/d IJssel

    Re: olie vervangen

    door Tandi » vr maart 11, 2011 12:43 pm

    Ik zou de garage maar eens bellen wat ze nou precies gedaan hebben.
    De cylinderbussen ( dus waar de zuigers in zitten ) vervangen is zo'n ingrijpende klus
    dat zouden ze zeker eerst met je overlegd hebben.
    Ik heb wel eens gezien dat door de warmte de bussen gezakt waren, maar in feite was
    het toen niet meer rendabel om het blok te hertstellen.
    RHD 2003 X-power Grey TF 160.
BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 18 en 0 gasten