sensor olietemperatuur
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    sensor olietemperatuur

    door philipvanv » di jan 25, 2011 10:51 pm

    Heeft er iemand een idee welke maat schroef van de olietemperatuursensor heeft? Ik zou een digitale willen steken met een meegeleverde sensor...
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: sensor olietemperatuur

    door schrokke » za jan 29, 2011 12:53 pm

    de olietemperatuursensor vind ik niet terug.
    Maar de oliedruksensor heeft 1/8-27 NPT CON.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: sensor olietemperatuur

    door LEBLAR » za jan 29, 2011 1:01 pm

    Bij de Elise shop zeggen ze dat er bij de K motor 2 mogelijkheden zijn. 1/8 NPT of M12.
    Voor de laatste is er een verloopnippel van M12 naar 1/8 NPT.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: sensor olietemperatuur

    door philipvanv » zo jan 30, 2011 2:30 pm

    Enig idee hoe ik het verschil kan zien bij mij? Of heeft het ergens iets te maken met MK1/2? Bij de sensor die ik zou willen steken staat 1/8" 27 nptf, zou die dan passen? Van die engelse maten ken ik niet veel...
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: sensor olietemperatuur

    door LEBLAR » zo jan 30, 2011 3:39 pm

    Engelse draad uitleggen is me even teveel. 1/8 -27 NPTF zal passen. M12 is groter dan 1/8 NPT. Voor veel sensor aansluitingen wordt 1/8 NPT gebruikt. Daarom lijkt het me onwaarschijnlijk dat de aansluiting in het blok anders zal zijn. Let wel op dat je voor NPT draad tape oid moet gebruiken voor de afdichting. Hier dan wel weer voorzichtig mee zijn want je wil geen stukjes tape in je olie krijgen.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: sensor olietemperatuur

    door philipvanv » zo jan 30, 2011 5:07 pm

    En wat voor tape is dat dan?
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: sensor olietemperatuur

    door LEBLAR » zo jan 30, 2011 7:15 pm

    Dit gaat beroerder klinken dan het is gemeend.
    Als je dat moet vragen is het beter dat je hulp inroept.
    Teflon tape, hetzelfde tape als welk je gebruikt bij waterleiding en gas. Wanneer je het tape niet juist in de draad draait, draai je het er uit wanneer je de sensor erin draait. (Sorry kan het even niet anders zeggen) Met lekkage als gevolg.
    Als er tape voor de neus van de draad zit kan/zal dit afsnijden en los in de olie gaan zwerven.
    Het goed monteren is niet moeilijk maar vergt wel enige ervaring.

    Wil je het jezelf makkelijk maken, Loctite sealant nemen. Alleen is dat een draak wanneer je het weer los moet hebben.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: sensor olietemperatuur

    door Janmgf » zo jan 30, 2011 7:18 pm

    Het verschil tussen NPT en NPTF schroefdraad is juist dat bij NPTF GEEN (teflon) tape of iets dergelijks gebruikt moet worden :!:

    Zie:
    The two most common taper pipe threads used in the United States are NPT and NPTF. Applications range from electrical conduits and hand railings to high-pressure pipe lines that carry gas or caustic fluids. NPT threads are for mechanical or low-pressure air or fluid applications and require the use of sealing compounds like Teflon tape, to provide the seal. When the application is more critical, and the sealing compound may fail due to high heat or pressure, NPTF Dryseal threads are used. This mechanical seal is produced by the mating and slight crushing of the threads when a wrench is applied to tighten the fittings.
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: sensor olietemperatuur

    door LEBLAR » zo jan 30, 2011 7:27 pm

    Klopt maar ik kan je uit ervaring vertellen dat je dan de sensor met een behoorlijk moment moet aandraaien en dat (hoewel de tekst anders doet vermoeden) het dan nog lang niet altijd lekvrij is.
    Voorts is het lage druk (wij werkten tot 400 bar nog met tape!) en is de temperatuur weliswaar genoeg om de vingers aan te branden maar nog niet schadelijk voor de tape.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: sensor olietemperatuur

    door Janmgf » zo jan 30, 2011 7:37 pm

    Voor alle zekerheid ook nog even dit:

    Afbeelding

    This is the original Rover switch (K series) with either a 1/8 NPT thread or M12 thread. Rover has changed the thread during production. We know later cars have M12 thread, but we don't exactly know the engine number where they have made the switch..

    Dus ik weet niet zeker of er NPT draad od NPTF op zit.
    De T in NPTF betekent volgens mij "tapered" wat wil zeggen dat het conische draad is die zonder tape gemonteerd kan worden.
    De toevoeging F wil zeggen Fijne draad, dus met een kleinere spoed.

    Bij M12 een afdichtring gebruiken??
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: sensor olietemperatuur

    door LEBLAR » zo jan 30, 2011 8:47 pm

    Jan met alle respect. Voorzichtig zijn met wat je zegt.
    Om te beginnen staat NPT voor National Pipe Threat.
    De F staat voor de draad die geen tape als afdichting nodig heeft.
    Beide zijn conisch.

    Ik moet in de boeken duiken om het exact uit te zoeken maar spoed word in imperial achter de dia aangegeven. Normaal is het 1/8 - 27 NPT. De 1/8 slaat op de inwendige buis diameter. De draad wordt op de buitenkant van de buis getapt vandaar dat de diameter groter is dan 1/8". 27 slaat op het aantal gangen per inch en geeft dus de spoed aan.

    Heb je me toch zover gekregen dat ik het uitleg
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: sensor olietemperatuur

    door Janmgf » zo jan 30, 2011 9:21 pm

    LEBLAR schreefColonJan met alle respect. Voorzichtig zijn met wat je zegt.
    Om te beginnen staat NPT voor National Pipe Threat.
    De F staat voor de draad die geen tape als afdichting nodig heeft.
    Beide zijn conisch.

    Ik moet in de boeken duiken om het exact uit te zoeken maar spoed word in imperial achter de dia aangegeven. Normaal is het 1/8 - 27 NPT. De 1/8 slaat op de inwendige buis diameter. De draad wordt op de buitenkant van de buis getapt vandaar dat de diameter groter is dan 1/8". 27 slaat op het aantal gangen per inch en geeft dus de spoed aan.

    Heb je me toch zover gekregen dat ik het uitleg


    Je hebt gelijk v.w.b. de toevoeging F :oops: :oops:
    Ik was even in de war met de toevoeging F aan Metrische draad.

    Zie ook http://www.ring-plug-thread-gages.com/ti-NPT-vs-NPTF.htm

    Hopelijk zijn hiermee alle misverstanden uit de lucht.
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: sensor olietemperatuur

    door philipvanv » zo jan 30, 2011 11:16 pm

    Bedankt voor de uitleg! Het is nog niet voor direct, dus zal er nog wat over opzoeken.
    Dit gaat beroerder klinken dan het is gemeend.

    Je uitleg was heel wat vriendelijker dan wat ik soms te horen krijg op het werk, dus geen probleem ;)
    Je hebt het over een serieus moment dat nodig is om hem er goed op te draaien, over hoeveel Nm heb je het dan? Maar uit je uitleg versta ik dat er in elk geval best wel teflontape gebruikt wordt...
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: sensor olietemperatuur

    door schrokke » ma jan 31, 2011 9:30 am

    Als je een sensor hebt met M12X1,5 schroefdrrad zal deze moeten afgedicht worden met een koperen afdichtring.

    Heb je een sensor met conische draad, (zoals 1/8-27 NPT CON), gebruik je NIETS als afdichtmiddel.
    Veel sensoren hebben de massa van het blok nodig en gaan niet meer correct werken als je daar teflon of vloeibaar afdichtmiddel tussen doet.
    Wring die sensor niet muurvast,dat is helemaal niet nodig en als deze afbreekt ben je verder van huis.
    Ik heb al veel sensoren op deze methode geplaatst en nog nooit problemen mee gehad.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: sensor olietemperatuur

    door Bruno » di feb 01, 2011 2:25 am

    Daar waar wel afdichting moet gebruikt worden, zou ik trouwens eerder opteren voor een pipeseal. Deze is niet van die aard, dat je hem bijna niet meer loskrijgt achteraf, zoals een studlock borging. Pipeseal, gaat gewoon anaeroob afdichten, niet borgen. Teflon afdichtingen zou ik in de automobielbranche echt achterwege laten en laten gebruiken in de loodgieterij. Reden is, zoals Leblar aangeeft, dat er deeltjes in de motor kunnen komen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten