Welke koelvloeistof?
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Welke koelvloeistof?

    door ttdesign6 » di jan 11, 2011 12:42 am

    Beste forummers,

    Als het weer het toelaat ga ik deze week naar Benny (Blackfox) om mijn koelingspijpen te vervangen.

    Nu moet ik nog koelvloeistof gaan kopen, maar is er eentje die ik specifiek moet kopen of maakt dit niet uit? De vloeistof die er nu in zit heeft eigenlijk een beetje een doorzichtig kleurtje.

    Grtz,

    Tom
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Ian » di jan 11, 2011 1:05 am

    Speelt geen rol. Heb nog een tijdje geleden mee gedaan met de actie van Hubo. Twee grote flessen koelvloeistof voor 5euro in totaal (actie).
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Welke koelvloeistof?

    door ttdesign6 » di jan 11, 2011 1:28 am

    Ik heb er best wel wat voor over, zolang ik niet op de vluchtstrook kom te staan :thumbsup:
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Ian » di jan 11, 2011 4:01 am

    ? Wat bedoel je daarmee?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Welke koelvloeistof?

    door ErikB » di jan 11, 2011 9:26 am

    Wat ie bedoeld is dat ie zeker de goede vloeistof wil en dat de prijs minder belangrijk is, zonder zich uit te spreken over het Hubo product.

    Ik dacht aan een vloeistof van het OAT type, en best alles dan vernieuwen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Welke koelvloeistof?

    door BlackFox » di jan 11, 2011 12:29 pm

    ErikB schreefColonIk dacht aan een vloeistof van het OAT type, en best alles dan vernieuwen.

    De pijpen worden vervangen, dus de hele huidige vloeistof gaat eruit en de radiator en de koeltank en zo spoel ik nog eens na met de tuinslang en de compressor ;)

    Maar dat OAT type heb ik destijds voor mijne ook gezocht, maar ik vond nergens aanwijzigingen over welke koelvloeistof het ging...
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Welke koelvloeistof?

    door ttdesign6 » di jan 11, 2011 12:47 pm

    En die OAT type vloeistof, waar krijg ik die in Nederland, enig idee?

    Ik zat al even op de site van Halfords te kijken waar ik kan kiezen tussen de gewone Basic vloeistof en Longlife. Voor welke van de 2 kan ik dan het beste gaan?

    http://www.halfords.nl/shop/auto-onderh ... tof/315804

    Dit zijn toch meer de klusjes die gewoon goed moeten gebeuren ipv op iedere cent letten vind ik.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Welke koelvloeistof?

    door ErikB » di jan 11, 2011 12:55 pm

    Dit overzichtje is misschien interessant om je keuze te maken:
    http://www.eetcorp.com/antifreeze/Coolants_matrix.pdf
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Welke koelvloeistof?

    door ttdesign6 » di jan 11, 2011 12:56 pm

    Thanks!

    Toch eens kijken welke kleur die van mij nu heeft, want die lijkt met geen van alle genoemde in die lijst overeen te stemmen.


    @Ian: ik bedoel er verder niets mee, ik wil alleen niet dat er verkeerde dingen gemengd worden en er zeker van zijn dat ik een kwalitatief goede vloeistof heb.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Janmgf » di jan 11, 2011 1:13 pm

    Dit staat op de site van Dieter:

    Early vehicles up to VIN No: 512771 use
    UNIPART Superplus 3 Anti-freeze and Summer Coolant GEC1020 - 20 litre and GEC 1002 2 litre
    to protect the cooling system. The coolant is yellow/green in colour.

    Vehicles from VIN No: 512772 to Vin No: 520012 use
    UNIPART AFC Longlife Anti-freeze and Summer Coolant AFC GEC6025(25 litres)
    to protect the cooling system. The coolant is blue in colour.

    Organic Acid Technology (OAT) anti-freeze GEC5025 (25 litre)
    Vehicles from Vin No: 520013 use Unipart OAT (XLC) coolant which is Orange/Pink in colour. Vehicles using OAT anti-freeze are identified by a label attached around the expansion tank filler neck


    Als er nog geen OAT in jouw koelsysteem zit zou ik de oude koelvloeistof vervangen door OAT. Zeker NIET 2 soorten mengen :!:
    Dit is bij elke goede autoshop verkrijgbaar. OAT staat dan op het etiket.

    Succes ermee :thumbsup:
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Welke koelvloeistof?

    door ttdesign6 » di jan 11, 2011 1:18 pm

    Oke, bedankt. Ik ga een dezer dagen eens kijken.

    Ik zal ook eens kijken of er iets staat op het kaartje dat om het koelvloeistof reservoir hangt.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Welke koelvloeistof?

    door LEBLAR » di jan 11, 2011 1:40 pm

    Welke koelvloestof je gebruikt is van minder belang als je maar nooit 2 soorten mengt. Zorg ervoor dat je koelsysteem goed leeg is, dus ook de kachel. Mengen van koelvloeistof resulteerde bij mij in een slurrie achtige troep. Even dacht ik aan een HGF. Na het koelsysteem gespoeld te hebben was alles lange tijd schoon totdat ik de kachel gebruikte. Tip van Bruno: Even spoelen met een schoonmaak middel welk je in de oude koelvloeistof giet en dan de motor warm draaien.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Ian » di jan 11, 2011 2:06 pm

    Welke koelvloestof je gebruikt is van minder belang als je maar nooit 2 soorten mengt.


    voila, ik gebruik gewoonweg al een tijd het product dat ze in hubo verkochten en in halfords en zelf auto5. Vroeger kostte het zelf 8.50 voor een fles, maar het is gewoonweg enorm beginnen afslagen omdat hubo zelf met een product op de markt kwam. Verder doet het echt geen klop heb ik gehoord welk product je koopt enz, gewoonweg zorgen dat je niets mengt ofzo. Heb ik drie jaar tijd nog nooit zever gehad met het koelsysteem of eender wat van de mgf of in mijn porsche.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Bruno » di jan 11, 2011 10:44 pm

    Volledig fout :
    Kwaliteitsverschil vind je in de aard van de dopes die gebruikt worden. Deze dopes hebben als doel te koelen, er voor te zorgen dat er geen oxidatie optreedt, te fungeren als antivries en ook om licht te smeren, alhoewel dat laatste eerder bijzaak is. Goedkoop is duurkoop geldt hier dus uiteraard ook. Bij modernere motoren komt roestvorming in het koelsysteem dan wel minder voor, door dat veel van aluminium en rubber/kunsstof is in het koelsysteem. Op een F is dit uiteraard een ander verhaal. Zoals ik al zo vaak meldde mag je koelvloeistoffen wel degelijk mengen, zolang je binnen dezelfde soort blijft. er zijn 2 soorten : Propyleen glycol en ethyleen glycol. Deze 2 zijn niet verenigbaar, de ondersoorten hierin zijn dat wel, alhoewel niet echt aan te raden, omdat sommige dopes elkaar zouden kunnen tegenwerken bij menging, waardoor de kwaliteit van de koelvloeistof wat achteruit durft gaan.
    Ik heb zelf altijd een vat van +60 liter Glycantyl van BASF in huis, bij mijn weten één van de weinige koelvloeistoffen die wel perfect verenigbaar is met ondersoorten. Prijzen van 5 euro voor 10 liter zou ik alvast niet vertrouwen; Ik wil immers het beste voor mijn F, weet dat het koelsysteem en alles wat er rond hangt vrij gevoelig is bij een F, dus kan me 10 of 20 euro meer hier me echt niet schelen.
    Dus Hubo, Gamma, Brico, Auto 5 etc...komt niet in mijn F, punt uit !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Welke koelvloeistof?

    door Ian » wo jan 12, 2011 12:39 am

    :? Zo kun je nog lang bezig blijven.. In de porsches kappen wij al meer dan jaren dit(mijn buurman doet in zijn 430 en zijn vantage dit ook), en nooit problemen gehad. Met mijn F ook nooit problemen gehad met deze vloeistof. Dat is zoals mensen zeggen dat je niet mag tanken aan het tankstation van makro..

    Ach ja :wink:

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 17 en 0 gasten