Backfire
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Backfire

    door Ian » ma jan 10, 2011 10:30 pm

    Beetje al wat researchwerk gedaan hierover, maar ik kom allemaal op sites uit van amerikanen met corvettes en overdreven borsthaar..

    Mijn MGF heeft met de cat-by pass en daytona uitlaat de gewoonte om pop geluidjes te maken. Persoonlijk vind ik het fantastisch. Echter zag ik vandaag een F(hardtop, goudkleurig) rijden vandaag van turnhout en afslaan in herentals die ook een sportuitlaat had en zelf bij terugschakelen een lichte vlam soms vertoonde. Aan te horen, zat hij toch wel stevig in hoge toeren :D . De vraag is, hoe krijg je zo'n kleine vlam? Met een sparkplug zijn het overdreven vlammen die alleen in ricerland voorkomen, en deze had het alleen als hij in hele hoge toeren kwam. Is het omdat hij vrij rijk is afgesteld?
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Backfire

    door Rob » di jan 11, 2011 12:43 pm

    Als ik met koude motor onze wijk uitrij moet ik onder een brug terug naar de tweede versnelling omdat de weg achter de brug naar scherp rechts afbuigt. Als ik onder de brug het koppelingspedaal laat opkomen en op de motor rem hoor je het meest schitterende geluid, een hele serie van plofjes. bijna orgasme waardig echt waar :D
    Hoewel er bij mij toch wel sprake is van borsthaar zijn er geen vlammen te zien, bij mijn weten dan. :D
    Dit gebeurt alleen bij koude motor en dat lijkt me ook logisch omdat het mengsel dan extra rijk is. Hoe je dit in de hoge rpm's voorelkaar krijgt weet ik niet, bij een normale afstelling tenminste.
    Misschien met een extreem kort uitlaat systeem.

    Ik heb eens ooit in Miami achter een Nissan Z? gereden waaruit vlammen kwamen van minstens een meter. dan hou je wel afstand.
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Backfire

    door Ian » di jan 11, 2011 4:23 pm

    Haha, ja inderdaad het is wel leuk om de plofjes te horen. Hoe dat de persoon in de F het deed weet ik ook niet. De uitlaatpijpjes waren kleiner dan een daytona en dunner(dikte). Waren wel geen meters van vlammen, maar ik zag zekers wel vlammetjes vormen in de uitlaat. Hoe stel je het mengsel af in je F?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Backfire

    door ErikB » di jan 11, 2011 4:31 pm

    Als alles goed gaat, doet het motormanagement systeem dit perfect.
    Om milieu redenen wil men de uitstoot van onverbrande benzinedampen ook volledig reduceren. een oude auto met carburator kan je dus makkelijker vlammen laten spuwen dan een moderne, goed draaiende auto.

    Ik heb het nog niet op de openbare weg gezien (vlammen) en zou het dus OTT vinden als het op een F zou zijn....
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Backfire

    door Tukker » di jan 11, 2011 6:15 pm

    ErikB schreefColonOm milieu redenen wil men de uitstoot van onverbrande benzinedampen ook volledig reduceren.


    niets mis mee, de plofjes verbranden het laatste restje. :D :wink:


    Door dus de cat te verwijderen hou je onverbrande deeltjes over als je het gas dicht draait, dus heb je alleen nog ontsteking nodig doormiddel van een loei hete uitlaat en een lekke pakking die zorgt voor zuurstof. :idea:

    Vroeger gaf je vol gas en draaide het contact 5 seconden uit en vervolgens weer in, gevolg een doffe dreun en je slechte uitlaat zag je in de spiegels op straat rollen. :devil-(
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Backfire

    door Ian » di jan 11, 2011 6:44 pm

    Dus om een paar vlammen te verkrijgen:

    warme uitlaat, motor afzetten, pedaal paar keer induwen, en terug starten?
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Backfire

    door LEBLAR » di jan 11, 2011 6:53 pm

    Gaat niet meer lukken. De brandstof toevoer gaat dicht wanneer je het contact af zet. Ten tijde van de carburateur (de goeie oude tijd) was dat niet aan de orde en kwam er brandbaar mengsel in de uitlaat. Zodra je het contact weer aanzette deden de hete uitlaatgassen het mengsel in de uitlaat ontploffen.
    Met LPG werkte het nog beter :devil-(
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Backfire

    door Tukker » di jan 11, 2011 7:38 pm

    LEBLAR schreefColon
    Met LPG werkte het nog beter :devil-(


    Vroeger toen de batavieren nog met z'n vijven waren. :wink:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Backfire

    door Ian » di jan 11, 2011 8:02 pm

    bata wa?

    Enfin, kan zijn dat die F misschien een scheur ergens had in zijn uitlaat.. Dunno, volgende keer hem is tegenhouden dan.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Backfire

    door schrokke » di jan 11, 2011 9:37 pm

    Ian schreefColonbata wa?

    Enfin, kan zijn dat die F misschien een scheur ergens had in zijn uitlaat.. Dunno, volgende keer hem is tegenhouden dan.

    Of een lekkende verstuiver.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Backfire

    door Carl » wo jan 12, 2011 3:52 am

    Als je echt vlammen wil dan moet je maar een extra injector in je uitlaatsysteem steken. Lijkt me wel doenbaar. Beziens gegarandeerd op een treffen.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    Re: Backfire

    door Bruce » wo jan 12, 2011 9:48 am

    De meeste F-jes staan rijk afgesteld dus een extra sparkplug zou het moeten doen, en een schakelaar maken.
    Ergens hebben we hier al een topic over gehad, er werden toen kitjes aangeboden op Marktplaats.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Backfire

    door ttdesign6 » wo jan 12, 2011 12:57 pm

    Mijn originele F uitlaat plofte ook heel mooi en luid, maar deze was dan ook rijp voor de sloop met het gat wat daarin zat :P
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    rubenjdejong
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 68
    GeregistreerdCOLON di nov 30, 2010 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Drachten, Friesland

    Re: Backfire

    door rubenjdejong » wo jan 12, 2011 8:29 pm

    Kan zijn dat dat fje dat je gezien hebt "met de vlam in de pijp" een onvolledige verbranding heeft (misschien liep hij wel op 3 cilinders) betekent dat je benzine/lucht mengsel in je uitlaatsysteem krijgt en die wordt aangestoken door de hete uitlaatgassen.

    Als je echt vlammen wilt : http://www.hotlicksexhaust.com/hypercart/catalog.asp
    kun je direct barbecueën :thumbsup:
    MG-F 1.8i VVC: Platinum Silver
    Mods: K&N 57i cold air intake kit, 4-pods AP Racing calipers, Goodridge SS brakeleads, Powerflex PU bushes, Toyosports SS manifold, downpipe and muffler, KH Splitter, Bourgoundy mohair, Castrol 10W60 racing oil.
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Backfire

    door Ian » wo jan 12, 2011 9:24 pm

    Vond het best wel eens cool om een klein vlammetje te hebben bij het lossen van gas, als je eens sportief rijdt. Maar hoe meer ik ervan opzoek, hoe ricer het begint te lijken :(

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 17 en 0 gasten