F loopt op 3 cilinders (2)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    F loopt op 3 cilinders (2)

    door Carl » za jan 08, 2011 12:38 am

    Sinds enige tijd ook problemen met een niet mooi draaiende F (de RHD) de bougies zijn een beperkt aantal km geleden vervangen en direct na de vervanging werkte alles echt perfect. (ongeveer 500 km geleden)
    Het is pas na Waalwijk dat het duidelijk werd dat er iets aan de hand was.

    Vanavond even de bougies nagekeken op kleur op aanraden van Bruno en tot mijn verassing was er een groot verschil tussen de bougies van cilinder 3 en 4 tov 1 en 2.

    Hieronder een foto van de bougies in de rijrichting van links naar rechts.
    Dus misschien in volgorde: 1,2,3 en 4 of misschien in volgorde 4,3,2,1 afhankelijk hoe MG dit definieerde.
    Afbeelding

    De vraag die ik heb : het betreft een VVC, dus heeft de motor 2 onstekingsspoelen die electronisch aangestuurd zijn uit de ECU. Is de verdeling van de spoelen in volgorde spoel A voor ciliders 1en2 en spoel B voor cilinders 3en4 of is het A 1en3 en B 2en4 of is het A 1en4 en B 2en3. Ik kan hiervan nergens iets terugvinden in de beschikbare literatuur. Ook qua onstekingsvolgorde vind ik niets.
    We ben ik er zeker van de cilinder 1en4 samen hun BDP bereiken en cilinders 2en3 ook samen.

    Normaal verwachten we dan volgorde 1342, wat volledig standaard is. Uit mijn beredenering zou moeten blijken dat cilinders 1en 4 samen onsteken en ook 2 en 3 , maar dan klopt het idee van de 2 bougies met slechte spoel niet meer zoals ik nu ontdekt heb. Op de foto is het niet zo erg duidelijk (gsm foto) maar in werkelijkheid waren de 2 linkse bougies echt zwart en de twee rechtse mooi koffie met melkkleur.

    De bougiekabels waren goed aangesloten en zaten stevig vast, maar ik ben er niet in geslaagd ze uit te meten omdat m'n pennetjes van de multimeter geen contact maakten.. Wie heeft er een beste manier om dit te doen? Mag ik er vanuit gaan dat de spoel aan 1 kant verbonden is met de massa en dat ik dus ook de weerstand van de kabel in serie met de spoel kan meten? Op die manier meet ik dan meteen de weerstand van de spoel en de eventuele overgangsweerstand van de connectie aan de kant van de spoel.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door ttdesign6 » za jan 08, 2011 12:52 am

    Wat een toeval :P
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door Kevin » za jan 08, 2011 12:57 am

    ttdesign6 schreefColonWat een toeval :P

    Kunnen dit soort dingen dan niet aan het weer liggen met vriezen, dooien en vocht ofzo? (bougies dan misschien niet maar verdelerkap enzo?)
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door ttdesign6 » za jan 08, 2011 12:59 am

    Ik was het me ook aan het bedenken, gezien de F een buiten slaper is en hij de laatste 2 weken nauwelijks gereden heeft.

    Zoals ik al eerder zei: ik hoop dat dit een beetje simpel op te lossen is, ik heb momenteel genoeg aan mijn hoofd... :-s
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door Kevin » za jan 08, 2011 1:01 am

    die van mij loopt dan wel niet op 3 cilinders maar ben een tijd terug bij de berg geweest waar de F goed is gemaakt, maar nu met dit weer loopt ie net iets minder mooi op een koude motor, als het hard vriest of juist mooi weer is, is er niks aan de hand.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door Carl » za jan 08, 2011 1:03 am

    Bij mij betreft het een auto die weliswaar even buiten in de sneeuw heeft gestaan, maar nu al een week of drie terug warm binnenstaat en die het probleem al deze zomer had. Ik heb nu pas tijd om er eens naar te kijken.. Het is ook vervelend dat het probleem soms komt en gaat. Het lijkt vooral merkbaar met koude en heel warme motor. Tussenin loopt de motor eigenlijk redelijk vlot. Afgaand op de gloeikaarsen is het zeker een onstekingsprobleem.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door ttdesign6 » za jan 08, 2011 1:06 am

    Dan lijkt het me verstandig om mijn (nieuwe) bougies, ook eens uit te draaien mocht het niks met de kabels/verdelerkap zijn. Aangezien jij ook redelijk nieuwe bougies hebt....

    Ik heb er met deze nu ook zo'n 500km opzitten.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door Carl » za jan 08, 2011 2:07 am

    Heb ondertussen door hoe het system nu eigenlijk in elkaar zit bij de VVC:

    Met dank aan een caterham 7 enthousiast (tom)
    Afbeelding

    Spoel 1 stuurt bougie en 1 en 4 aan en spoel 2 stuurt bougie 2 en 3 aan.
    Het hele handeltje staat wel telkens in serie, dus wil je de hele kring meten dan moet je de weerstand tussen bougiekap 1 en 4 vergelijken met de weerstand tussen bougiekap 2 en 3. Deze waardes zouden ongeveer gelijk moeten zijn. Aangezien ik nog een setje occasie heb liggen is er prima vergelijkingsmateriaal. Ik weet morgen wat te doen en ga nu lekker slapen.
    Het patroon van de gloeikaarsen stuurt me echter sterk in de richting van een doorslag naar de massa bij bougiekabel 2. ASAP een setje Magnecors scoren in Houten.

    Ik weet morgen wat te doen en ga nu lekker slapen.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door Bruno » za jan 08, 2011 1:30 pm

    Indien het probleem niet zit de ontsteking, kan je ook nog eventueel eens aan de injectors denken.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door mailman » za jan 08, 2011 10:42 pm

    En herinneren jullie mijn F nog bij de Speedcenter in Geldermalsen. Die liep toen ook op 3 cilinders. Dinsdag a.s. gaat hij naar de garage voor controle (na overleg met Speedcenter). Ben benieuwd wat daar uitkomt en of we een trend in de oorzaak van dit probleem gaan zien...
    MG F 1.8i VVC British Racing Green (2001)
    Volvo V60 D6 (plug-in hybrid) (2013)
    Skode Fabia Combi 1.2 TSI JD engineering tuned (2012)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door schrokke » zo jan 09, 2011 5:37 pm

    Uw F loopt niet echt op 3 cilinders maar eerder op 2 volle en 2 halve cilinders. De som is ook 3 maar het is toch anders dan echt op 3 cilinders lopen.
    Buiten de reeds eerder vernoemde injectors kan zo'n kleurverschil ook komen van een licht olieverbruikende cilinder. Of een beetje compressie verlies op betreffende cilinders of gewoonweg valse luchtaanzuiging dicht tegen de cilinderkop(spruitstukpakking bv) op betreffende cilinders.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door Carl » ma jan 10, 2011 1:13 am

    schrokke schreefColonUw F loopt niet echt op 3 cilinders maar eerder op 2 volle en 2 halve cilinders. De som is ook 3 maar het is toch anders dan echt op 3 cilinders lopen.
    Buiten de reeds eerder vernoemde injectors kan zo'n kleurverschil ook komen van een licht olieverbruikende cilinder. Of een beetje compressie verlies op betreffende cilinders of gewoonweg valse luchtaanzuiging dicht tegen de cilinderkop(spruitstukpakking bv) op betreffende cilinders.

    Heb idd wel plots veel olieverbruik, wel zonder rookvorming en zonder lek. raar.

    Ga eerst de kabels verder uitzoeken en vervangen (er waren er geen in Houten :-(
    Daarna bougiewissel, compressiemeting en vervolgens injectorswap. Als 't dan nog niet ok is gooi ik er een andere motor in :-)

    Alweer bedankt voor het meedenken.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door Sander » ma jan 10, 2011 9:16 am

    Wat de injectoren betreft; Als er 2 injectoren deels verstopt zijn gaat je lambda zo regelen dat het mengsel gemiddeld weer goed komt. 2 cilinders dus iets armer, 2 iets rijkers. Om deze reden heb ik mijn injectoren voor de 190pk laten reinigen en "matchen".
    Building >200BHP K-series
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door schrokke » ma jan 10, 2011 9:44 pm

    Carl schreefColonHeb idd wel plots veel olieverbruik, wel zonder rookvorming en zonder lek. raar.


    Of het raar is hangt af van wat jij veel olieverbruik vind.
    Tot 1 liter/1000km word als aanvaardbaar beschouwd.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door Carl » ma jan 10, 2011 11:40 pm

    schrokke schreefColon
    Carl schreefColonHeb idd wel plots veel olieverbruik, wel zonder rookvorming en zonder lek. raar.


    Of het raar is hangt af van wat jij veel olieverbruik vind.
    Tot 1 liter/1000km word als aanvaardbaar beschouwd.

    Ik heb maar ongeveer 1000 km gedaan sinds de oliewissel, en dan heb ik het dus over van vol naar een stuk onder leeg, terwijl ongeveer 700 km geleden alles nog ok was, bijna maximum dus. De auto heeft altijd stilgestaan op een glepolijst betonnen ondergrond, dus elk druppeltje heb je zeker gezien.
    Ik ga nog eens meten als de motor langere tijd stilgestaan heeft, want dit kan eenvoudigweg niet.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten