Want, ik heb het idee dat mijn airco gewoon niet werkt.....
Hoewel de auto voor aankoop (zeg maar gerust met een dikke 9) door de DEKRA keuring is gekomen....
Heb ik het idee dat de airco niet werkt....
In alle andere auto's waarin ik airco cq climatecontrol had "voelde" ik 'm aanslaan, en duidelijk ook.....
Maar in deze MG-F voel ik helemaal niets als ik 'm aanzet.....
En ja, echt controleren lukt ook niet met 2 graden als buitentemperatuur.....
Weten jullie wat?
Ik hoop het nog te horen.....
-----------------reply Bruno -------------------
Tja, een moeilijke vraag, want weinig MGF rijders hebben een airco in hun wagen.
Ik zou in ieder geval de hoeveelheid gas eens laten controleren in uw aircosysteem.
Indien er te weinig gas in zit functioneert het systeem niet.
Tenzij er een electrisch probleem is. controleer even de zekering die overeenkomt met de airco-unit.
Maar mijn vermoeden gaat echt wel uit naar een tekort aan gas, of misschien zelfs een lek, waardoor het gas ontsnapte.
Staat de wagen al lang stil ? Bij lange inaktivatie, durven de o-ringen van een airco-systeem hard te worden waardoor een fit ontstaat. Laat ook dit controleren. Trouwens als de O-ringen slecht blijken te zijn, zal de verdamper ook wel vol bacterieen en schimmels zitten waardoor een reiniging noodzakelijk is. Dit laatste zorgt er wel niet voor dat de airco niet meer werkt, maar geeft geurhinder, en als ze dan toch bezig zijn eraan te werken.....
HTH
-----------------reply JohanV-------------------
Tsja....dus ik moet gewoon een keer terug met de auto, naar de dealer, want we hebben 3 maanden garantie.....
Maar dat kan ie waarschijnlijk niet zelf.....
Dat zal we uitbesteed worden.....
Ik ga zo wel ff bellen.....
Bedankt voor zover!
-----------------reply Thomas-------------------
Als ik de airco aanzet zie en voel je een dipje in het toerental.
Ik meen dat als de buitentemperatuur onder de 5 a 6 graden komt
slaat de airco niet meer aan anders bevriest hij.
Even testen als het buiten een graad of 8 of hoger is.
Tijdens het rijden voel je duidelijk de airco aan en uit gaan.
Succes
Thomas
-----------------reply Johan Slagter-------------------
Als de airco werkt, gaat het toerental naar ongeveer 1200 rpm, ipv ongeveer 850 rpm.
Het is volgens mij wel zo dat de buitentemperatuur hoger moet zijn dan 4 graden.
Johan
-----------------reply Ghostrider-------------------
In het werkplaatshandboek staat, dat de airco idd. niet werkt bij lichte tot gewone standaard (?) vorst...
Wanneer er ijsvorming op de koelvinnen is, registreert een sensor op de een of andere manier dat, en zorgt er dan voor dat de airco gaat draaien...
Dacht zelf ook dat de mijne kapot was... Gelukkig niet
-----------------reply JohanV-------------------
We zullen ff moeten wachten tot beter weer.......dan kunnen we de boel uitproberen.....
Heeft 1 van jullie eigenlijk een idee wat het zou kosten om de filters en het gas te verschonen? Zodat ie weer als nieuw werkt?
Iemand al eens gedaan?
-----------------reply Bruno -------------------
Pollefilter wordt normaal elke grote beurt vervangen. Vervangen van gas heeft weinig zin, als er maar genoeg inzit.
-----------------reply JohanV-------------------
Ow, okee!!!
Dus dat zou (als het goed is) al vervangen moeten zijn.....
-----------------reply Johan Slagter -------------------
Een pollenfilter op een roadster, wat een onzin.
Johan
-----------------reply Jupilerman-------------------
kan de compressor van de airco niet bevriezen bij koude temperaturen?
De verwarming werkt sowieso niet op mijn *F*; om "koele" lucht te hebben moet hij echte helemaal op koud staan. Om warme lucht te hebben 2mm hoger
enfin, ik gebruik mijn airco - en die werkt naar behoren - om mijn vorruit te demisten.
Ik merk ook op dat indien ik de airco gebruik, de temperatuur veel beter te regelen valt, ook naar de warme kant toe. Een airco is dat eigenlijk gelijk aan klimatisatie vraag ik mij af. ttz, kan ik er ook 22° continu uitkrijgen of dient hij in de *F* alleen maar om te koelen (waarom zou mij dat niet verwonderen?). Kan ik mij eigenlijk niet voorstellen. Ik hoor de compressor niet wezenlijk aanslaan.
cheers jupke.
(eindelijk weer een beetje tijd gevonden)
-----------------reply Bruno -------------------
Ik vind de airco eigenlijk niet echt onzinnig op een F, t.t.z. wel onzinnig als je hem gebruikt op warme dagen i.p.v. topdown te rijden, maar zeker niet onzinnig in de winter en op regenachtige dagen om de boel dampvrij te houden. Met een airco is dat in een wip klaar. Dus airco heeft vooral nut als het niet te warm is in een F IMO. Nadeel is de +10 pk die je verliest als je de airco inschakelt.
-----------------reply Ghostrider-------------------
Wel eens op de snelweg gezeten met je dak open en het begint ineens te regenen? Je kunt niet direct stoppen....?
Dan ben je blij dat je een airco hebt, geloof me.
In een mum is alles weer droog
-----------------reply Bruno -------------------
...na het dak te hebben dichtgedaan naar ik veronderstel, zoniet, straffe airco !
-----------------reply JohanV-------------------
Het lijkt me zowieso lekker als het heel heet is.....
En je staat in de file ofzo....kan je 'm lekker koude lucht laten blazen op je voeten....
-----------------reply Johan-------------------
De airco in een F is alleen een koeling, en GEEN climate control. Dan hadden ze een regelaar in moeten bouwen.
Johan
-----------------reply Thomas-------------------
In de file met open kap en de airco aan is heerlijk
en wat dacht je als je naar een feestje gaat of ergens eten
en mevrouw is net ruim een half uur bezig geweest om der haar perfect
te krijgen, dan wil die echt niet met de kap open rijden dan is die airco
heerlijk.
Thomas
-----------------reply Bruno -------------------
Neen niet alleen een koeling, maar een volwaardige airco, anders zou het ontdampen ook niet werken. Het is gewoon een manuele airco en geen electronische die op temperatuur blijft. ik denk dat je dat wil zeggen, maar het is dus nogmaals wel degelijk een airco, en als hij alleen zou koelen, is het dus geen airco maar een ijskast



