De F-en met een geboortedatum van ergens in 2000 en recenter hebben er inderdaad één na de katalysator... Maar (naar ik meen) moet er nog een andere zijn, zowel bij de F-en voor 200 als na 2000.
Oh ja... als de PBV geen add-on maar een replacement zou zijn, dan lijkt het me beter er eentje te steken ipv. voor het standaard item te gaan.
De PBV kan namelijk ingesteld worden welke druk ie moet geven, als je die dan op dezelfde druk (3 bar) zou zetten als de standaard 'regulator', dan heb je gewoon een vervanging, niet ?
Via Dieters site vind je wel een Duiste handleiding hoe je het ding moet installeren.... maar 't is in 't Duits. 'k Zal me er straks dus nog eens moeten over buigen.
----------------------
Reply Bruno
Foutje.
De lamda sonde zit VOOR de katalysator (model voor 2000)
Bij latere modellen heb je er 2: 1 voor en één na de katalysator. Sommige wagens (niet MGF) hebben er zelfs 4.
----------------------
Reply Erik
Yep, net zoals ik had neergeschreven... maar waar zit die exact ? Is voor de kat. echt vlak voor de kat. ?
----------------------
Reply Bruno
Tja, dat weet ik dus niet, maar aangezien de motor achteraan ligt, moet je niet lang zoeken he, er zit maar een +/- 50 cm buis tussen het spruitstuk en de kat. Gewoon even zoeken naar de sensor kan niet echt zoeken zijn naar een speld in een hooiberg, denk ik dan zo . Staat het niet in het WP handboek ?
Maar logisch zou het dus wel zijn dat het net voor de kat. zit, dat is toch bij de meeste wagens.
Nogmaals een rechtzetting , en nu de definitieve :
Zoals gezegd: modellen voor 2000 (OBJ1) hebben 1 lamdasonde VOOR de katalysator. Deze bevindt zich ZO DICHT MOGELIJK BIJ DE CYLINDERS om een zo correct mogelijke meeting te hebben. Dus meestal IN HET UITLAATSPRUITSTUK (en dus niet net voor de kat. Sorry)Dit is dus niet de oxygen sensor zoals je dacht, alhoewel dat de lamda sonde dus wel de zuurstof meet, dus misschien is er hier een verwarring van namen.
Modellen na 2000 hebben 2 lambdasondes (OBJ2), de eerste dus voor de kat. , in het spruitstuk, de 2de net na de katalysator. Deze 2de dient ter kontrole van de katalysator (of hij goed werkt dus)
Er zijn ook merken die met 2 banken werken (dus 4 sondes, ter extra controle)
Voila, Eric, zoek dus op het spruitstuk, en idd, daar zit hij, niet te missen. Vervangen is poepsimpel.
prijs ? weet ik niet, maar let me know.
[/quote]