Bruno schreefColonMaar het stotteren is eerder ontstekingsgebonden meestal (waarschijnlijk toevalstreffer).
Niet meteen toevallig IMO. Door de grotere gasklep komt meer lucht waardoor de eindcompressie in de cilinder stijgt. Daardoor krijg je meer koppel, maar voor de ontsteking word het wel moeilijker om tegen deze hogere druk een vonk af te leveren. Als de ontsteking al zwakjes was komt dat nu helemaal boven water.
Ten tweedde zit er nu ook een klein berekenings foutje in de ECU. Bij eenzelfde gasklepstand komt er meer lucht binnen waardoor er nu te arm word afgeregeld. Een armer mengsel is moeilijker te ioniseren en zodoende ook moeilijker te ontsteken.De ECU zal uiteindelijk deze fout wel corrigeren omdat de lambda- en MAP sensor afwijken.
@ sjirafje
Ik denk dat je best al eens de batterij een half uurtje afkoppeld om het adaptief geheugen van de ECU te wissen zodat het berekenings foutje sneller verdwijnt.