BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1
white cloud
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    white cloud

    door MGF_TV » vr apr 29, 2005 12:50 pm

    Gisterenavond in de file rond antwerpen plotseling een wolk witte rook aan de achterkant :shock: . De watertemperatuur stond op maximaal, de olie was niet warmer dan normaal. Er was geen pechstrook dus ik kon niet onmiddellijk aan de kant om te kijken. Gelukkig ging het bergaf en kon ik de motor uitschakelen. De rook bleef echter komen. Na enkele tergend langzame minuten kwam ik toch aan een pechstrook alwaar ik onmiddellijk de motor ben gaan bekijken.
    Bij nazicht bleek de overloop aan het koken, er was water op de motor terecht gekomen en er kwam een wolk stoom uit het motorcompartiment. :?
    Na enkele minuten heb ik het er toch op gewaagd, ramen open, verwarming volle bak... Na 100m was de temperatuur weer op normaal niveau.
    Thuisgekomen heb ik de wagen even laten rusten en daarna olie en waterpeil gekontroleerd. Geen mayonaise (frietsaus voor de noorderburen) :D en een paar liter water bijgevuld :( .

    Het fenomeen heeft zich nog niet herhaald. Wat kan de oorzaak hiervan zijn? De laatste maal dat ik naar het waterpeil gekeken had was er nog genoeg in en sinsdien heb ik de auto niet zoveel gebruikt wegens in het buitenland.
    Een tijdje geleden hadden we een topic over de koelvloeistof en daaruit dacht ik op te maken dat de koelvloeistof een speciale vloeistof is en ik weet nu niet of gewoon water erbij kappen zo'n goed idee was. Oorspronkelijke vloeistof was groen. Comments?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr apr 29, 2005 7:23 pm

    Misschien is er weer een nieuwe paus verkozen ??? :wink:

    Enfin alle gekheid op een stokje, en alvorens het hele lijstje op te sommen... heb je al een nieuwe stop op je expantievat (vroeger met witte stip, maar tegenwoordig hebben de nieuwe stoppen zelfs dat niet meer)
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr apr 29, 2005 8:05 pm

    In ieder geval moeten er een aantal sirènes, zwaailichten en bellen gaan klinken (of zoiets) ... want dit kan absoluut niet als normaal bestempeld worden.

    - geen mayonnaise: logisch, want het water verdween uit het systeem en kwam tevoorschijn als stoom.
    - de kokende koelvloeistof wijst op een te lage druk in het systeem (bvb. atmosferische druk door een fit ergens) of een veel te hoge temperatuur (door bvb. het niet functioneren van de radiator ventilator in een file).

    Afhankelijk van de hoeveelheid stoom en waar ie vandaan kwam zijn er verschillende situaties mogelijk.
    - In eerste instantie zou ik zeggen the dreaded HGF (Head gasket failure) en als dat geen belletje doet rinkelen, dan misschien de term 'join de culasse' misschien wel. Het is nogal typisch bij een F dat de cillinderkoppakking naar buiten breekt zodat koelvloeistof, plots niet meer onder druk, in aanraking komt met een hete motor en vnl. het gloedhete uitlaatspruitstuk. Meestal (maar dus niet altijd) heeft bijvullen van koelvloeistof het effect dat het er weer vlotjes komt uitlopen. Een interventie is dringend vereist om verdere schade te voorkomen.
    - In tweede instantie zeg ik (ook omdat je in een file stond) gok ik op een te hog temperatuur door het wegvallen van enige koeling. Controleer alvast de zekering van de ventilator. Een nieuwe stop, een sterke(re) zekering en een wakend oog/oor voor de ventilator kunnen dan al een oplossing brengen voor je probleem.
    - In derde instantie zeg ik een gesprongen/gebarsten leiding, defecte waterpomp.

    Sterkte,
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za apr 30, 2005 3:40 pm

    Ik heb exact dezefde ervaringen als ErikB

    1) HGF aan buitenzijde, water komt op de motor. Na het bijvullen en zal er nog water uit de motor druppelen. meest verdachte plaats. Aan de zijde van de waterpomp, daar waar deze aansluit op het blok (aan de rechter voorzijde van de motor)

    2) Deze zekering heeft een relatief korte levensduur. behoorlijk lastig in de File.

    3) Onlucht het gehele systeem goed als er veel water toegevoerd wordt (alle drie de plaatsen) en controleer de kunststof!! onluchtingsstopjes op scheuren, Een sportwagen moet zo licht mogelijk gemaakt worden, daarom zijn deze stopseltje van plastic. beter tijdig vervangen, de zeskant wil wel eens losscheuren van de schroefdraad.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » zo mei 01, 2005 10:33 am

    Bij mij was de sensor die de ventilator stuurt kapot, dus dat kan ook nog.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » zo mei 01, 2005 10:04 pm

    wow, zoveel reactie had ik echt niet verwacht, bedankt gasten. Uiteindelijk bleek het gelukkig niet zo erg.
    Ik had gelukkig zaterdag een afspraak met een bevriend garagist om even de onderkant van de F te bekijken (veel werk aan zei hij :( ). Samen met hem ben ik even over al jullie voorstellen gelopen. We hebben de motor opgewarmd en het CO level in de koelvloeistof gemeten en daar was niets mis mee. Vervolgens hebben we het koelssysteem op een lichte overdruk gezet en geconstateerd dat er een lichte lek was aan het inlaatspruitstuk. Na even door de probleembarak van MG te zijn geweest kwamen we tot de volgende ontdekking:
    De moer van het inlaatspruitstuk aan cilinder 1 durft lossen zodat er water in de cilinder komt (dit verklaart het schudden bij starten waarover ik het al in andere postings had). Doordat er teveel water uit het systeem verwijdert was begon het te koken en kreeg ik de stoom. Het inlaatspruitstuk op de goede spanning aanzetten leverde de oplossing. Vandaag driehonderd kilimeter gereden, morgen vloeistofpeil checken maar ik verwacht geen probleem. Ondertussen de stoppers van het venster ed. bijgesteld. Het was een leerrijke dag, gelukkig zonder de gevreesde HGF :P :P :P

    cuindendraai
BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 4 en 0 gasten