Achterremmen?
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Achterremmen?

    door BlackFox » zo sep 12, 2010 9:19 pm

    Een vraag waar ik al een tijdje mee zit. De achterste remmen van een F, dragen die veel bij tot het remvermogen?

    Als ik vol rem heb ik de indruk dat enkel de voorste remmen hun werk (nuja, toch een beetje) doen, gezien de wagen dan heel vreemd naar voor duikt. Of is dat gevoel normaal doordat de motor vanachter ligt?

    Ook is de buitenste rand van de achterste remschijven beroest, alsof de remblokken enkel op het middelste gedeelte pakken...
    Is dit normaal, of toch niet?
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    door Janmgf » zo sep 12, 2010 9:35 pm

    Het is normaal dat de voorremmen het grootste deel van het remvermogen voor hun rekening nemen.
    Iedere auto duikt voorover bij het remmen waardoor er meer druk op de voorwielen komt.
    Als de achterwielen eerst zouden blokkeren komt je auto bij sterk remmen achterstevoren te staan.

    Daarom zijn de voorste remschijven vaak groter dan de achterste.

    Ik vind ook dat je bij een F vrij hard op het pedaal moet trappen. Dat komt omdat de bekrachtiging niet zo sterk is als bij veel andere auto's.
    Zie ook http://www.mgf-tf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8328&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

    Het is normaal dat de buitenrand van de remschijven NIET geraakt worden door de remblokjes. Dus zie je een rand met roest rondom
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » zo sep 12, 2010 9:49 pm

    Dat de remkracht op zich brol is, weet ik ondertussen al, kom ik keer op keer beangstigend achter wanneer ik met een modernere auto heb gereden :lol:
    Binnekort ga ik dan ook zo'n brake servo bracket steken :)


    Dat elke auto duikt weet ik ook, maar bij de F voelt dit gewoon heel vreemd, weet niet waarom...

    En de roest op de buitenste rand van de remschijf is vanachter wel erg groot. Vanvoor is dit hooguit een mm en dus effectief de rand, vanachter gaat dit wel dik een halve cm door op het remoppervlak van de schijf zelf...

    Heb even deze foto wat overbelicht zodat je het beter ziet:

    Afbeelding


    Of komt dit fenomeen doordat het een volle schijf is ofzo?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma sep 13, 2010 10:35 am

    Als je schijf inderdaad een klein randje zou hebben mag dat niet echt een probleem zijn. Een check van de remblokjes echter, maakt veel duidelijk. Zijn de remblokjes iets te klein, of pakken ze niet op heel het oppervlak bij remmen ?

    Uiteraard is de remkracht voor 75 a 80 % en achteraan 25 a 20 %. Meer zou ronduit gevaarlijk zijn.

    Met de rembekrachtiger is niks mis. Met de remmen op zich wel. Een standaard F is veel te licht beremd, bij sportiever rijgedrag. Ap's eronder en je weet niet wat je voelt. Minste pedaaldruk resulteert dan in een anker dat wordt uitgegooid.:wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » ma sep 13, 2010 11:05 am

    Als ik mijn schijf vergelijk met bijvoorbeeld deze :

    Afbeelding

    Heb ik overduidelijk toch wel meer roest op de zijkanten van de schijf zelf...

    Straks eens een kijkje nemen naar de remblokken denk ik.

    En geraak je met AP's door de keuring? Ik zou denken van wel gezien ze standaard op sommige TF's zitten en ook op de trophy?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma sep 13, 2010 11:33 am

    Toch ook even melden dat de taak van de remmen achteraan niet te onderschatten is. Versleten en/of niet goed werkende remmen achteraan gaan de remmen vooraan te zwaar belasten en overhitten.

    Dat de auto nogal heftig duikt kan een effect zijn van het hydragassysteem. Bij het remmen duikt de auto, meer druk op de ophanging vooraan waardoor er vloeistof naar de veerbollen achteraan wordt gestuwd. Ik heb het echter nog nooit abnormaal veel gevonden. Heb je gegevens over ijhoogte, druk en al dan niet lowering pins ?
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » ma sep 13, 2010 11:37 am

    Hydragas zou normaal perfect in orde moeten zijn, staat op 400psi en de rijhoogte is dan ook normaal. Nog geen lowering pins.

    Voorste remschijven heb ik al paar keer aan het roken gehad, maar dat kan aan mijn rijstijl gelegen hebben :mrgreen:
    Al moet ik er wel bij vermelden dat ik de andere auto's hier thuis niet zo snel aan't roken krijg, en die zijn nochtans een stukje zwaarder ook.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » ma sep 13, 2010 12:14 pm

    Binnenste remblokken zijn ver heen, buitenste zagen er nog oké uit.

    Aan de rechterachterschijf waren zelfs vreemde roestplekjes op het gedeelte waar de remblok effectief raakt... schijf krom lijkt me nogal vreemd vanachter? :?

    Kan ik nieuwe remblokjes plaatsen op deze schijven, met die beroeste rand? (is niet erg dik, maar je ziet het wel lichtjes aan de remblokken).

    En zijn EBC greenstuff of andere een mogelijkheid wanneer vanvoor alles nog standaard is? Of is dat geen goed idee doordat hij dan vanachter feller kan gaan remmen met alle gevolgen vandien?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma sep 13, 2010 12:42 pm

    Als de schijven dik genoeg zijn even laten afdraaien door het garage bedrijf. Zou niet veel meer dan €10,- per schijf moeten zijn.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » ma sep 13, 2010 2:00 pm

    Schijven zijn zeker nog goed genoeg voor te laten afdraaien, maar heb net even gebeld bij een onderdelenzaak hier in de buurt, die vragen 35 euro.
    Nu ben ik vergeten of dat per schijf was :P
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » ma sep 13, 2010 4:38 pm

    Ander bedrijf gevonden die €15 telt per schijf. Tevens nieuwe remblokjes besteld.

    Zodra ik bericht heb dat de remblokjes verzonden zijn ga ik de schijven eraf halen en laten afdraaien.

    Hopelijk is het zelf doenbaar :mrgreen:
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma sep 13, 2010 8:43 pm

    De zuiger draait in de klauw, ipv. dat die gewoon erin geduwd kan worden moet er gedraaid worden.
    Een tooltje hiervoor kan de zaak makkelijker maken. In de handel zijn er hiervoor allerlei tools in verschillende prijsklasses.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » ma sep 13, 2010 9:26 pm

    BlackFox schreefColonVoorste remschijven heb ik al paar keer aan het roken gehad, maar dat kan aan mijn rijstijl gelegen hebben


    Ja dan krijg je vanzelf alles krom. Rokende schijven is niet echt al te best
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » ma sep 13, 2010 10:11 pm

    RemcovanKuilenburg schreefColonJa dan krijg je vanzelf alles krom. Rokende schijven is niet echt al te best

    Weet ik, maar de voorste zijn nog perfect :)
    De achterste zijn al zo sinds aankoop, en ik denk dat je ook al flink je best moet doen om die ook aan het roken te krijgen.
    Of je moet met je handrem gaan op rijden :lol:
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » vr sep 17, 2010 9:06 pm

    Zo, schijven zijn afgedraaid (niet te geloven hoe vast die zaten :shock: ), nieuwe remblokken eronder gestoken en de remkracht lijkt precies nu beter verdeeld tussen voor en achter :)

    Schijven bleken zelfs krom te zijn volgens het bedrijf wat ze heeft afgedraaid... nooit niks van gemerkt tijdens het rijden, maar ik heb zo'n vermoeden dat ik dat op 1 of andere manier heb klaargespeeld bij het afhalen van de schijven...

    Na de testrit wel weeral het expansievatje horen borrelen, niveau was wat gezakt en er waren sporen van koelvloeistof langs de stop. Tijd voor een nieuwe stop dus :)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten