Aandampen lichten
  • Bruno V

    Aandampen lichten

    door Bruno V » di maart 23, 2004 9:40 pm

    Mijn koplampen durven bij koud/vochtig weer al eens aandampen. Ik heb de koplamp-units al eens opengehaald na de bumper te hebben verwijderd. Ik heb de plaatjes die glas en lamp-unit samenhoudt al bij elkaar genepen, zodat ze nog harder spannen, de rubber al ingespoten met siliconenspray, en de binnenkant van het glas met een anti-damp produkt behandeld. Niets blijkt echter te werken. Heeft er nog iemand last van dit probleem, en het aller belangrijkst, is de rubber die tussen glas en koplamp-unit zit afzonderlijk te bestellen ?

    -----------------reply Sander-------------------
    ik zou de rubbers echt gewoon invetten met bijvoorbeeld lagervet. Sluiten de kappen waarachter de lampen zitten wel goed ? Misschien is het een koud-warm probleem. Je vertelde dat je de auto net van stal hebt gehaald.... Ik persoonlijk rijd bijna altijd met lichten aan. Hierdoor worden de koplampen verwarmd. wellicht heb ik er daardoor geen last van...

    -----------------reply Bruno -------------------
    Ik zal de kappen waar de lampen met sluiten inderdaad nog eens controleren ofdat ze afsluiten. Lagervet is echter zeker niet beter dan siliconenspray. Ten eerste kan lagervet onder invloed van warmte (zon) beginnen te smelten waardoor het een echt "zootje" wordt in de lamp, en ten tweede is er geen betere bescherming tegen vocht als 100% siliconenspray. Dit laatste wordt bv. ook toegepast op electronica en in stekkers als bescherming tegen vocht, en geen lagervet .
    Trouwens niets beter als siliconenspray voor bv. deurrubbers in te spuiten. Ik doe dit geregeld en mijn f je is echt waterproof. (behalve de lampen dan... DOOH !)

    -----------------reply Sander-------------------
    je moet ze natuurlijk ook niet ondersmeren Ik gebruik soms lagervet zodat uitgedroogde rubbers weer een beetje "gevoed" worden. Ik heb zelf geen ervaring met siliconenspray. Zal het binnenkort eens meenemen als ik het ergens tegen kom. De deurrubbers lijkt me een strak plan. Af en toe wil er nog wel eens een druppeltje naar binnen lopen. (op de plek waar iedere F lekt; over de tweeter heen naar de speakergrille)
    -----------------reply JohanV-------------------
    Dus een busje siliconenpray is een must voor elke MGF rijder?

    -----------------reply Sander-------------------
    Zeker geen must. Het is maar net wat je wilt. Ik doe al 6 maanden zonder, zonder dat ik het gemist heb

    -----------------reply Bruno -------------------
    In mijn ogen WEL een must. Voorkomen is beter dan genezen. Een mg is nu niet het toonbeeld van een waterdichte cabrio. Veel lekken komen voor door slechte architectuur van rubbers (model MKI) en door ramen die niet goed zijn afgesteld, maar af entoe inspuiten van de rubbers voorkomt dat deze laatsten hard worden (koude)of wat inzakken (warmte) waardoor er lekken ontstaan. Ze voeden is dus nooit geen slecht idee.
    Daarenboven kan je siliconenspray gebruiken om stekkers in te spuiten tegen vochtinfiltratie, bornen van een battery tegen wit worden, bougiekabels als bescherming tegen vocht, zelfs als smeermiddel voor scharnieren, enfin, het houdt niet op. Ik heb er altijd eentje in de wagen liggen.
    Vervolg verhaaltje " aandampen glas"
    Rubber is niet los te bestellen, wel met glas erbij.
    Prijskaartje glas R+rubber 65 euro + BTW, glas L+rubber 74 euro +BTW.
    Toch maar eventueel afkitten lijkt me goedkoper, of wachten tot de glazen nog meer steenslag hebben, zodat de aankoop verantwoord lijkt.

    @ Sander, wat de truuk betreft om met lichten altijd aan te rijden : Inderdaad, het is veel veiliger, maar als ik mijn lichten aansteek dampen de glazen juist aan, anders niet. Begrijpe wie begrijpe kan.


    -----------------reply Sander-------------------
    ehhhhh... vocht in de lucht condenseerd wanneer (waar) het afkoelt. Wanneer je tijdens het rijden je lichten aanzet stijgt de temperatuur IN de units. Het glas is gekoeld van het rijden. Als er vocht in de lucht zit zal deze dus condenseeren tegen het glas. Maar dat betekend dat het wel erg vochtig moet zijn in de units.... en de lucht tijdens het verwarmen meer vocht op gaat nemen doordat er meer vocht opgenomen kan worden in warmere lucht.....

    Staat er niet onder in de units een plasje water ? anders lijkt het me bijna onmogelijk

    -----------------reply Bruno -------------------

    Neen geen plasje water, poeierdroog zelfs. Zal er in het week-end eens met de haardroger van de vrouw in blazen zie !!
    -----------------reply JohanV-------------------
    ALS je nou andere koplampen koopt......

    Misschien gelijk voor die Trophy lampen gaan.....
    Die zijn helemaal top.....
    -----------------reply Bruno -------------------
    Heu , ik heb al trohpy-lampen, t.t.z. spiegels zijn zwart gespoten in autoschadebedrijf van mijn schoonbroer.
    Daarenboven is het ook op te lossen met wat kit denk ik, en veeeeeeel goedkoper.
    Al eens de prijs nagevraagd van 2 volledige units ?

    -----------------reply JohanV-------------------

    Ja...ik heb al zitten kwijlen idd.....maar wat een geld.....

    Dus dat spuiten van de spiegels werkt ook goed?
    Ik kon het niet echt goed zien van dat kleine fotootje....

    -----------------reply Bruno -------------------
    Als je het laat doen in een autoschade-bedrijf is het zeker zo goed gedaan als origineel (primer+grondverf+aflakken+vernis)
    Afbeelding
    Afbeelding

    Hoe het zelf te doen (even goed) :

    http://www.mgtf.be/MO_EX_LF_main.html
    -----------------reply JohanV-------------------
    Je zou dus idd ook de kleur van de carosserie kunnen nemen? ipv zwart?
    Alleen is zwart wel goedkoper denk ik.....dan hoeft er niet gemengd te worden......

    Ik zie het al weer zitten!!!

    Ow....zoveel te doen, en zo weinig tijd en geld......hoe moet dat nou? haha

    -----------------reply Bruno -------------------
    Ik opteerde voor zwart omdat het origineel is zoals bij een Trophy. Carrosseriekleur kan mijn inziens ook mooi zijn (cfr Erik B), maar het is niet origineel MG. T'is een persoonlijke keuze. Prijsbepalend is het echter zeker niet ; Je betaald niet meer voor een pigmentje meer of minder, maar voor de hoeveelheid benodigde verf, en dat is in dit geval zeer weinig. Mengen moeten ze altijd doen, namelijk basis+pigment+verharder, om dan van de grondlak of primer vooraf te zwijgen(het kan 2 in 1 eventueel). Vergeet zeker geen vernis achteraf, dit maakt het geheel mooier en sterker.
    -----------------reply ErikB -------------------
    Als je zelf start met spuiten, wacht dan nog even op iets warmere temperaturen en een stuk minder vochtige lucht. Een echt goede vernislaag hebben de mijne niet gehad aangezien het 's avonds al wat vochtiger werd en ik de volgende dag met de F op verlof moest vertrekken

    Voor de rest is de modificatie zeker zelf te doen...... en zeker jammer als je een platinum hebt, want dan is het effect helemaal weg
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    door GhostRider » do jul 15, 2004 6:43 pm

    :?:
    Vochtprobleem in de lampen al opgelost??
    Ik heb nu ook beetje aandampen in de hoeken van m'n lichten, dit na monteren zwarte inserts.
    Al oplossing bekend? Kon op forum niets vinden... :oops:
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do jul 15, 2004 7:25 pm

    Wel, om eerlijk te zijn heb ik er sinds deze posting geen last meer van gehad. Misschien was mijn ingreep toch afdoende.
    De ingreep was dus : De binnenkant van het glas behandeld met rain-x of zelfs gewoon Dreft, moet volstaan. De rubbers gereinigd (ontmossen) en ingespoten met veel 100% siliconenspray, en de metalen plaatjes die de lampunit samenhouden dichter geknepen, zodat het geheel meer spant.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do jul 15, 2004 9:26 pm

    De binnenkant van het glas behandeld met rain-x of zelfs gewoon Dreft, moet volstaan. De rubbers gereinigd (ontmossen) en ingespoten met veel 100% siliconenspray, en de metalen plaatjes die de lampunit


    En dat zegt ie nu pas !!!
    Nadat we vorig weekend m'n lampen weer in elkaar hebben gezet :?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do jul 15, 2004 9:29 pm

    Wil jij die Kent zooi in je lampen dan :?: :lol: :wink:
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do jul 15, 2004 9:49 pm

    Maar jij had toch geen last van aandampen van lichten Erik, Anyway, het belangrijkste heb ik toch gedaan (op de R-lamp) de plaatjes samengedrukt. Ik heb je dat toch ook zien doen op de L-lamp.
    Dus je zal er wel geen last van hebben.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do jul 15, 2004 9:50 pm

    Sander schreefColonWil jij die Kent zooi in je lampen dan :?: :lol: :wink:


    Nee, ik zal er wat lagervet gaan tegenkwakken zeker :wink: !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    door GhostRider » do jul 15, 2004 11:05 pm

    Shit, moet me bumper d'r weer af... :?
    Vond het maar een rotklus.
    Zal eens kijken hoe lang ik het vol houd met damp achter het glas...
    Tis maar een beetje, maar toch..
    Zal binnen kort wel even nieuwe foto's sturen.
    Ben echt wijs met m'n nieuwe look :D .
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr jul 16, 2004 12:55 am

    Bruno schreefColonNee, ik zal er wat lagervet gaan tegenkwakken zeker :wink: !


    Toch heb ik nog nooit vocht gehad in mijn lampen :lol: :wink:
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr jul 16, 2004 10:37 am

    Ik blijkbaar ook niet meer, met mijn iets schonere methode.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    door GhostRider » za jul 17, 2004 1:28 pm

    Misschien de duikbrilmethode???
    Fluimpje erin en natuurlijk wel afdrogen :D .
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za jul 17, 2004 2:13 pm

    Als duiker, kan ik beamen dat dit wel degelijk afdoende is ..... voor een duikbril, vandaar ook de "dreft-truuk".
    Een fluim in de koplampen daarentegen....Ok, als je een X-power green wagen hebt, anders vloeken de kleuren :lol: :lol:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    door GhostRider » za jul 17, 2004 3:58 pm

    Past wel goed bij de Green Stuffs :D .
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za jul 17, 2004 4:56 pm

    En bij een GREEN-filter he Sander.....open doel ! T'was trouwens al lang geleden :mrgreen:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za jul 17, 2004 9:46 pm

    :roll: hehehe :wink:

    JohanV durft al geen filter meer te kopen volgens mij. Op zich wel goed dat hij onpartijdig wilt blijven :wink:
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten