Koelslangen F verwisselen?
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    Koelslangen F verwisselen?

    door hans schwarte » di jul 20, 2010 6:37 pm

    De koelwaterslangen van de moter naar de radiator lopen volgens zeggen verkeerd.
    Volgens het boekje is de slang met warm water aangesloten aan de onderzijde van de radiator. De slang met afgekoeld water aan de bovenzijde van de radiator. Met andere woorden, het koelwater komt er onderin warm in en gaat er aan de bovenzijde afgekoeld weer uit.
    Dit lijkt dus tegen alle logica in te gaan.

    Men beweert nu dat je aan de moterzijde de koelslangen moet omwisselen en dat dan de koeling beter zal zijn.

    Heeft iemand daar ervaringen mee resp. advies in.

    Hans.
    Laatst bijgewerkt door 1 op hans schwarte, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di jul 20, 2010 9:32 pm

    Zo hoort het te zijn. Gewoon zo laten.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » di jul 20, 2010 11:49 pm

    Sander schreefColonZo hoort het te zijn. Gewoon zo laten.

    zulke uitspraken schreeuwen voor een verklaring!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo jul 21, 2010 12:00 am

    Ik herinner me enige polemiek hierover in 'the early days'.
    De conclusie was: wphb is verkeerd, situatie is juist.
    Hoe men tot de conclusie is gekomen, moet ik opnieuw opzoeken.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo jul 21, 2010 9:09 am

    Carl schreefColon
    Sander schreefColonZo hoort het te zijn. Gewoon zo laten.

    zulke uitspraken schreeuwen voor een verklaring!


    Een ben een elektronicus geen flow deskundige.
    Ik kan me wel voorstellen dat omdat de radiateur alleen verbindingen heeft van links naar rechts (op de kopse kanten na) dat je door de stijging van warm water juist de beste verdeling van de hitte krijgt.

    Een radiator in je woning heeft over de breedte ook verticale verbindingen en wil je dus langs boven warm aanvoeren.

    De flow van een koelsysteem is ook veel groter dan van je radiator thuis. waardoor het stijgen van warm water minder een issue zal zijn.

    Maar nogmaals, het is niet mijn vakgebied.
    Building >200BHP K-series
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » wo jul 21, 2010 1:02 pm

    Deze opmerking is al vaker langs gekomen. Overigens begrijp ik de vergelijking met een radiator thuis niet want daar doen ze het wel goed. (Warm water boven in koud water onder uit)

    De reden van het op deze manier aansluiten schijnt het ontluchten te zijn. Door van onder aan te voeren blijft de radiateur "altijd" lucht vrij. Doe je het anders om kan zich lucht in de radiateur ophopen wat uiteindelijk een verminderde koeling to gevolg heeft.
    De flow van de waterpomp is groot genoeg om de natuurlijke werking (zakken van koud water) te overwinnen.
    Overigens is het bij mijn F door de vorige eigenaar omgedraait. (Warm boven koud onder) Werkt goed maar ik controleer wel regelmatig of er lucht in de radiateur zit. Zie dit echter niet als advies om het te doen, mijn F is geen benchmark.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » wo jul 21, 2010 2:20 pm

    De huisradiator is zo aangesloten om de koude lucht van beneden naar boven te laten opstijgen. Dus als die boven kouder is koelt de lucht van beneden weer af.

    Bij de MG gaat de lucht er door heen en de luchtstroming is onderin het grootst.( grootse luchtopening en minste weerstand. echter met ons kenteken is dit behoorlijk kleiner geworden.) :(

    Vandaar onderin heet en boven koud er weer uit. :roll:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo jul 21, 2010 2:23 pm

    LEBLAR schreefColonDeze opmerking is al vaker langs gekomen. Overigens begrijp ik de vergelijking met een radiator thuis niet want daar doen ze het wel goed. (Warm water boven in koud water onder uit)


    Ik probeer juist duidelijk te maken dat die situatie anders is omdat een radiator thuis bestaat uit een hele hoop *verticale* verbindingen met boven en onder een gemeenschappelijk kanaal.
    Een radiateur voor een auto heeft een hele hoop *horizontale* verbindingen met links en rechts een gemeenschappelijk kanaal.

    Het koude water kan dus niet halverwege de radiateur naar beneden vallen omdat daar geen verbinding voor is. M.a.w. je kan nooit een "diagonale" flow krijgen.
    Building >200BHP K-series
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo jul 21, 2010 2:25 pm

    Tijd voor een foto van een F radiateur met een IR camera :lol:
    Building >200BHP K-series
  • mrcarribean
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1069
    GeregistreerdCOLON ma maart 29, 2004 9:42 pm
    WoonplaatsCOLON vosselaar

    door mrcarribean » wo jul 21, 2010 3:03 pm

    Sander schreefColonTijd voor een foto van een F radiateur met een IR camera :lol:


    hey

    ik zal is wa googelen :wink:

    grtz

    mrcarribean
    8) 8) 8)
    real mini 1998 65 PK
    honda amigo 1974 4 PK
    mobilette 1978 ? PK
    landrover defender 2010 122 pk en enorm veel koppel
    honda novio 1971 4 PK
    rover streetwise 105 pk diesel power
    mgf brg 1997 125 pk
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » wo jul 21, 2010 6:51 pm

    Een huis radiator geeft veel warmte af door straling en veel minder door convectie. Een auto radiateur is gemaakt voor convectie en daarmee principieel anders.

    Of het water van links naar rechts of onder naar boven, danwel andersom, stroomt maakt voor de koeling weinig tot geen verschil. Er zijn meer auto's waar de grootste koel opening onder de bumper zit (Peugeot 407) maar toch de flow van boven naar beneden hebben. In de Lotus Elise ligt de radiateur bijna vlak en dat werkt ook. Maw zolang er maar voldoende lucht doorheen stroomt gaat het goed. Dat het water onderin kouder zal zijn maakt geen verschil. Het wordt toch weer met het warmere water gemengd.

    Het ontlucht verhaal komt niet uit mijn koker maar staat ergens op ultimatemg.com. Deels bij het 200 HPD verhaal.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    door hans schwarte » wo jul 21, 2010 7:44 pm

    Klinkt allemaal logisch met name het ontluchten. Maar, indien je het systeem goed ontlucht hebt, moet dat toch geen probleem zijn?
    Ben ook nog verder aan het zoeken op het het web maar kan nog niets vinden.
    Hans

    bytheway.
    klopt het dat ik nog geen voorinschrijving mogelijkheid kan vinden voor de Kempenrit?
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » wo jul 21, 2010 7:47 pm

    LEBLAR schreefColonEen huis radiator geeft veel warmte af door straling en veel minder door convectie.

    :shock:

    3. Wat is nu precies stralingswarmte?
    Warmte-afgifte van b.v. een radiator is op te delen in convectie en stralingswarmte. De verhouding is ongeveer 2/3 convectie en 1/3 stralingswarmte. :wink:

    Het voelt wel als meer.


    Het lucht verhaal lijkt mij niet juist want dan zou je deze niet hoeven te ontluchten, een deel zal mee drijven maar een anderdeel blijft in de hoek ook na een dagje toeren. Uit ervaring. :oops:

    Ik neem aan dat de knappe koppen van MG hier over hebben nagedacht en uitgetest. :lol:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    door hans schwarte » wo jul 21, 2010 8:26 pm

    hans schwarte schreefColon
    bytheway.
    klopt het dat ik nog geen voorinschrijving mogelijkheid kan vinden voor de Kempenrit?


    DOMDOM
    al gevonden
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » wo jul 21, 2010 8:35 pm

    Tukker schreefColonHet lucht verhaal lijkt mij niet juist want dan zou je deze niet hoeven te ontluchten, een deel zal mee drijven maar een anderdeel blijft in de hoek ook na een dagje toeren. Uit ervaring. :oops:

    Ik neem aan dat de knappe koppen van MG hier over hebben nagedacht en uitgetest. :lol:


    Lucht ontstaan tijdens rijden is natuurlijk iets anders dan een radiateur vol lucht. Natuurlijk kan er wel ergen een bel blijven zitten maar de radiateur zal niet vol of halfvol lucht komen zoals wel mogelijk zal zijn indien je de stroom omdraait.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten