






crazywolf schreefColonHmm wist ik niet dan hebben we al altijd een "universeel" product gehad deze mocht ook overal bijgevult worden volgens de fabrikant (valvoline maxlife coolant). Zie dan ook idd staan op de site "Compatible with all coolants"
Wist wel niet dat er nog steeds verschil was dacht dat de meeste merken allemaal universeel producten hadden tegenwoordig.
Drikje S1 schreefColonWater, gedemineraliseerd of niet, is op zicht de beste koelvloeistof, dat gebruikte ikzelf altijd bij mijn toenmalige race auto's. Maar daarbij ligt het koelsysteem ook voor iedere race open voor onderhoud en kan het water geen schade ( roest in leiding/waterpomp ) aanrichten....


Carl schreefColonVoorts is de warmtecapaciteit van gewoon water veel hoger dan van koelmiddel, zodat het inderdaad een beter koelmiddel is, maar de lagere kooktemperatuur zorgt in een F zeker voor problemen.

Carl schreefColonToch nog even opmerken dat koelvloeistof een kooktemperatuur heeft van ongeveer 120° en water slechts 100°;
dit geeft een enorm verschil in gedrag in de motor.
Voorts is de warmtecapaciteit van gewoon water veel hoger dan van koelmiddel, zodat het inderdaad een beter koelmiddel is, maar de lagere kooktemperatuur zorgt in een F zeker voor problemen.

Bruno schreefColonCarl schreefColonVoorts is de warmtecapaciteit van gewoon water veel hoger dan van koelmiddel, zodat het inderdaad een beter koelmiddel is, maar de lagere kooktemperatuur zorgt in een F zeker voor problemen.
Heb je daar cijfers van, want daar ben ik het niet direkt mee eens....

jaapieooo schreefColonCarl schreefColonToch nog even opmerken dat koelvloeistof een kooktemperatuur heeft van ongeveer 120° en water slechts 100°;
dit geeft een enorm verschil in gedrag in de motor.
Voorts is de warmtecapaciteit van gewoon water veel hoger dan van koelmiddel, zodat het inderdaad een beter koelmiddel is, maar de lagere kooktemperatuur zorgt in een F zeker voor problemen.
Maar een klein beetje water dat gemengd is met koelvloeistof geeft toch geen problemen? Ben trouwens met deze temeperatuur probleemloos van Enschede naar Groesbeek gereden. Blijft net onder de 120 hangen
ethyleenglycol / water: 30/70 vol%:
Warmtecapaciteit: 3.590 Kj/(kg.K)
Vriespunt: -15.79C
ethyleenglycol / water: 30/70 massa%:
Warmtecapaciteit: 3.632 Kj/(kg.K)
Vriespunt: -14.03C


Carl schreefColonToch nog even opmerken dat koelvloeistof een kooktemperatuur heeft van ongeveer 120° en water slechts 100°;
dit geeft een enorm verschil in gedrag in de motor.
Voorts is de warmtecapaciteit van gewoon water veel hoger dan van koelmiddel, zodat het inderdaad een beter koelmiddel is, maar de lagere kooktemperatuur zorgt in een F zeker voor problemen.
Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten
Copyright © 2020. All Rights Reserved. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.