Koelvloeistof
  • jaapieooo
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 525
    GeregistreerdCOLON zo feb 08, 2009 9:44 pm
    WoonplaatsCOLON Enschede
    CONTACTCOLON

    Koelvloeistof

    door jaapieooo » za jun 26, 2010 1:25 pm

    @allen,

    ik check net mijn koelvloeistof, zit onder de helft, dus er zou wat bij kunnen. Het spul is groen, wat moet ik dan kopen?

    Ga zo voor een ritje van 400 km op pad dus wil hem niet aan de kook hebben.
    Voor het mooie weer: Vespa LX Touring
    Voor dagelijks gebruik: Volvo V50 en Panda
    Voor in de stad: Vespa LX
    Voor de hobby: Piaggio Ape en een Carter Interceptor Buggy
    Voor de Carbagerun: Volvo 850 2.5 20V GLT estate (Lego auto) Verkocht :-(
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    door crazywolf » za jun 26, 2010 9:20 pm

    kleur heeft niet echt zoveel te maken sommige merken pakken groen (castrol) en sommige rood (valvoline).

    Enige verschil is longlife of geen longlife ... maar ben niet zeker of de non longlife nog gebruikt word in een werkplaats eerlijk gezegt.

    dus zou zeggen gewoon een kwaliteits merk kopen en bijvullen best wel longlife als hij er al inzit is het perfect zit hij er nog niet in.. nuja dan vul je gewoon duurder bij zonder effect maar het kan geen kwaad :D
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za jun 26, 2010 11:36 pm

    euh, helemaal fout jammer genoeg. Kleur heeft niet altijd iets met het merk te maken, maar veelal meer iets met de aard van de dopes die gebruikt zijn.
    Nooit verschillende dopes mengen, daar deze elkaar kunnen tegenwerken. En toch, ik heb steeds een vat koelvloeistof die met alle andere compatibel zou zijn. T'komt van BASF. het juiste type, zal ik één van de dagen eens afschrijven van het vat, want ik weet het niet van buiten.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    door sjirafje » zo jun 27, 2010 3:30 pm

    Mag je eigenlijk ook bijvullen met gedemineraliseerd water?
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    door Drikje S1 » zo jun 27, 2010 6:01 pm

    Water, gedemineraliseerd of niet, is op zicht de beste koelvloeistof, dat gebruikte ikzelf altijd bij mijn toenmalige race auto's. Maar daarbij ligt het koelsysteem ook voor iedere race open voor onderhoud en kan het water geen schade ( roest in leiding/waterpomp ) aanrichten. Tevens hoefde ik nooit bij vorst te rijden, en voor de race werd het blok inclusief koelsysteem volledig opgewarmd. Maar zo gaan wij niet om met onze dagelijkse auto's.

    Daarom is koelvloeistof voor gewone straat auto's voorzien van enkele additieven welke zorg dragen voor smering van o.a. de waterpomp, het heeft anti roest voor de nodige leidingen en is bestand tegen min 36 graden Celsius. En neem van mij aan dat bij een F ( ik spreek in deze uit ervaring over mijn Elise ) in de winter bij een buiten temperatuur van min 10 de koelwatertemperatuur in de radiateur richting de min 30 gaat zolang de thermostaat nog niet open is.

    Dus niet met (gedemineraliseerd)water bijvullen.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    door crazywolf » zo jun 27, 2010 9:03 pm

    Hmm wist ik niet dan hebben we al altijd een "universeel" product gehad deze mocht ook overal bijgevult worden volgens de fabrikant (valvoline maxlife coolant). Zie dan ook idd staan op de site "Compatible with all coolants"

    Wist wel niet dat er nog steeds verschil was dacht dat de meeste merken allemaal universeel producten hadden tegenwoordig.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • jaapieooo
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 525
    GeregistreerdCOLON zo feb 08, 2009 9:44 pm
    WoonplaatsCOLON Enschede
    CONTACTCOLON

    door jaapieooo » zo jun 27, 2010 9:10 pm

    Maar ik kan ook geen min max vinden op het reservoir. Bij warme motor komt ie net onder de helft.
    Voor het mooie weer: Vespa LX Touring
    Voor dagelijks gebruik: Volvo V50 en Panda
    Voor in de stad: Vespa LX
    Voor de hobby: Piaggio Ape en een Carter Interceptor Buggy
    Voor de Carbagerun: Volvo 850 2.5 20V GLT estate (Lego auto) Verkocht :-(
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo jun 27, 2010 11:45 pm

    crazywolf schreefColonHmm wist ik niet dan hebben we al altijd een "universeel" product gehad deze mocht ook overal bijgevult worden volgens de fabrikant (valvoline maxlife coolant). Zie dan ook idd staan op de site "Compatible with all coolants"

    Wist wel niet dat er nog steeds verschil was dacht dat de meeste merken allemaal universeel producten hadden tegenwoordig.


    Klopt, zo'n product heb ik dus ook, maar veelal is koelwater dus NIET compatibel en dan spreek ik niet alleen over verschillende dopes die zouden kunnen gebruikt zijn, maar denk ook aan het feit dat er soms nog verschillende basis samenstellingen bestaan, die al geheel niet mengbaar zijn : Propyleen glycol en ethyleen glycol, of anders gezegd, natuurlijk of eerder +/- synthetische smenstellingen.

    Drikje S1 schreefColonWater, gedemineraliseerd of niet, is op zicht de beste koelvloeistof, dat gebruikte ikzelf altijd bij mijn toenmalige race auto's. Maar daarbij ligt het koelsysteem ook voor iedere race open voor onderhoud en kan het water geen schade ( roest in leiding/waterpomp ) aanrichten....


    T'is zoals je het zegt, doe je het niet elke race open, ga je zonder meer corrossie krijgen. Men gebruikt gedemineralisserd water in de race, niet omdat het beter koelt, want dat doet het juist helemaal niet, integendeel zelfs, maar uit veiligheidsoverwegingen, omdat bij een ongeval je geen koelwater op het circuit wilt....Glad als met olie, wordt het dan...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma jun 28, 2010 3:07 pm

    Toch nog even opmerken dat koelvloeistof een kooktemperatuur heeft van ongeveer 120° en water slechts 100°;
    dit geeft een enorm verschil in gedrag in de motor.
    Voorts is de warmtecapaciteit van gewoon water veel hoger dan van koelmiddel, zodat het inderdaad een beter koelmiddel is, maar de lagere kooktemperatuur zorgt in een F zeker voor problemen.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma jun 28, 2010 6:49 pm

    Carl schreefColonVoorts is de warmtecapaciteit van gewoon water veel hoger dan van koelmiddel, zodat het inderdaad een beter koelmiddel is, maar de lagere kooktemperatuur zorgt in een F zeker voor problemen.


    Heb je daar cijfers van, want daar ben ik het niet direkt mee eens....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • jaapieooo
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 525
    GeregistreerdCOLON zo feb 08, 2009 9:44 pm
    WoonplaatsCOLON Enschede
    CONTACTCOLON

    door jaapieooo » ma jun 28, 2010 7:54 pm

    Carl schreefColonToch nog even opmerken dat koelvloeistof een kooktemperatuur heeft van ongeveer 120° en water slechts 100°;
    dit geeft een enorm verschil in gedrag in de motor.
    Voorts is de warmtecapaciteit van gewoon water veel hoger dan van koelmiddel, zodat het inderdaad een beter koelmiddel is, maar de lagere kooktemperatuur zorgt in een F zeker voor problemen.


    Maar een klein beetje water dat gemengd is met koelvloeistof geeft toch geen problemen? Ben trouwens met deze temeperatuur probleemloos van Enschede naar Groesbeek gereden. Blijft net onder de 120 hangen
    Voor het mooie weer: Vespa LX Touring
    Voor dagelijks gebruik: Volvo V50 en Panda
    Voor in de stad: Vespa LX
    Voor de hobby: Piaggio Ape en een Carter Interceptor Buggy
    Voor de Carbagerun: Volvo 850 2.5 20V GLT estate (Lego auto) Verkocht :-(
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma jun 28, 2010 8:01 pm

    Bruno schreefColon
    Carl schreefColonVoorts is de warmtecapaciteit van gewoon water veel hoger dan van koelmiddel, zodat het inderdaad een beter koelmiddel is, maar de lagere kooktemperatuur zorgt in een F zeker voor problemen.


    Heb je daar cijfers van, want daar ben ik het niet direkt mee eens....


    Daar zijn perfecte formules voor, en vaak ook in tabellen terug te vinden.
    Het ligt natuurlijk aan de mengverhouding.......
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jun 28, 2010 11:08 pm

    jaapieooo schreefColon
    Carl schreefColonToch nog even opmerken dat koelvloeistof een kooktemperatuur heeft van ongeveer 120° en water slechts 100°;
    dit geeft een enorm verschil in gedrag in de motor.
    Voorts is de warmtecapaciteit van gewoon water veel hoger dan van koelmiddel, zodat het inderdaad een beter koelmiddel is, maar de lagere kooktemperatuur zorgt in een F zeker voor problemen.


    Maar een klein beetje water dat gemengd is met koelvloeistof geeft toch geen problemen? Ben trouwens met deze temeperatuur probleemloos van Enschede naar Groesbeek gereden. Blijft net onder de 120 hangen

    Absoluut ... best wel even voor de winter laten checken, zo weet je tot welke temperatuur (vriespunt) je veilig zit.

    Voor de nerds: de kookpunten
    ethyleenglycol: 197°C
    diethyleenglycol: +240°C
    propyleenglycol: 188°C

    maar uiteraard niet puur te gebruiken, wegens slechte warlte capaciteit.

    Het volgende heb ik snel gevonden
    ethyleenglycol / water: 30/70 vol%:
    Warmtecapaciteit: 3.590 Kj/(kg.K)
    Vriespunt: -15.79C
    ethyleenglycol / water: 30/70 massa%:
    Warmtecapaciteit: 3.632 Kj/(kg.K)
    Vriespunt: -14.03C


    En als ik me niet vergis heeft water een specifieke warmte capaciteit van 4.180 of 4.200 KJ/(kg.K)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma jun 28, 2010 11:16 pm

    Soortelijke warmte van water is inderdaad ongeveer 4180 J/kgK (varieert naar de temperatuur)

    Grootste probleem bij hoge concentraties is naast het dalen van de soortelijke warmte (dus meer vloeistof nodig voor dezelfde hoeveelheid afkoeling) de aanmerkelijk slechtere warmtegeleiding.

    Tja thermodynamica, 't blijft een leuk vak. :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    door Drikje S1 » di jun 29, 2010 10:59 am

    Carl schreefColonToch nog even opmerken dat koelvloeistof een kooktemperatuur heeft van ongeveer 120° en water slechts 100°;
    dit geeft een enorm verschil in gedrag in de motor.
    Voorts is de warmtecapaciteit van gewoon water veel hoger dan van koelmiddel, zodat het inderdaad een beter koelmiddel is, maar de lagere kooktemperatuur zorgt in een F zeker voor problemen.


    Water heeft inderdaad een kookpunt van 100 graden bij 1 bar ( 101,325 kPa ). Omdat het koelsysteem van een auto onder druk staat, volgens de manual van de Elise en volgens mij dus ook de F is dit 110kPa en is daarmee een kookpunt van 120 graden te bereiken.
    zie grafiek : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Damplijn_Water.jpg

    De eerste Elise's uitgevoerd met de k16 motor en het daarbij behorende koelsysteem hadden een probleem met het drukventiel op het drukvat / vultank. Omdat deze niet de juiste afsluit druk haalde werd te vroeg het kookpunt bereikt van de koelvloeistof en daarmee een kokende motor tot gevolg. Om deze reden heeft het drukventiel nu een witte stip zodat je kunt zien dat het de verbeterde versie is. ( volgens mij is dit verhaal bij de F hetzelfde. )

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten