BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
4de HGF
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    4de HGF

    door jantje » do jun 24, 2010 2:23 pm

    Een paar weken terug merkte ik op de garagevloer een plasje.
    Mooie vloeistof leek het wel, en ik dacht bij mezelf: mijn echtgenote heeft vloeibaar wasmiddel gemorst onder mijn F-je.

    Ik besloot geen verdere acties te ondernemen, behoudens het opruimen van de plas, en het koelwater nog wat meer in de gaten te houden.
    Nu moet je weten dat ik voor en na elke rit eens piep, dus hoeveel meer kan een mens doen, denk je dan.

    De plas kwam terug, 't is te zeggen: er kwam een nieuwe voor in de plaats, en ik had de indruk dat mijn koelwaterniveau begon te zakken.
    temperatuur van water en olie tijdens het rijden bleef binnen de grenzen wat het altijd al geweest was: 1 streepje onder de helft voor het water en bij warme motor dus na ongeveer een kwartier rijden, de olietemperatuur op 110-120°

    Tijd om een afspraak te maken met de garage. Ik hoopte nog op een lekkage aan een rubberen buis, of de 'coolant pipes' of zo, maar het is me blijkbaar niet gegund:

    Het verdict van de garage is onverbiddelijk: alles lijkt goed, maar we zien de bron van het lek aan de joint de culasse (de cylinderkoppakking) een HGF zeggen ze in het mooi nederlands met Engelse inslag

    Nu is dit geen uitzondelijk fenomeen bij een MGF maar dit zal dan de 4de keer zijn dat ik ermee wordt geconfronteerd:

    1. Toen ik de wagen aanschafte was binnen de maand de eerste HGF een feit. Werd gemaakt in garantie en dit beek behoorlijk gedaan, want pas 4 jaar later kwam het terug
    2. Deze 2de HGF liet ik maken bij een rover garage (waar ik nu opnieuw ga) en deze hield maar een goed jaar stand
    3. Ik besloot naar een andere garage te gaan Rover en MG garage waar een LR pakking in wed gestoken (kostprijs was toen meer dan 1500 EUR!)
    4. nu dus opnieuw een goed jaar later (en ca 20.000 km) is het blijkbaar weer van dattum

    Omwille van de kostprijs ben ik intussen van garage veranderd

    Mijn garagist stelt voor om een heel korte vervanging te doen:
    openmaken, oude pakking eruit nieuwe erin en alles toe (blijkbaar zonder veel vlakken van de kop etc..) geen vervanging van de waterpomp (is vorige keer vervangen) maar wel een nieuwe distributieriem

    Ik heb liever dat de zaak goed wordt geregeld maar blijkbaar zit er toch iets meer aan vast: het lijkt mij niet echt logisch dat ik zo vaak en zo kort na elkaar last krijg van lekkende koppakingen
    Ik rijd nu heel erg rustig, en wacht altijd tot de motor warm is om boven de 3.000 toeren te gaan (als ik dat al doe)
    Ik rijd wel heel veel korte afstanden (maximaal 15 km)

    ik heb al een 10-tal wagens gehad en NOOIT last gehad van een HGF
    Mijn echtgenote jaagt haar Alfa met koude motor tot 7.000 toeren als ze van den hof rijdt en die geeft geen krimp (heeft intussen toch ook al meer dan 200.000 km)

    Misschien moet ik er maar een nieuwe motor inleggen ik lees dat er eentje te koop staat voor een gematigde prijs

    wat denken jullie?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do jun 24, 2010 2:42 pm

    Ik zou m'n softtop losmaken, de bekleding, isolatie en inspectiecover weg nemen en eens kijken of ik inderdaad het lek zie.
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    door ttdesign6 » do jun 24, 2010 6:30 pm

    Balen balen balen,

    Ik klop dit heel vaak af op mijn houten stuur.

    Succes ermee! :wink: :!:
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    door etienne » do jun 24, 2010 8:06 pm

    oh dat is echt heel vervelend zeg en vooral na zo,n korte periode iedere keer .... :cry:

    ik wens je heel veel succes
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do jun 24, 2010 8:37 pm

    Lijkt erop dat er een onderliggend probleem is.
    B.v. liners te laag of onderling verschil te groot.
    Building >200BHP K-series
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do jun 24, 2010 8:44 pm

    4 keer en dan met dergelijke korte perioden is niet normaal, er zal een reden zijn. Let wel: korte ritjes, da's er niet goed voor.

    Alhoewel 20kkm in 1 jaar met ritjes van 15 km? wellicht maak je graag een omweg :wink:

    Oordeel om niet te hoeven vlakken lijkt snel genomen, maar je kunt uit jou verhaal opmaken dat je geen oververhitting hebt gehad, de reden waarom de kop krom trekt en je de boel moet vlakken.

    Ik zou in jou geval wel willen weten hoe de cilinderbussen staan. Wellicht is de LR pakking volledig ongeschikt. Dan ligt een volgende HGF in de lijn van verwachtingen. Je geeft helaas niet aan wat er de andere keren geplaatst is. Het gebeurt dat er zonder overleg voor de LR gekozen wordt.....

    Vergelijking met Alfa als dat een merk is met een motor die je voorzichtig warm moet rijden gaat tegenwoordig meestal mank: in de meeste benzine alfa's (diesels gaan niet tot 7000 RPM) zit niet eens een alfa motor, maar een product van GM of Fiat.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    door jantje » ma jun 28, 2010 9:14 am

    Sander schreefColonLijkt erop dat er een onderliggend probleem is.
    B.v. liners te laag of onderling verschil te groot.


    Ik begrijp wel min of meer wat dat wil zeggen, maar ik weet niet of dat in de garage werd gecontroleerd. waar men de laatste keer een nieuwe pakking plaatste (een LR) heeft men naderhand ook de moer van de krukaspolie onvoldoende aangespannen (vorig jaar op de midzomertoer kwam die dan ook los...) Deze garage was nochtans een MG garage (zal de naam maar niet noemen, want het is een gekende naam in het gentse, en ze verkopen ook Jaguar en Landrover...)

    Liners die te laag zitten: kan dat eenvoudig worden verholpen?
    En vooral, kan ik niet veel beter gaan voor een nieuwe motor?

    Het hangt inderdaad echt mijn keel een beetje uit en mijn merkentrouw heeft weeral een knauwtje gekregen.
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    door jantje » ma jun 28, 2010 9:22 am

    Kasper schreefColon4
    Alhoewel 20kkm in 1 jaar met ritjes van 15 km? wellicht maak je graag een omweg :wink:


    Heb eens nagekeken, en inderdaad: de vorige HGF dateert van oktober 2008 ! dus effectief meer dan een jaar zonder probleem gereden, maar het blijft niettemin een te korte periode (20.000.000 meter is wel veel als je het zo schrijft, maar is feitelijk ook maar 20K)

    Kasper schreefColonVergelijking met Alfa als dat een merk is met een motor die je voorzichtig warm moet rijden gaat tegenwoordig meestal mank: in de meeste benzine alfa's (diesels gaan niet tot 7000 RPM) zit niet eens een alfa motor, maar een product van GM of Fiat



    De vergelijking maak ik ook maar omdat het op dit ogenblik de enigste vergelijking is die ik kan maken: mijn echtgenote met de Alfa (het enige wat ze er -regelmatig- moet inkappen is nafte. De manier waarop zij daar mee rijdt, moet ik met mijn F-je niet proberen denk ik).
    Maar ook mijn andere wagens die ik had (Ford, Audi, Simca, Peugeot, Citroen, ...) hadden dit probleem niet

    De Citroen was een heel apart verhaal, maar daar wil ik niet over uitweiden, want dat zou ons nogal ver leiden
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jun 28, 2010 9:33 am

    Als je een LR pakking plaatst moet je overigens een PERFECT schoon oppervlak hebben op de kop zelf. Dat kan je eigenlijk alleen maar bereiken door te vlakken. De LR pakking is ook dikker en om de juiste compressie verhouding te behouden MOET je zelfs vlakken.

    In princiepe is alles te repareren. Als de liners te laag staan en je moet aan garage tarieven betalen kan je beter op zoek gaan naar een ander blok.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma jun 28, 2010 2:45 pm

    Sander schreefColonAls de liners te laag staan en je moet aan garage tarieven betalen kan je beter op zoek gaan naar een ander blok.

    Volgens de manual is het blok dan scrap. Hoe kan je dat eventueel toch op een degelijk manier oplossen? Het probleem met gezakte liners zou een zacht geworden onderblok zijn, een beetje te vergelijken met een oververhitte cilinderkop. Uiteraard kan ik me niet voorstellen dat een onderblok ter hoogte van de onderzijde van de liners een temperatuur bereikt die nog maar in de buurt ligt van een cilinderkop met uitlaatkleppen enzo. Als er een mogelijkheid is om een onderblok te repareren dan mag je me zeker een pm sturen, misschien ga ik dan wel sneller het blok van nasredho openmaken en eens kijken. :-)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    door jantje » do jul 15, 2010 2:19 pm

    eventjes een update

    De garage stelt voor om even te wachten en de zaak in het oog te houden.
    Heb intussen toch al een paar 100 den km gereden, en de vloeistof lijkt alleen te lekken als de motor afkoelt ??
    niet veel te zien als de motor draait

    De garagist wil de zaak eventueel vervangen maar wil wel zeker zijn dat het een HGF is. Hij stelt dan voor de nieuwe pakking te gebruiken (meerlagige zonder siliconen of zoiets)

    heeft daar iemand ervaring mee? Hij zegt dat de LR pakking immers niet altijd de beste oplossing is (vorige garage deed er een LR pakking in)

    Momenteel heeft hij volgende gedaan:

    alle buizen gecontroleerd en de dichtingen gecontroleerd en waar mogelijk aangespannen.
    Koelvloeistof bijgevuld (overvol --> tot boven de max streep)
    vraag om regelmatig te controleren

    Het peil is op relatief korte termijn gedaald (ongeveer 14 dagen-3 weken) tot iets boven normaal, maar nu heb ik de indruk dat het constant blijft
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » do jul 15, 2010 9:23 pm

    Steek eens een nieuwe dop op je expansievat!

    Wellicht is dat het probleem van je koelvloeistofverlies.
    De temperatuur van de koelvloeistof bereikt een maximum bij een net stilgelegde motor wegens het wegvallen van de circulatie. Indien je op dat moment niet genoeg druk in je koelsysteem hebt door een foute dop dan loopt je systeem geheid voor een deel leeg! Dit alles met een borrelend en sissend geluid, dat heel hard aan een hgf doet denken.
    Heel dom, maar ik kocht m'n auto met de wetenschap dat hij een hgf had, en toen bleek het een combinatie van een defecte radiator en koelvloeistofvuldop te zijn. Was redelijk fijne ontdekking mag ik wel zeggen, leverde me bijna 1500 euro extra korting op.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » do jul 15, 2010 11:40 pm

    Carl schreefColonDe temperatuur van de koelvloeistof bereikt een maximum bij een net stilgelegde motor wegens het wegvallen van de circulatie. Indien je op dat moment niet genoeg druk in je koelsysteem hebt door een foute dop dan loopt je systeem geheid voor een deel leeg!


    2500 berichten alhier Carl. :) Ik heb ze bijna allemaal wel gelezen en zal daar niet de enige in zijn. Dank voor je heldere uitleg want je brengt toch iedere keer mensen (waaronder mijzelf) weer wat kennis bij. Vroeg of laat kan iedereen daar z'n voordeel mee doen :applaus:
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » vr jul 16, 2010 4:23 pm

    :oops: merci voor de appreciatie....
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    door jantje » vr jul 16, 2010 5:54 pm

    inderdaad bedankt.

    Ik zal eens kijken voor een nieuwe dop, want volgens mij is die nog nooit vervangen.
    Heb hier wel gelezen dat je dat best regelmatig doet

    ik hoop dat het daarbij kan blijven.

    In ieder geval voor het meedenken
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten