Na alle ellende die je soms leest over het wel en wee van een F’je sta ik helaas ook weer klaar met een pikant verhaal.
Na de meeting op den Berg waarbij de wagen naar een bijzonder mooie hoogte is gebracht, ben ik verder gegaan met het opsmukken van mijn geliefde F. Inmiddels de gewenste spoilers gespoten en ook gemonteerd en dan wil je lekker gaan genieten, althans dat was de wens.
Rijdend op een klein smal dijkje in het Noord-Hollandse kwam ik een VW bus tegen, die zoals gebruikelijk net als de andere tegenliggers met twee wielen voorzichtig in de berm stuurt waarna je elkaar rustig passeert. Echter, door deze actie schoot de wagen zonder waarschuwing weer richting de middenstreep waar ik mij deels bevond, hierdoor had ik twee opties, een frontaal riskeren, of uitwijken volledig de berm in richting afgrond. Ik heb voor het laatste gekozen, hierdoor werd ik min of meer gelanceerd van rechts naar links en dan sta je abrupt stil aan de verkeerde kant in de berm.
Andere bestuurder reed natuurlijk door, dit blijkt zo te horen en kans voor het noteren van een kenteken was er helaas niet.
Na het zweet van je voorhoofd geveegd te hebben ga je voorzichtig de schade bekijken en eigenlijk was die er niet, althans niet zichtbaar.
Voorzichtig de wagen weer op het asfalt gekregen en dan de weg maar weer vervolgen, in ieder geval dat was de bedoeling. De wagen stuurde zwaar en ging bij enig gas geven spontaan rechts af, een naar schurend geluid versterkte het onheilsgevoel nog eens extra.
Toch voorzichtig de weg naar huis ingezet waarbij de wagen ook nog eens moeilijk schakelde en dan?
Contact opgenomen met mijn verzekeringmaatschappij en de zaak voorgelegd. Breng maar naar een schadehersteller waar je bekend bent.
Dan komt de opname, er is zo op het eerste oog niets te zien, maar duidelijk was de wagen spoorde totaal niet meer (net als bestuurder?).
Het geliefde karretje achtergelaten met hoop op een beter weerzien. Volgende dag contact met de hersteller, na uitlijning blijken beide achterwielen meer dan 6 graden afwijking te hebben naar rechts.
Conclusie eerst de boel maar uit elkaar en dan opmaken wat er daadwerkelijk vervangen moet worden, meegenomen was dat het subframe en een aantal kwetsbare stangen in ieder geval vervangen moesten worden. Eerste schatting reparatie plus onderdelen 3500,00 euro.
Tijd voor de expert, opname gedaan en eerste conclusie Total loss. Dagwaarde van de wagen was niet meer in overeenstemming met de mogelijke kosten voor reparatie. Relaas, op laten kopen door een opkoper en wat geld van de verzekering erbij en dan mag je blij zijn dat er misschien tweederde van je investering retour komt.
Maar soms heb je wel eens geluk en zit het mee. Mijn verzekering is weliswaar wat duurder maar, dekt gelukkig alle schade tot aan nieuwwaarde van de F. Repareren dus!
Nieuw subframe is inmiddels geplaatst en het e.e.a. is vervangen onder de wagen. Het was een triest aanblik als je wagen daar staat, zonder motor met alle onderdelen er naast verspreid over de vloer.
Het gehele proces heeft inmiddels al bijna twee maanden in beslag genomen door alle tegenslag, brug zakt naar beneden terwijl dit niet de bedoeling was, schade aan de pijlstok, tijdens het verwijderen van de hydragas bollen lowering pins beschadigd, lange wachttijd op onderdelen en ook onvoldoende verstand hebben van de wagen op zich.
Gelukkig voor mij hebben ze Minor garage uit Amsterdam betrokken in het verhaal en bieden die enige ondersteuning, zij zijn ook bekend met mijn F. Vrijdag is Minor naar de hersteller gereden om op locatie de wagen weer op druk te zetten, uiteraard op de door mij opgegeven waarde.
Vandaag komen hopelijk de laatste onderdelen binnen en monteren dan maar, misschien dinsdag uitlijnen en dan kijken of de reparatie voldoende was.
Zo niet dan zal er nog meer vervangen moeten worden. Ik hoop dat als het mee zit dat de F eind deze week weer op zijn plek staat, e.e.a. hangt af van de meting die zij voor dinsdag hebben gepland.
Eind goed al goed, waarschijnlijk is door de goede dekking in mijn verzekering een F’je van de wisse door gered.






en dat zou ik toch niet willen 

