Bougies vervangen
  • Avatar gebruiker
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90
    GeregistreerdCOLON wo maart 03, 2010 9:54 am
    WoonplaatsCOLON IJsselstein

    Bougies vervangen

    door quinternet » zo jun 06, 2010 2:35 pm

    Hi!

    Dit keer volgens mij een hele simpele vraag;

    Ik ga morgen m'n F op een (gehuurde) brug zetten om de sensor die ik eerder onnodig op m'n achteras geplaatst heb weer weg te halen. Ik huur deze brug per uur en ik had me zo bedacht dat ik misschien meteen m'n bougies en bougiekabels kan checken en indien nodig meteen vervangen.

    Maarr..... Waar zitten ze? Waar moet ik op letten??

    Thanx maar weer!! :-)

    Gr Quinternet.
  • mrcarribean
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1069
    GeregistreerdCOLON ma maart 29, 2004 9:42 pm
    WoonplaatsCOLON vosselaar

    door mrcarribean » zo jun 06, 2010 2:42 pm

    het panneel onder de hoedenplank kan je eruit halen met boutjes van sleutelmaat 10.
    wel eerst het cabriodak langs de achterkant losmaken met de haken.
    dan het kunstofplaatje waar rover op staat eruit halen.

    spijtig dat ik geen fotos daarvan heb.

    grtz
    mrcarribean
    8) 8) 8)
    real mini 1998 65 PK
    honda amigo 1974 4 PK
    mobilette 1978 ? PK
    landrover defender 2010 122 pk en enorm veel koppel
    honda novio 1971 4 PK
    rover streetwise 105 pk diesel power
    mgf brg 1997 125 pk
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    door Drikje S1 » zo jun 06, 2010 3:11 pm

    hierbij een foto, en zoals al uit de omschrijving van mrcarribean blijkt heb je hier geen brug voor nodig.
    Als je de kabels los gaat halen, let erop dat je deze terug plaatst zoals de nummers hier op foto aangeven, indien de kabels geen nummer hebben, doe er een plakbandje op en schrijf het nummer op (het hoeft niet, je kunt het ook aan de lengte van de kabels zien, maar voor de zekerheid ).

    De bougies moeten een mokka kleur hebben, vooral niet vet aangeslagen.
    Hierbij een link hoe een bougies er normaal uit hoort te zien en enkele met problemen: http://www.sparkplug-crossreference.com/

    De kabels mogen geen scheurtjes of breuken vertonen. Overigens, als dit het geval is, dan loopt de motor doorgaans ook niet al te best meer.

    Tevens dien je rekening te houden dat de bougies diep in de kop zitten, dus een lange sleutel met rubber grip ( voor de bougie, niet voor je handen ), anders sta je echt te stoeien om ze eruit te krijgen. Tevens is de maat van de bougiesleutel 16mm.

    Afbeelding
    Laatst bijgewerkt door 1 op Drikje S1, in totaal 0 keer bewerkt.
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90
    GeregistreerdCOLON wo maart 03, 2010 9:54 am
    WoonplaatsCOLON IJsselstein

    door quinternet » zo jun 06, 2010 3:25 pm

    Drikje S1 schreefColonDe bougies moeten een mokka kleur hebben, vooral niet vet aangeslagen.

    ( Misschien dat ik even een digitaal kopie kan maken uit één van mijn boeken waarbij alle fouten + de goede kleur staan aangegeven, incl. diagnose. )

    De kabels mogen geen scheurtjes of breuken vertonen. Overigens, als dit het geval is, dan loopt de motor doorgaans ook niet al te best meer.


    Top! Dank jullie wel!! Heel duidelijk zo....! Ik houd me inderdaad wel aanbevolen voor die digitale kopieën. Hij loopt ook inderdaad niet zo mooi.... Stationair een beetje pruttelen en af en toe inhouden bij het accelereren vanuit een laag toerental. Dus volgens mij wel ff de moeite van het checken waard.

    Heb ook een brandstoffilter gekregen van iemand toen ik dit verhaal vertelde, maar de bougies zijn de eerste verdachten. :-D
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    door Drikje S1 » zo jun 06, 2010 3:36 pm

    Het lijkt er meer op dat de motor niet goed kan ademen, dus mogelijk luchtfilter vervuild.

    Het is vaak veel meer de moeite waard om alles in één keer te vervangen, zeker bij de F, gezien het werk wat voor- en achteraf nodig is om erbij te komen. Het probleem kan in de bougies, kabels, verdeelkap, rotor en luchtfilter zitten. Het kan allemaal net een beetje op zijn, en zorgt dan voor een beroerd lopende motor. De totale kosten bedragen dan ongeveer 115 euro excl. b.t.w. maar dan ben je ook wel volledig klaar en hoef je er niet meer over na te denken.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    door RacingGreen » zo jun 06, 2010 7:19 pm

    Ik heb sinds een week gestotter tijdens het rijden met mijn F.
    Heb me vandaag bij Brown&Gammons nieuwe bougiekabels (magnecor!), rotorarm en verdeelkap besteld. Hoop dat de F dan weer vlot gaat lopen.
    Bougies vervangen kan altijd later ook nog indien nodig.
    MGF '99 1.8mpi Racing Green ***VERKOCHT 02/08/2013***
    52mm TB, K&N 57i, lowering pins, getinte hardtop, Sony Xplod soundsystem, smoked black lexus achterlichten, zwarte TF 11-spoke velgen, matzwarte air intakes, MAGNECOR KV85 ignition leads, 'bee sting' short aerial, witte pinkers, trophy front spoiler, trophy inserts

    Mijn F in beeld: viewtopic.php?f=16&t=10277
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    door Drikje S1 » zo jun 06, 2010 8:33 pm

    RacingGreen schreefColonBougies vervangen kan altijd later ook nog indien nodig.


    Sans rancune,

    Dit vind ik absoluut een verkeerde bezuiniging van ca. 20 euro.

    Alle arbeid welke je nodig hebt om je nieuwe onderdelen te plaatsen wegen niet op tegen de bezuiniging om op een later tijdstip misschien ook nog eens de bougies te gaan vervangen. Weer de cabrio achter los halen, bekleding weghalen, stalen plaat ( hitte schild ) loshalen en na alle werkzaamheden alles weer terug plaatsen, en dat op een later tijdstip alleen voor de bougies ?? NEE.

    Tevens ben ik van mening dat m.b.t. onderhoud aan alles wat te maken heeft tot het laten ontsteken van de verbranding, dus de bougies, kabels, rotor en verdeelkap een 1 op 1 relatie is om te vernieuwen. Simpelweg, alle onderdelen zijn gelijktijdig onderhevig aan slijtage, ondanks dat het één langer meegaat dan het ander : altijd alles in 1 keer vernieuwen en niet alleen dat ene overslaan.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    door RacingGreen » zo jun 06, 2010 9:17 pm

    Drikje S1 schreefColon
    RacingGreen schreefColonBougies vervangen kan altijd later ook nog indien nodig.


    Sans rancune,

    Dit vind ik absoluut een verkeerde bezuiniging van ca. 20 euro.

    Alle arbeid welke je nodig hebt om je nieuwe onderdelen te plaatsen wegen niet op tegen de bezuiniging om op een later tijdstip misschien ook nog eens de bougies te gaan vervangen. Weer de cabrio achter los halen, bekleding weghalen, stalen plaat ( hitte schild ) loshalen en na alle werkzaamheden alles weer terug plaatsen, en dat op een later tijdstip alleen voor de bougies ?? NEE.

    Tevens ben ik van mening dat m.b.t. onderhoud aan alles wat te maken heeft tot het laten ontsteken van de verbranding, dus de bougies, kabels, rotor en verdeelkap een 1 op 1 relatie is om te vernieuwen. Simpelweg, alle onderdelen zijn gelijktijdig onderhevig aan slijtage, ondanks dat het één langer meegaat dan het ander : altijd alles in 1 keer vernieuwen en niet alleen dat ene overslaan.

    Gr. Drikje S1


    Ik heb even een onderhoudsverslag van bij Bruno erop nagelezen en daarop staat bougies: OK
    Ze zijn toen niet vervangen (2 maanden geleden ongeveer) maar wel OK bevonden. Lijkt me dus niet nodig om ze te vervangen.
    MGF '99 1.8mpi Racing Green ***VERKOCHT 02/08/2013***
    52mm TB, K&N 57i, lowering pins, getinte hardtop, Sony Xplod soundsystem, smoked black lexus achterlichten, zwarte TF 11-spoke velgen, matzwarte air intakes, MAGNECOR KV85 ignition leads, 'bee sting' short aerial, witte pinkers, trophy front spoiler, trophy inserts

    Mijn F in beeld: viewtopic.php?f=16&t=10277
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » zo jun 06, 2010 10:57 pm

    Ik zou de bougies gewoon meevervangen voor die 20 euro. Alles ligt dan toch open.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Avatar gebruiker
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90
    GeregistreerdCOLON wo maart 03, 2010 9:54 am
    WoonplaatsCOLON IJsselstein

    door quinternet » zo jun 06, 2010 11:45 pm

    Drikje S1 schreefColonHet lijkt er meer op dat de motor niet goed kan ademen, dus mogelijk luchtfilter vervuild.

    Het is vaak veel meer de moeite waard om alles in één keer te vervangen, zeker bij de F, gezien het werk wat voor- en achteraf nodig is om erbij te komen. Het probleem kan in de bougies, kabels, verdeelkap, rotor en luchtfilter zitten. Het kan allemaal net een beetje op zijn, en zorgt dan voor een beroerd lopende motor. De totale kosten bedragen dan ongeveer 115 euro excl. b.t.w. maar dan ben je ook wel volledig klaar en hoef je er niet meer over na te denken.

    Gr. Drikje S1


    Dat dacht ik ook... Dus luchtfilter vervangen, maar helaas..... Bougies zijn de hoofdverdachten.
  • Avatar gebruiker
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90
    GeregistreerdCOLON wo maart 03, 2010 9:54 am
    WoonplaatsCOLON IJsselstein

    door quinternet » zo jun 06, 2010 11:51 pm

    Drikje S1 schreefColonHet lijkt er meer op dat de motor niet goed kan ademen, dus mogelijk luchtfilter vervuild.

    Het is vaak veel meer de moeite waard om alles in één keer te vervangen, zeker bij de F, gezien het werk wat voor- en achteraf nodig is om erbij te komen. Het probleem kan in de bougies, kabels, verdeelkap, rotor en luchtfilter zitten. Het kan allemaal net een beetje op zijn, en zorgt dan voor een beroerd lopende motor. De totale kosten bedragen dan ongeveer 115 euro excl. b.t.w. maar dan ben je ook wel volledig klaar en hoef je er niet meer over na te denken.

    Gr. Drikje S1


    115 ex. Vind ik een heel schappelijke prijs... Waar dan??
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    door Drikje S1 » ma jun 07, 2010 12:14 am

    quinternet schreefColon
    115 ex. Vind ik een heel schappelijke prijs... Waar dan??


    reclame mode="on"

    Bij www.elise-shop.nl

    motor/onderhoud/elektrisch

    reclame mode="off"

    Ik had hier al voor je gekeken en kwam uit op 113,xx excl. b.t.w. met blauwe Magnecor Bougiekabels.

    komen nog wel verzendkosten bij.

    Gr Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    door Drikje S1 » ma jun 07, 2010 12:30 am

    Rick schreefColonIk zou de bougies gewoon meevervangen voor die 20 euro. Alles ligt dan toch open.


    Rick, dank voor de ondersteuning aan mijn motivatie.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • RacingGreen
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 468
    GeregistreerdCOLON wo apr 15, 2009 5:27 pm
    WoonplaatsCOLON 3582 Koersel

    door RacingGreen » ma jun 07, 2010 8:35 am

    Ok dan, dan laat ik meteen ook de bougies vervangen :D
    De F heeft ondertussen bijna 119.000km dus hoog tijd denk ik.
    Voor 20 euro gaan we niet 'sukkelen'...
    MGF '99 1.8mpi Racing Green ***VERKOCHT 02/08/2013***
    52mm TB, K&N 57i, lowering pins, getinte hardtop, Sony Xplod soundsystem, smoked black lexus achterlichten, zwarte TF 11-spoke velgen, matzwarte air intakes, MAGNECOR KV85 ignition leads, 'bee sting' short aerial, witte pinkers, trophy front spoiler, trophy inserts

    Mijn F in beeld: viewtopic.php?f=16&t=10277
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » ma jun 07, 2010 9:29 pm

    Ik heb ook goede ervaringen met de elise-shop, mijn Magnecors komen daar ook vandaan.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten