BUTTON_POST_REPLY 11 berichten Pagina 1 van 1
herstel van de rotary couple, vervolg airbag
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    herstel van de rotary couple, vervolg airbag

    door Drikje S1 » zo mei 16, 2010 7:22 pm

    Op het forum had ik gisteren 15 mei 2010 bij “te koop gevraagd “ gevraagd naar een rotary couple, dit is de overbrenging van bedrading vanuit het stuur, dus ronde bewegingen, naar de stuurkolom de vaste draad boom.

    Afbeelding

    Ik vind het altijd leuk om te achterhalen waar het werkelijke probleem vandaan komt, dus de rotary coupler uit elkaar gehaald. Het lint welke als elektra draad rond in de behuizing hoort te liggen was op 5 plaatsen geknikt waarvan twee ernstig, gewoon dubbel gevouwen.

    Afbeelding

    Hier kan dus een draadbreuk zitten. De ene ring op de stuurkolom geplaatst en aangesloten en de andere ring in het stuur gelegd en de bedrading van de claxon aangesloten. Eén knop van de claxon ingedrukt houden en gaan friemelen aan het lint ter plaatse van de knikken, en ja hoor, Pppfffeeep, daar was de claxon, probleem gevonden.

    Afbeelding

    Nu kijken of dit ook op te lossen is.

    De gedachte hierbij is het volledige deel van het lint weg te halen waar alle knikken in zitten.
    Hierbij komt direct de vraag op of ik voldoende lint over houd voor een volledige stuur uitslag.

    Dus eerst maar eens de volledige stuur uitslag achterhalen. Het stuur gaat drie maal volledig rond plus een klein stukje, hiervoor houd ik aan 90 graden.

    Nu twee maal door het lint gaan om de knikken ertussenuit te halen, plakband om beide delen weer met elkaar te verbinden, Eerst strak aandraaien en dan volledig de andere kant op, we kunnen vijf maal rond draaien plus een klein stukje. We hebben dus voldoende marge van de lengte van het lint voor een maximale stuuruitslag zonder het lint opnieuw te breken / beschadigen.

    Maar nu komt de werkelijke uitdaging, hoe gaan we het lint weer aan elkaar vast solderen zonder kans op kortsluiting. Het zou toch vervelend zijn dat je lekker relax door een bocht rijdt, en plop daar heb je een airbag in je neus zitten.

    We gaan als volgt te werk, aan beide uiteinde van het lint worden de draden binnen het lint blootgelegd door het kunststof met een chirurg mesje weg te schrapen.

    Afbeelding

    Aan de vier benodigde draden van het lint solderen wij een dun draadje, deze draadjes solderen we aan het andere deel, en alles moet kloppen.
    Langs de vier soldeer punten per kant worden in het lint sneden gemaakt om zo het krimpkous goed over/langs de soldeer punten heen te krijgen.

    Afbeelding

    Alles doormeten of er geen sluiting in zit, maar wel contact maakt. Eeuuh de claxon niet dus, hierbij had ik één draad op een verkeerde draad van het lint gesoldeerd. Deze overnieuw, en doormeten, moet nu goed zijn. Ring op het stuurhuis gezet en aangesloten op de bedrading van de auto ander ring in het stuur, en ja hoor, in één keer was daar een werkende claxon.

    Bij het doormeten van de twee draden voor de airbag bleek één en ander op sluiting te wijzen. Dat wil ik dus niet. Eén draad los gesoldeerd, aan de stuurkolom kant nog steeds sluiting en aan de stuur kant geen sluiting. Verder met meten, alles blijft op sluiting. De stekker bij het stuur ( voor de duidelijkheid die vanuit de stuurkolom naar de rotary couple ) doormeten, hu, hier ook sluiting. De contact punten voor de bedrading achter in de airbag doormeten, ook sluiting. Het zou dus mogelijk zijn dat deze twee draden met elkaar in verbinding moeten staan, en dat kan twee redenen hebben.

    1.De draden/aansluitingen/het lint zijn nogal fragiel waarbij draadbreuk niet uitgesloten is. Om een goed functioneren van de airbag te garanderen voeren twee draden het signaal aan, mocht één draad gebroken zijn, dan is er nog steeds één over voor het functioneren van de airbag.
    2.De spanning welke nodig is om de airbag te laten ploffen is net te groot voor één draad binnen het lint, en daarom twee aansluitingen om voldoende spanning door het lint heen te krijgen om de airbag te laten ploffen.

    Deze twee gedachten zijn puur hypothetisch, hier kunnen geen enkele rechten aan ontleent worden. Ga dus niet kloten aan de bedrading van de airbag zonder zeker te weten waar je mee bezig bent. Voorlopig ga ik de airbag nog niet definitief aansluiten, eerst onderzoeken wat het schema van de draadboom aangeeft.

    Omdat voor de a.p.k. de claxon moet werken, en deze week herkeuring, ga ik verder met de rotary couple in elkaar te zetten. Aan beide zijden van het lint komt Ducktape over de bedrading heen. We rollen alles over de binnenring en drukken de twee helften van de rotary couple weer in elkaar. Door de nieuwe bedrading en Ducktape blijft er nog maar weinig ruimte over in de rotary couple. Dus eerst maar eens meten hoeveel omwentelingen nog mogelijk zijn. Dit zijn er ruim vier, dus moet voldoende zijn voor een volledige stuur uitslag. Alles monteren op het stuurhuis, de rotary couple geheel naar links draaien, dan twee keer rond naar rechts, en dat zou ongeveer het midden moeten zijn, en gelukkig komt dit punt ook overeen met de aansluiting van de rotary couple door de opening aan de onderkant van het stuur. Stuur maximaal links om, alles gaat goed, dan maximaal rechtom, en ook hierbij alles goed. Stekker aansluiten vanuit de stuurkolom op de rotary couple en de stekker van de claxon schakelaars naar de rotary couple. Op de claxon drukken, JAAA, hij doet het, klaar.

    De controle airbag volgt nog.

    Ik beschouw het wel als een tijdelijke oplossing zodat de auto deze week door de a.p.k. komt, een goede rotary couple zonder knikken, breuken of soldeerwerk geniet nog altijd mijn voorkeur.

    Groeten,

    Drikje
    Laatst bijgewerkt door 1 op Drikje S1, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    door Superboer » zo mei 16, 2010 8:09 pm

    Mooi project Drikje! Zo zie je maar weer: de aanhouder wint.

    Bij mijn F deed ongeveer een jaar geleden de claxon het ook opeens niet meer. De auto zat toen nog net in zijn garantieperiode, dus heb ik de verkopende garage dit in orde laten maken. Zij hebben toen ook de rotary couple vervangen en sindsdien kan ik weer toeteren :lol:
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » ma mei 17, 2010 8:29 am

    leuk knutsel project,
    Zo leren we weer allemaal leuke nieuwe details.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    door Drikje S1 » za mei 22, 2010 3:14 pm

    Zoals aangegeven zou ik erop terug komen hoe de elektrische aansluiting van de airbag in het stuur verloopt.

    Op de site van Dieter ( www.mgfcar.de ) zijn de elektrische schema's te vinden van de F. Dus die van de airbag maar eens gaan bekijken.

    Wij komen uit op het volgende plaatje :

    Afbeelding

    Wat opvalt is het verschil / overeenkomst tussen de bedrading van de airbag aan de passagiers kant en in het stuur.

    De passagiers kant heeft vier draden waarvan twee om twee 2x U en 2x N.
    De U is een blauwe draad en de N is een bruine draad. Bruin wordt vaak gebruikt als massa indien deze vanuit een schakeling tot stand komt, indien massa direct vanaf het chassis komt is deze bedrading meestal zwart. Ik wil niet stellen dat het bij de F zo is, maar dit kom ik vaker als oplossing bij auto's tegen. De twee blauwe zijn dan signaal ( spanning + ) draden.

    Tot zover kom ik erop uit dat één van mijn gedachte van dubbele bedrading komt uit veiligheid, zodat bij draadbreuk van de één nog altijd een ander over blijft om de airbag te laten ploffen. Maar het kan ook zijn dat de passagiers kant een grotere airbag heeft en mogelijk twee ontstekingspunten heeft en de massa krijgt door de montage aan het dashboard / chassis.

    Want als wij het schema van de airbag in het stuur bekijken zien wij twee draden met verschillende code te weten Y geel en R rood. Rood is ook vaak signaal + geel geen idee maar kan mij niet voorstellen dat dit massa is omdat als wij de airbag aan de achterzijde bekijken dan mag de conclusie getrokken worden dat deze zijn massa krijgt door de montage aan het stuur d.m.v. de twee torx boutjes. Het zou dus betekenen dat de verschillende kleurcode duidt op een verschillende functie van de twee draden.

    Na wat te googelen mogelijk een volgende conclusie. In de airbag kan een reken module aanwezig zijn die uiteindelijk bepaald of de airbag moet ploffen. De twee verschillende draden geven ieder een bepaald signaal naar de airbag, de airbag rekent en ploft, of niet. Vanuit deze gedachte zou de passagierskant dus inderdaad twee rekenmodules hebben en twee ontstekingspunten.

    Bij het googelen ben ik gestuit op een omschrijving over de werking van passieve veiligheid van Renault als traning voor monteurs, ik ga mij maar eerst eens verdiepen in hetgeen wat op deze 46 pagina omschreven staat. Tenzij iemand een volledige werking van de airbag van de F kan omschrijven.

    Tot zover voor vandaag.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » za mei 22, 2010 3:16 pm

    Mooie topic Dirk !!
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    door Drikje S1 » za mei 22, 2010 3:18 pm

    ErikB schreefColonMooie topic Dirk !!


    Dank je.
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za mei 22, 2010 3:20 pm

    inderdaad, goed bezig :thumbsup:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • mrcarribean
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1069
    GeregistreerdCOLON ma maart 29, 2004 9:42 pm
    WoonplaatsCOLON vosselaar

    door mrcarribean » za mei 22, 2010 8:31 pm

    miljaar

    dat is pas creatief bezig zijn, daar zou ik het geduld niet voor hebben.
    enfin veel succes. 8)

    ik rij al meer dan een jaar rond met het lamje srs ga da verplaatsen naar mijn binnenlicht denk want dat werkt niet meer. :lol:

    mrcarribean
    8) 8) 8)
    real mini 1998 65 PK
    honda amigo 1974 4 PK
    mobilette 1978 ? PK
    landrover defender 2010 122 pk en enorm veel koppel
    honda novio 1971 4 PK
    rover streetwise 105 pk diesel power
    mgf brg 1997 125 pk
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » zo mei 23, 2010 12:24 pm

    mrcarribean schreefColonik rij al meer dan een jaar rond met het lamje srs ga da verplaatsen naar mijn binnenlicht denk want dat werkt niet meer. :lol:

    :lol: :lol:
    de professional aan het woord ....
    Je blijft me verbazen en amuseren. :thumbsup:
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: herstel van de rotary couple, vervolg airbag

    door schrokke » ma mei 24, 2010 1:18 am

    Drikje S1 schreefColonBij het doormeten van de twee draden voor de airbag bleek één en ander op sluiting te wijzen. Dat wil ik dus niet. Eén draad los gesoldeerd, aan de stuurkolom kant nog steeds sluiting en aan de stuur kant geen sluiting. Verder met meten, alles blijft op sluiting. De stekker bij het stuur ( voor de duidelijkheid die vanuit de stuurkolom naar de rotary couple ) doormeten, hu, hier ook sluiting. De contact punten voor de bedrading achter in de airbag doormeten, ook sluiting.


    Heb je rekening gehouden met de "kortsluit" lipjes in de stekkers.
    Als je stekkers van de airbag uitplugd, worden deze direct in kortsluiting geschakeld. Misschien daarom dat je overal kortsluiting meet?

    En ik denk niet dat een airbag massa neemt via het stuur of de carros.
    De massa word gecontroleerd door de module.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: herstel van de rotary couple, vervolg airbag

    door Drikje S1 » di mei 25, 2010 1:02 am

    schrokke schreefColon
    Heb je rekening gehouden met de "kortsluit" lipjes in de stekkers.
    Als je stekkers van de airbag uitplugd, worden deze direct in kortsluiting geschakeld. Misschien daarom dat je overal kortsluiting meet?

    En ik denk niet dat een airbag massa neemt via het stuur of de carros.
    De massa word gecontroleerd door de module.


    Ik ben daar inderdaad mee bezig geweest, als ik de lipjes iets wegdruk met de meet pennen dan heb ik in de rotary coupler geen sluiting. De sluiting welke in op de draden meet vanuit de stuurkolom is niet per definitie kortsluiting, maar een vorm van weerstand tussen diverse schakelingen, en dit geldt ook voor de meting op de twee pennetjes op de airbag zelf.

    Maar ik ben ergens aan begonnen, en ik wil nu gewoon weten hoe alles functioneert, laat het maar een afwijking van mij zijn.

    Gr Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
BUTTON_POST_REPLY 11 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten