Ik vind het altijd leuk om te achterhalen waar het werkelijke probleem vandaan komt, dus de rotary coupler uit elkaar gehaald. Het lint welke als elektra draad rond in de behuizing hoort te liggen was op 5 plaatsen geknikt waarvan twee ernstig, gewoon dubbel gevouwen.
Hier kan dus een draadbreuk zitten. De ene ring op de stuurkolom geplaatst en aangesloten en de andere ring in het stuur gelegd en de bedrading van de claxon aangesloten. Eén knop van de claxon ingedrukt houden en gaan friemelen aan het lint ter plaatse van de knikken, en ja hoor, Pppfffeeep, daar was de claxon, probleem gevonden.
Nu kijken of dit ook op te lossen is.
De gedachte hierbij is het volledige deel van het lint weg te halen waar alle knikken in zitten.
Hierbij komt direct de vraag op of ik voldoende lint over houd voor een volledige stuur uitslag.
Dus eerst maar eens de volledige stuur uitslag achterhalen. Het stuur gaat drie maal volledig rond plus een klein stukje, hiervoor houd ik aan 90 graden.
Nu twee maal door het lint gaan om de knikken ertussenuit te halen, plakband om beide delen weer met elkaar te verbinden, Eerst strak aandraaien en dan volledig de andere kant op, we kunnen vijf maal rond draaien plus een klein stukje. We hebben dus voldoende marge van de lengte van het lint voor een maximale stuuruitslag zonder het lint opnieuw te breken / beschadigen.
Maar nu komt de werkelijke uitdaging, hoe gaan we het lint weer aan elkaar vast solderen zonder kans op kortsluiting. Het zou toch vervelend zijn dat je lekker relax door een bocht rijdt, en plop daar heb je een airbag in je neus zitten.
We gaan als volgt te werk, aan beide uiteinde van het lint worden de draden binnen het lint blootgelegd door het kunststof met een chirurg mesje weg te schrapen.
Aan de vier benodigde draden van het lint solderen wij een dun draadje, deze draadjes solderen we aan het andere deel, en alles moet kloppen.
Langs de vier soldeer punten per kant worden in het lint sneden gemaakt om zo het krimpkous goed over/langs de soldeer punten heen te krijgen.
Alles doormeten of er geen sluiting in zit, maar wel contact maakt. Eeuuh de claxon niet dus, hierbij had ik één draad op een verkeerde draad van het lint gesoldeerd. Deze overnieuw, en doormeten, moet nu goed zijn. Ring op het stuurhuis gezet en aangesloten op de bedrading van de auto ander ring in het stuur, en ja hoor, in één keer was daar een werkende claxon.
Bij het doormeten van de twee draden voor de airbag bleek één en ander op sluiting te wijzen. Dat wil ik dus niet. Eén draad los gesoldeerd, aan de stuurkolom kant nog steeds sluiting en aan de stuur kant geen sluiting. Verder met meten, alles blijft op sluiting. De stekker bij het stuur ( voor de duidelijkheid die vanuit de stuurkolom naar de rotary couple ) doormeten, hu, hier ook sluiting. De contact punten voor de bedrading achter in de airbag doormeten, ook sluiting. Het zou dus mogelijk zijn dat deze twee draden met elkaar in verbinding moeten staan, en dat kan twee redenen hebben.
1.De draden/aansluitingen/het lint zijn nogal fragiel waarbij draadbreuk niet uitgesloten is. Om een goed functioneren van de airbag te garanderen voeren twee draden het signaal aan, mocht één draad gebroken zijn, dan is er nog steeds één over voor het functioneren van de airbag.
2.De spanning welke nodig is om de airbag te laten ploffen is net te groot voor één draad binnen het lint, en daarom twee aansluitingen om voldoende spanning door het lint heen te krijgen om de airbag te laten ploffen.
Deze twee gedachten zijn puur hypothetisch, hier kunnen geen enkele rechten aan ontleent worden. Ga dus niet kloten aan de bedrading van de airbag zonder zeker te weten waar je mee bezig bent. Voorlopig ga ik de airbag nog niet definitief aansluiten, eerst onderzoeken wat het schema van de draadboom aangeeft.
Omdat voor de a.p.k. de claxon moet werken, en deze week herkeuring, ga ik verder met de rotary couple in elkaar te zetten. Aan beide zijden van het lint komt Ducktape over de bedrading heen. We rollen alles over de binnenring en drukken de twee helften van de rotary couple weer in elkaar. Door de nieuwe bedrading en Ducktape blijft er nog maar weinig ruimte over in de rotary couple. Dus eerst maar eens meten hoeveel omwentelingen nog mogelijk zijn. Dit zijn er ruim vier, dus moet voldoende zijn voor een volledige stuur uitslag. Alles monteren op het stuurhuis, de rotary couple geheel naar links draaien, dan twee keer rond naar rechts, en dat zou ongeveer het midden moeten zijn, en gelukkig komt dit punt ook overeen met de aansluiting van de rotary couple door de opening aan de onderkant van het stuur. Stuur maximaal links om, alles gaat goed, dan maximaal rechtom, en ook hierbij alles goed. Stekker aansluiten vanuit de stuurkolom op de rotary couple en de stekker van de claxon schakelaars naar de rotary couple. Op de claxon drukken, JAAA, hij doet het, klaar.
De controle airbag volgt nog.
Ik beschouw het wel als een tijdelijke oplossing zodat de auto deze week door de a.p.k. komt, een goede rotary couple zonder knikken, breuken of soldeerwerk geniet nog altijd mijn voorkeur.
Groeten,
Drikje






