


henk s schreefColonVrienden, mijn koelventilator ('96 VVC) is uitgevallen. Uitgelezen, geen foutcodes. Motor stationair laten draaien tot 98 graden, relais (gecontroleerd, is goed) wordt niet aangestuurd, cq aan de massa gelegd. Dezelfde draad geprikt aan de ecu (er kon wellicht onderweg wat fout gaan) geeft ook geen signaal (cq massa). Voeler in het blok geeft de correcte waarden; is trouwens recent vernieuwd. Indien draad hiervan wordt losgetrokken, had ik verwacht dat ook dan de koeler zou worden aangestuurd. Niet dus. Verdenk dus nu de ecu. Voorlopig schakel ik handmatig de fan aan door met een draadje en een schakelaar de bedoelde draad vanaf het relais aan de massa te leggen. Twee vragen hierover:
1. wie kent dit probleem en is het de ecu?
2. kan ik ongestraft ecu vervangen of krijg ik dan allerlei aansturingsproblemen, bv met de startblokkering?


henk s schreefColonKasper, je hebt het over de adressering, dat is nu juist het gedeelte wat mij zorgen baart. Ik heb geen (ex) dealer in de buurt, werk gewoon middels WOW maar ik denk niet dat ik de interne communicatie daarmee op gang krijg. Of ben ik te bang?
ps: het relais werkt dus prima als ik de draad die het relais moet aansturen vanaf de ecu aan de massa leg. Het relais wordt aangestuurd via de massa dus is hiermee geheel onverdacht.

henk s schreefColonVrienden, mijn koelventilator ('96 VVC) is uitgevallen. Uitgelezen, geen foutcodes. Motor stationair laten draaien tot 98 graden

schrokke schreefColonHeb het eens nagekeken en jawel. Schakelt in bij 102°C en terug uit bij 96°C.
Het is nog wat te koud om bij stationair draaien al na 35 min deze temperatuur te halen.




Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten
Copyright © 2020. All Rights Reserved. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.