RemcovanKuilenburg schreefColonHet is puur veiligheid dat je de spanning er af moet halen. Maar in mijn gedachte is het zo dat als je het contact uit hebt staan er ook geen spanning op het systeem staat. Vandaar dat je bij veel "moderne" auto's je bijrijders airbag kan deactiveren en activeren met de contact sleutel. Dit is omdat je het dan niet kan doen met je contact aan of lopende motor.schrokke schreefColonEen gewone schakelaar niet nee. Daar word een speciale schakelaar voor gebruikt.
Word daar niet gelijk een weerstand ingeschakeld zodat het systeem "gefopt" wordt dat er een airbag in zit?
In principe word het systeem gefopt, door een vervangingsweerstand in te schakelen. Maar dan wel op een veilige manier. De schakelaar gaat eerst in een kortsluitstand alvorens te schakelen naar weerstand of terug naar airbag. Op deze wijze kan dat veilig met het contakt uitgeschakeld, de spanning staat dan af en een evt statische spanning word geneutraliseerd door de kortsluiting. Dat kan een schakelaar zijn die je moet bedienen met de sleutel. Deze weerstand zit dan ook in de schakelaar verwerkt, dus snel ééntje uit een andere auto nemen lijkt mij niet aangewezen.
Ga je de airbag uitpluggen is het wenselijk om de batterij los te koppelen om de evt resterende spanning te laten weglekken. Op oude TV's moest dat enkele uren zijn voor de hoogspanning te laten uitsterven, voor een spanning van 12V is 10min voldoende. Maar in principe is ook hier een beveiliging voorzien, een lipje dat de airbag kortsluit alvorens uitgeplugd te worden. Eric vermeldde dit al eerder in dit topic.


