Paul zit ook met de handen in het haar.
Wat een moeilijk probleem!
Misschien een combinatie van defecten, het is dan maar te hopen dat ze door het vervangen van het motorblok allemaal weg zijn.
Uit de gekende gegevens zou blijken de doorstroming in het blok te laag is bij ralentie (stationaire toestand).
De oorzaak kan bij een verstopping van het blok liggen maar dan heb je met slechte koelvloeistof gereden of er zit ergens een vreemd voorwerp in de weg (pakking of onderdeel).
Ook de waterpomp kan te weing debiet geven, dit kan verklaren dat het probleem zich hoofdzakelijk bij stationair toerental voordoet dan is het debiet natuurlijk het laagste. De waterpomp is al vervangen, een gedeelte althans: de aandrijfas en de waaier.
Stel dat de toleranties van de waterpomp aan de ruime kant waren ( de afstand tussen de schoepen en het huis zijn belangrijk voor het debiet) dan zou het kunnen dat na zes jaar en 60.000 km, wanneer de elementen van het koelsysteem niet meer 100% efficient zijn, zich in de zomer problemen beginnen voor te doen.
Vergezocht? Misschien, maar de oplossing is ook ver te zoeken.