door Bruno » ma sep 01, 2014 10:32 pm
Iedereen heeft zijn idee over banden. Dit idee is zo uiteenlopend dat ik er gewoon nooit rekening mee zou houden. De ene vindt "merk x" super, de andere vindt het dan weer net niks. Feit is, dat ik per definitie altijd voor A-banden kies met een zo laag mogelijke treadwear. Hoe lager, dit cijfer, hoe zachter de band, hoe beter de grip, hoe minder lang de levensduur, punt !
Als je daarenboven weet dat 99% van de mensen een band afkeuren op baanvastheid, terwijl ze amper over de 60% van het kunnen van hun wagen uitkomen, en dusdoende ook "never" de grenzen van de band voelen, weet je genoeg. Een wagen die niet baanvast lijkt, heeft veelal te maken met een slecht ingestuurde bocht, en in mindere mate met de kwaliteit van de band. De meeste mensen hebben dit echter niet door en weten niet dat de wagen nog veel harder de bocht in zou kunnen met eender welke band, indien de bocht juist zou worden genomen en de bandendruk correct was.
Mijn raad : Kies eerst de doelstelling van de band en ga dan af op de technische specs. Ga niet af op de mening van anderen, daar die veelal toch niet echt representatief is.
MG's :
- VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
Non-MG's :
- Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
Racecars :
- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer