BUTTON_POST_REPLY 216 berichten
Stationair toerental niet constant hetzelfde
  • Avatar gebruiker
    Tandi
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 144
    GeregistreerdCOLON za aug 28, 2010 10:50 am
    WoonplaatsCOLON Capelle a/d IJssel

    door Tandi » zo nov 07, 2010 11:15 am

    Ik mag aannemen dat ze bij BCC gekeken hebben of hij geen valse lucht aanzuigt. Maar ik kan me uit dit ( of een ander ) topic herinneren dat jouw auto lang heeft stilgestaan. Probeer eens een flesje injectorreiniger. Kosten € 10 ! Verdeler, kabels en bougies waren in orde he ? Een second opinion bij een garage die z'n sporen in F's heeft verdiend is een goeie optie. In ieder geval succes !

    Hans
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » zo nov 07, 2010 4:04 pm

    Dank. Mijn vrouw en ik rijden er niet veel in en ook niet vaak, maar wel 1x in de 2 weken ongeveer, vaak voor afstanden van ongeveer 30 kilometer. De bougies en bougiekabels zijn vervangen. De verdeler weet ik eerlijkt gezegd niet, maar is wel nagekeken door BCC.
    Injectorreiniger kan ik nog wel proberen. Kan dit ook het toerental bij stationair verklaren?

    Welke andere garage in de buurt van Utrecht valt aan te raden voor een MGF?
  • Avatar gebruiker
    Tandi
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 144
    GeregistreerdCOLON za aug 28, 2010 10:50 am
    WoonplaatsCOLON Capelle a/d IJssel

    door Tandi » zo nov 07, 2010 4:52 pm

    Bij zulke korte ritjes komt zelfs de olie amper op temperatuur !
    Mochten de injectors vervuild zijn dan helpt de reiniger zeker bij het accellereren en wie weet ook bij stationair. Teruglezend zie ik dat ook je ECU al vervangen is. Ik denk dat het belangrijker is om een specialist te vinden ongeacht waar, dan een garage die perse dichtbij zit.
    Maar ik zeg absoluut niet dat BCC niet goed zou zijn hoor !
    Als je iemand zoekt om in korte tijd veel km's met fe F te rijden dan hoor ik het wel :wink:
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » zo nov 07, 2010 5:31 pm

    Tandi schreefColonAls je iemand zoekt om in korte tijd veel km's met fe F te rijden dan hoor ik het wel :wink:


    Haha, grapjas :D . Ik ben er een tijdje geleden nog wel mee naar de Ardenne op en neer geweest, dus af en toe is het ook wel langer dan 30 km. Welke injectorreiniger is aan te raden. Hoor nog wel eens slechte geluiden over Wynns?
    Inderdaad een MG F specialist die verder weg zit is ook niet zo erg. Maar waar kan ik deze echte goeroe vinden. Idd BCC vind ik nog steeds een top-garage!
  • Avatar gebruiker
    Tandi
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 144
    GeregistreerdCOLON za aug 28, 2010 10:50 am
    WoonplaatsCOLON Capelle a/d IJssel

    door Tandi » zo nov 07, 2010 5:59 pm

    Ga naar een winkel zoals Brezan o.i.d. die kunnen je er vast wel in raden.
    En waarschijnlijk iets goedkoper als aan de pomp. Maar het zou ook de lambdasonde kunnen zijn. Die meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen en geeft dat signaal door aan de ECU.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma nov 08, 2010 12:27 am

    Een injectorreiniger, eerder benoemt als een spoeling (geen additief, want dat is eerder preventief en werkt trager), kan inderdaad wel dienst doen, maar bij een F of TF, is er zelden een probleem met vervuiling van injectoren. Bij modernere wagens, is dat wel zo. Als je de injector van een F bekijkt, zie je ook waarom er hier zelden problemen optreden : Omdat de injectorgaten zo groot zijn, in vergelijking met moderne injectoren (cfr. euro 5 injectoren van een Common rail diesel hebben gaatjes van 100 micron, dewelke met het blote oog niet waarneembaar zijn). De gaten zijn dus gewoon te groot om vervuild te geraken.
    Een additief preventief op een f gebruiken is wel een goed idee, daar je niet weet welke kwaliteit van benzine we tanken. denk maar aan water, en dus ook aan condens. Additieven doen meer dan alleen maar reinigen. Goede additieven, nemen water op, smeren en reinigen, echter, zijn 90% van de additieven echt niet goed op dat vlak. ze doen allemaal wel iets goed, maar water opnemen, doen ze veelal slecht. en neen ik noem geen merk :wink:

    stationair dat wat schommelt, heeft uiteraard veelal te maken met een slechte of slecht ingeregelde stepper. aan de T4 ermee en laat deze inregelen naar 21 stappen.
    Is de stepper stuk, gewoon een nieuwe plaatsen. Een goede of slechte herken je aan het feit, dat eens je de stepper uit zijn behuuizing haalt, maar deze aangesloten laat, deze vrij veel kracht moet ontwikkelen als je je vinger erop houdt. Je laat deze bewegen door het contact op en dan weer af te zetten. Kan je de stepper met je vinger gemakkelijk tegenhouden kan je beter opteren voor een andere.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » vr nov 19, 2010 8:47 am

    Ik zal naar Brezan gaan en me laten informeren welke injectorreiniger ik moet hebben

    Bruno schreefColonstationair dat wat schommelt, heeft uiteraard veelal te maken met een slechte of slecht ingeregelde stepper. aan de T4 ermee en laat deze inregelen naar 21 stappen.
    Is de stepper stuk, gewoon een nieuwe plaatsen. Een goede of slechte herken je aan het feit, dat eens je de stepper uit zijn behuuizing haalt, maar deze aangesloten laat, deze vrij veel kracht moet ontwikkelen als je je vinger erop houdt. Je laat deze bewegen door het contact op en dan weer af te zetten. Kan je de stepper met je vinger gemakkelijk tegenhouden kan je beter opteren voor een andere.


    BCC Baarn heeft al meerdere malen mijn auto aan de T4 gehangen en ingeregeld. Ik heb zo ook meerdere malen gevraagd de stepper te controleren en ze zeiden dit te doen. Toch lijkt alles erop te wijzen dat het de stepper is (gedrag van de toeren). Ik wil deze daarom zelf testen en had al op het forum gevonden, hoe (zoals jij schrijft Bruno, maar dan met foto's :D ). Toch zou ik graag iemand met verstand hiervan willen laten meekijken. Is dit iets wat ik zou kunnen doen als ik naar de Dynojet ga en een van jullie die daar ook is, mij daarbij kan helpen?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo nov 21, 2010 2:11 pm

    Als jij schroeft wil ik je raad geven, geen probleem, maar ik ga op mijn vrije dag als op de dynodag, weer niet mijn handen helemaal tot aan mijn ellebogen vuil maken he. :wink:
    Zo krijg ik ook jaarlijks de vraag om de T4 mee te brengen naar de dyno. Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik echt niet sta te springen om iedereen zijn wagen te gaan uitlezen, zodat ik ook eens een dagje kan genieten. :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » zo nov 21, 2010 2:16 pm

    Bruno schreefColonAls jij schroeft wil ik je raad geven, geen probleem, maar ik ga op mijn vrije dag als op de dynodag, weer niet mijn handen helemaal tot aan mijn ellebogen vuil maken he. :wink:
    Zo krijg ik ook jaarlijks de vraag om de T4 mee te brengen naar de dyno. Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik echt niet sta te springen om iedereen zijn wagen te gaan uitlezen, zodat ik ook eens een dagje kan genieten. :wink:


    Bruno, dat is zeker meer dan genoeg. Heb wel 2 rechter handen, dus gewoon iemand die over mijn schouder meekijkt is voldoende :D . Dank alvast en inderdaad: wel gewoon genieten. Lukt het niet, jammer dan!
    MG F 1.8i VVC British Racing Green (2001)
    Volvo V60 D6 (plug-in hybrid) (2013)
    Skode Fabia Combi 1.2 TSI JD engineering tuned (2012)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo nov 21, 2010 2:39 pm

    Bruno schreefColonAls jij schroeft wil ik je raad geven, zodat ik ook eens een dagje kan genieten. :wink:

    of heb ik het verkeerd ingekort :D Probeer niet de automatische Engelse vertaling.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo nov 21, 2010 3:46 pm

    mailman schreefColon
    Bruno schreefColonAls jij schroeft wil ik je raad geven, geen probleem, maar ik ga op mijn vrije dag als op de dynodag, weer niet mijn handen helemaal tot aan mijn ellebogen vuil maken he. :wink:
    Zo krijg ik ook jaarlijks de vraag om de T4 mee te brengen naar de dyno. Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik echt niet sta te springen om iedereen zijn wagen te gaan uitlezen, zodat ik ook eens een dagje kan genieten. :wink:


    Bruno, dat is zeker meer dan genoeg. Heb wel 2 rechter handen, dus gewoon iemand die over mijn schouder meekijkt is voldoende :D . Dank alvast en inderdaad: wel gewoon genieten. Lukt het niet, jammer dan!



    Ach, we regelen het wel, geen probleem.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    Re: Stationair toerental niet constant hetzelfde

    door mailman » do jan 13, 2011 10:06 pm

    Zoals jullie wellicht nog weten, was er na Speedcenter het idee dat mijn MGF op 3 cilinders zou lopen. Ik heb daarop de F bij BCC Baarn gebracht en hen contact op laten nemen met Speedcenter. Ze hebben het verhaal aangehoord, de uitdraaien gezien en vervolgens hebben ze de auto de afgelopen 3 dagen nagekeken. Ze kunnen mij 100% bevestigen dat de auto op 4 cilinders loopt. Met hun apparatuur kunnen ze de cilinders een voor een uitschakelen en zien duidelijk dat de cilinders dan ook echt allemaal eerst nog meedoen en dan opeens niet meer.

    Morgen krijg ik nog meer info van degene die alle testen heeft uitgevoerd, maar het resultaat is dat de auto nog steeds schokt op volle snelheid en een onregelmatig toerental heeft stationair. Ik weet echt niet meer wat ik ermee moet. Mijn vrouw wil het liefst de auto de deur uit doen, maar hem zo verkopen gaat natuurlijk nooit lukken en ik wil deze auto niet weg doen :D .

    Wat zouden jullie in deze situatie doen? Gereviseerd blok kopen ergens? Zo ja, waar? Auto in onderdelen verkopen? Nog ergens langs gaan voor een second opinion? Zo ja, waar? Shoot...
    MG F 1.8i VVC British Racing Green (2001)
    Volvo V60 D6 (plug-in hybrid) (2013)
    Skode Fabia Combi 1.2 TSI JD engineering tuned (2012)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Stationair toerental niet constant hetzelfde

    door schrokke » vr jan 14, 2011 10:46 am

    Is de stepper nu nagezien in het speedcenter door Bruno of iemand anders?

    mailman schreefColonWat zouden jullie in deze situatie doen? Gereviseerd blok kopen ergens?


    Dat vind ik een moeilijke vraag.
    Het zomaar plots op 3 cilinders lopen en dan ineens weer goed kan moeilijk uit het blok komen IMO, een ander of revisie blok gaat niet meteen een oplossing bieden volgens mij.
    Anderzijds is de motor al meerdere keren open geweest. Is dat blok nog wel iets waard?
    Mischien moet er ook wel eens een oliedrukmeting uitgevoerd worden, de werking van het VVC mechanisme hangt daar sterk van af
    Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen en hoewel het regelmatig werd vermeld zie ik nergens staan dat de bobine's zijn vervangen geweest. Terwijl dat toch wel een ernstige verdachte is.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    Re: Stationair toerental niet constant hetzelfde

    door mailman » vr jan 14, 2011 11:53 am

    schrokke schreefColonIs de stepper nu nagezien in het speedcenter door Bruno of iemand anders?


    Nee, daar zijn we eigenlijk niet meer aan toe gekomen, omdat het leek dat hij echt op 3 cilinders liep

    schrokke schreefColonHet zomaar plots op 3 cilinders lopen en dan ineens weer goed kan moeilijk uit het blok komen IMO, een ander of revisie blok gaat niet meteen een oplossing bieden volgens mij.


    De motor loopt constant slecht, dus de garage heeft geconstateerd dat hij echt niet op 3 cilinders loopt, ook al voelt dit wel zo.

    schrokke schreefColonAnderzijds is de motor al meerdere keren open geweest. Is dat blok nog wel iets waard?
    Mischien moet er ook wel eens een oliedrukmeting uitgevoerd worden, de werking van het VVC mechanisme hangt daar sterk van af
    Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen en hoewel het regelmatig werd vermeld zie ik nergens staan dat de bobine's zijn vervangen geweest. Terwijl dat toch wel een ernstige verdachte is.


    BCC Baarn heeft inderdaad het blok open gehad na een drukmeting, waarbij bleek dat ik een beginnende HGF had. Een aansluiting was met een of ander kit goedje vastgezet en dat liet los. Daarnaast zegt BCC Baarn dat deze auto geen bobine's heeft en dat ze die daarom niet kunnen vervangen :D . Wat daar van waar is, weet ik niet. Waar kan ik die bobine vinden? Aan het begin/einde van de bougiekabels? Hoe ziet deze er bij een F eruit? Gewoon een cilindertje?

    Ik krijg sterk de neiging om zelf eens dat blok bloot te leggen en te gaan sleutelen, maar met mijn beperkte kennis ervan is dat misschien niet echt een heel goed plan.
    MG F 1.8i VVC British Racing Green (2001)
    Volvo V60 D6 (plug-in hybrid) (2013)
    Skode Fabia Combi 1.2 TSI JD engineering tuned (2012)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Stationair toerental niet constant hetzelfde

    door ErikB » vr jan 14, 2011 1:11 pm

    Aangezien het om een 2001 gaat, vind je 2 bobijnen terug bovenop de motor (boven 2 bougies). Eén bougiekabel gaat dan van die bobijn naar een andere bougie. Zo is 1 en 4 met elkaar gekoppeld alsook 2 en 3.

    Een oudere VVC heeft 4 bougiekabels die naar de bobijnen gaan die wat verderop gemonteerd zijn (als 1 stuk).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
BUTTON_POST_REPLY 216 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten