BUTTON_POST_REPLY 60 berichten
koeling problemen! MGF
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma aug 24, 2009 2:08 pm

    Ook mogelijk, maar ik zou toch eerst voor het geen gaan, wat je heel simpel op 1 minuutje kan testen....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma aug 24, 2009 3:19 pm

    vandaar mjin vraag

    Sander schreefColonKan je met de T4 niet kijken of de sensoren goed zijn en de fans in schakelen ter controle ?
    Building >200BHP K-series
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    door hans schwarte » ma aug 24, 2009 8:05 pm

    Gents.

    Alle info is goed en kan ik gebruiken in mijn discussie met van Noort. Laten we hopen dat Bruno geljjk heeft. Maar ik ben al aan het sparen van mijn vakantiegeld (ik ga volgend week naar Frankrijk) omdat Sander misschien gelijk zal hebben.

    Positief is dat MG weer een en ander bewijst. Tijdens de Kempenrit sprak ik iemand die een collega geadviseerd heeft omtrent de aanschaf van een roadster. Hij adviseerde: voor techiniek en betrouwbaarheid een Mazda maar voor alles eromheen een MG!

    Hans.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma aug 24, 2009 9:23 pm

    De symptomen komen helemaal overeen met de reden waarom ik m"n F goedkoop kon kopen: De verkoper was ervan overtuigd dat er een defecte koppakking was.
    Echter : na het vervangen van de radiator, de ventilatoren en de dop van het reservoir, het uitkuisen van de jiggle valves en het vullen met de correcte koelvloeistof gevolgd door correct ontluchten was het probleem verholpen.

    dus :

    1) dop reservoir vervangen ( leen er eventueel één )
    2) jiggle valves controleren (heel eenvoudig en beslist nodig! )
    3) controleren of er voldoende antivries in het koelsysteem zit, teveel water doet het kookpunt verlagen tot iets boven de 100°, de juiste concentratie antivries kookt pas bij 120°
    4)ventilatoren controleren op werking (motor stationnair laten draaien tot ventilatoren aanslaan)
    5) restanten van een radiatordichtmiddel kunnen de jiggle valves blokkeren, zorg voor een volledig rein koelcircuit! geblokkerde jiggle valves zorgen voor overdruk in het koelsysteem door het blokkeren van een opstapeling van kleine, onschuldige gasbellen.
    6) controleer de thermostaat, maar als de wagen niet overhit tijdens het rijden is die bijna zeker ok.
    7) stop niet met 1x ontluchten maar neem je tijd. Als je er een uurtje ofzo voor uittrekt zit je wel goed, dan ben je tenminste zeker dat alle lucht weg is.

    Sorry dat ik alle bovenstaande acties tegelijkertijd nam, zo weet ik niet wat de precieze oorzaak was, wat ik wel weet is dat het probleem verholpen is.
    Neem de tip van de jiggle valves écht "au serieux", dit staat niet in de werkplaatshandleiding en veel mgf-bezitters/garagisten zijn hiervan niet op de hoogte!

    succes!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma aug 24, 2009 9:47 pm

    Mooie write-up Carl. Er kan op deze manier bijna niets externs meer de oorzaak zijn.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma aug 24, 2009 10:14 pm

    Sander schreefColonMooie write-up Carl. Er kan op deze manier bijna niets externs meer de oorzaak zijn.

    behalve een verstopping/vernauwing van de koelbuizen onderin, maar dan zouden er bijna waarschijnlijk circulatieproblemen zijn met oververhitten tijdens het rijden.
    Moet nochtans wel toegeven dat de radiator die ik uit de F haalde ook behoorlijk slecht water liet circuleren, en de F niet oververhitte volgens de temperatuurmeter, zelfs toen het water uit het reservoir spatte.
    Toen je het water in de motor hoorde borrelen moest je wat lef hebben en meer gas geven, dan verdween dat terug, het is dit feit dat me deed besluiten dat het over een circulatieprobleem ging.
    De waterpomp is door zijn constructie uit te sluiten van de lijst met oorzaken.

    overigens: bedankt voor de appreciatie :-)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma aug 24, 2009 10:18 pm

    Het is ook interessant te bekijken of er uiteindelijk koelvloeistof verdwijnt. Het niveau stijgt (en borrelt het ook ?) en zal waarschijnlijk bij afkoelen weer dalen: maar hoever ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma aug 24, 2009 10:21 pm

    ErikB schreefColonHet is ook interessant te bekijken of er uiteindelijk koelvloeistof verdwijnt. Het niveau stijgt (en borrelt het ook ?) en zal waarschijnlijk bij afkoelen weer dalen: maar hoever ?

    het zakt net zoveel als er uit het reservoir uitspuit..... (ervaringsdeskundige)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » di aug 25, 2009 12:47 am

    hans schwarte schreefColonHij adviseerde: voor techniek en betrouwbaarheid een Mazda maar voor alles eromheen een MG!


    Dit advies kan ik wel waarderen. Alles eromheen is voor mij een reden om van de MG geen afstand te doen. Dan blijft de techniek en betrouwbaarheid nog over. Lees ik dan het stappenplan van Carl dan kan alleen het advies zijn om gewoon een MG te kopen en MGF.be als startpagina in te stellen op je computer.
  • Avatar gebruiker
    TL-Rev
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 279
    GeregistreerdCOLON zo sep 07, 2008 4:42 pm
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht NL
    CONTACTCOLON

    door TL-Rev » di aug 25, 2009 10:01 pm

    Brooklands schreefColon
    hans schwarte schreefColonHij adviseerde: voor techniek en betrouwbaarheid een Mazda maar voor alles eromheen een MG!


    Dit advies kan ik wel waarderen. Alles eromheen is voor mij een reden om van de MG geen afstand te doen. Dan blijft de techniek en betrouwbaarheid nog over. Lees ik dan het stappenplan van Carl dan kan alleen het advies zijn om gewoon een MG te kopen en MGF.be als startpagina in te stellen op je computer.


    :thumbsup: Exact mijn afweging en inderdaad al veel gehad aan dit forum...
    MG-F 1.8 MPi Platinum Silver + hardtop in kleur
    K&N 57i en 52mm TTB - LLW kit - poly bushes - CRN grooved discs - EBC Ultimax pads - SS cooling pipes - SS braided brakelines - square spokes - windstop - MKII console, ashtray en airvents in kleur - gearknob mod - bee sting antenne - keyfob mod - lowering pins - alu inlay stuur - witte knippers - Cupra splitter - Magnecors - Slick Shift VI Kit - TF radiator - MK II seats...en nog wat kleinigheden...
    Wishlist: Daytona exhaust.
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    en nu opgelost!

    door hans schwarte » do okt 15, 2009 5:32 pm

    Heren en dames

    Na een zeer lange vakantie de F naar van Noort gebracht. en ja hoor een klein iets. De sensor voor de radiatorfan werkte niet! Deze vervangen en het probleem was opgelost. Naar huis gereden, 50 km snelweg, en thuis alles gecontroleerd en het was goed.

    Nu op naar de End of Season waar de F de vuurdoop zal krijgen.

    Op deze wijze krijg je weer vertrouwen in garagisten. Op mijn claim bij de "garagist" ten zuiden van Den Bosch heb ik nooit een reactie gehad, maar ja had ik dat dan verwacht?

    Ik ben blij dat ik een MG heb en geen Mazda. Mede dank zij jullie hulp is het opgelost!

    Wordt hopelijk nooit vervolgd.

    Hans.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: en nu opgelost!

    door ErikB » ma okt 19, 2009 2:06 pm

    hans schwarte schreefColonNu op naar de End of Season waar de F de vuurdoop zal krijgen.

    Met succes voor auto en eigenaars: proficiat met de eerste prijs.
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    door hans schwarte » ma okt 19, 2009 2:28 pm

    Dank en nu nog zwoegen op het verhaal over deze rit. :P
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    door Heinrich » ma okt 19, 2009 4:01 pm

    Carl schreefColonDe symptomen komen helemaal overeen met de reden waarom ik m"n F goedkoop kon kopen: De verkoper was ervan overtuigd dat er een defecte koppakking was.
    Echter : na het vervangen van de radiator, de ventilatoren en de dop van het reservoir, het uitkuisen van de jiggle valves en het vullen met de correcte koelvloeistof gevolgd door correct ontluchten was het probleem verholpen.

    dus :

    1) dop reservoir vervangen ( leen er eventueel één )
    2) jiggle valves controleren (heel eenvoudig en beslist nodig! )
    3) controleren of er voldoende antivries in het koelsysteem zit, teveel water doet het kookpunt verlagen tot iets boven de 100°, de juiste concentratie antivries kookt pas bij 120°
    4)ventilatoren controleren op werking (motor stationnair laten draaien tot ventilatoren aanslaan)
    5) restanten van een radiatordichtmiddel kunnen de jiggle valves blokkeren, zorg voor een volledig rein koelcircuit! geblokkerde jiggle valves zorgen voor overdruk in het koelsysteem door het blokkeren van een opstapeling van kleine, onschuldige gasbellen.
    6) controleer de thermostaat, maar als de wagen niet overhit tijdens het rijden is die bijna zeker ok.
    7) stop niet met 1x ontluchten maar neem je tijd. Als je er een uurtje ofzo voor uittrekt zit je wel goed, dan ben je tenminste zeker dat alle lucht weg is.

    Sorry dat ik alle bovenstaande acties tegelijkertijd nam, zo weet ik niet wat de precieze oorzaak was, wat ik wel weet is dat het probleem verholpen is.
    Neem de tip van de jiggle valves écht "au serieux", dit staat niet in de werkplaatshandleiding en veel mgf-bezitters/garagisten zijn hiervan niet op de hoogte!

    succes!

    Jiggle valves waar kan ik die vinden en wat doen ze?
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    door Superboer » ma okt 19, 2009 6:46 pm

    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
BUTTON_POST_REPLY 60 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten