



Sander schreefColonMooie write-up Carl. Er kan op deze manier bijna niets externs meer de oorzaak zijn.


ErikB schreefColonHet is ook interessant te bekijken of er uiteindelijk koelvloeistof verdwijnt. Het niveau stijgt (en borrelt het ook ?) en zal waarschijnlijk bij afkoelen weer dalen: maar hoever ?

hans schwarte schreefColonHij adviseerde: voor techniek en betrouwbaarheid een Mazda maar voor alles eromheen een MG!

Brooklands schreefColonhans schwarte schreefColonHij adviseerde: voor techniek en betrouwbaarheid een Mazda maar voor alles eromheen een MG!
Dit advies kan ik wel waarderen. Alles eromheen is voor mij een reden om van de MG geen afstand te doen. Dan blijft de techniek en betrouwbaarheid nog over. Lees ik dan het stappenplan van Carl dan kan alleen het advies zijn om gewoon een MG te kopen en MGF.be als startpagina in te stellen op je computer.
Exact mijn afweging en inderdaad al veel gehad aan dit forum...

hans schwarte schreefColonNu op naar de End of Season waar de F de vuurdoop zal krijgen.


Carl schreefColonDe symptomen komen helemaal overeen met de reden waarom ik m"n F goedkoop kon kopen: De verkoper was ervan overtuigd dat er een defecte koppakking was.
Echter : na het vervangen van de radiator, de ventilatoren en de dop van het reservoir, het uitkuisen van de jiggle valves en het vullen met de correcte koelvloeistof gevolgd door correct ontluchten was het probleem verholpen.
dus :
1) dop reservoir vervangen ( leen er eventueel één )
2) jiggle valves controleren (heel eenvoudig en beslist nodig! )
3) controleren of er voldoende antivries in het koelsysteem zit, teveel water doet het kookpunt verlagen tot iets boven de 100°, de juiste concentratie antivries kookt pas bij 120°
4)ventilatoren controleren op werking (motor stationnair laten draaien tot ventilatoren aanslaan)
5) restanten van een radiatordichtmiddel kunnen de jiggle valves blokkeren, zorg voor een volledig rein koelcircuit! geblokkerde jiggle valves zorgen voor overdruk in het koelsysteem door het blokkeren van een opstapeling van kleine, onschuldige gasbellen.
6) controleer de thermostaat, maar als de wagen niet overhit tijdens het rijden is die bijna zeker ok.
7) stop niet met 1x ontluchten maar neem je tijd. Als je er een uurtje ofzo voor uittrekt zit je wel goed, dan ben je tenminste zeker dat alle lucht weg is.
Sorry dat ik alle bovenstaande acties tegelijkertijd nam, zo weet ik niet wat de precieze oorzaak was, wat ik wel weet is dat het probleem verholpen is.
Neem de tip van de jiggle valves écht "au serieux", dit staat niet in de werkplaatshandleiding en veel mgf-bezitters/garagisten zijn hiervan niet op de hoogte!
succes!
Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten
Copyright © 2020. All Rights Reserved. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.