Ik begrijp wat jullie willen zeggen...
Ook ik heb het regelmatig moeilijk om die verduivelde "dieseltjes" af te schudden (enfin, in rechte lijn toch, het betere bochtenwerk daarentegen...

). Ze hebben nu eenmaal een pak koppel onderin; 300 NM of meer vanaf 2000 toeren of minder is standaard tegenwoordig. In de eerste drie versnellingen lukt het nog wel (wèl de rode zone opzoeken

), vanaf de vierde (dus+- 140 km/u) al veel minder. Dan gaat het lichte gewicht van mijn wagen minder meespelen, en luchtweerstand des te meer; en dan zie je ze met hun superieure koppel zo wegrijden...
Maar laten we eerlijk zijn, gaat het nu echt daarom?
De rij-eigenschappen van een roadster zijn zoveel beter en leuker! Zou jij willen overstappen in pakweg een logge, onderstuurde, hoog gebouwde VW Golf TDi 150? Ook al trekt die wat sneller boven de 140?
Ik bedank in ieder geval voor de eer! Ik zit liever lekker laag in mn roadster, elk detail van de weg voelend via stuur en kuipzetel, de motor hren brullen van plezier vlak achter m'n rug, en in een voor buitenstaanders schijnbaar erg ongezond tempo, maar zonder risico door het fantastische chassis onder m'n kont, door de bocht zeilend...
Dit alles met 'n onuitwisbare smile op m'n gezicht!
Heb trouwens onlangs proefgereden met een Honde Civic Type-R; misschien wat sneller in rechte lijn (volgens de cijfers, echt voelbaar was het niet), maar qua weggedrag komt hij niet aan de hielen van een èchte sportwagen, geloof me. En dan die zitpositie! Net een monovolumer

(Wèl uitstekende zetels)
Besluit: ik zou niet willen ruilen!