BUTTON_POST_REPLY 32 berichten
Stuur scheef
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » do maart 25, 2010 6:48 pm

    schrokke schreefColonZoals u het nu uitlegt: stuur los laten>auto rijdt rechtdoor, doch stuur staat een beetje naar links, is dat duidelijk een onjuist gecentreerd stuurhuis fenomeen. .

    Dus de auto rijdt wél proper rechtdoor als je het stuur loslaat?
    In dat geval kan je gewoon het stuur herpositioneren op de as van de stuurkolom. De vertanding is vrij grof en je zal dus nooit perfect uitkomen.
    Het best wordt dit opgelost tijdens het uitlijnen zelf, waarbij je moet uitkijken dat het stuur ongeveer recht staat als het stuurhuis in de middenste positie staat (links en rechts even veel uitgeschoven).
    Het kleine verschil nadat je het stuur grofweg goed gezet hebt kan makkelijk opgelost worden tijdens het uitlijnen.
    Wel goed in't oog houden dat je geen situatie creert waarbij je meer naar één kant dan naar de andere kant kan sturen. Het is even puzzelen maar met wat gezond verstand geraak je er zeker uit.
    eventueel kan je ook de koppeling aan de voetruimte losmaken en terug vastmaken op een betere positie. Het voordeel is dat je de airbags niet moet afschakelen, het nadeel is dat je een beetje lenig moet zijn om eraan te geraken. (let op: understatement)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » vr maart 26, 2010 9:55 am

    schrokke schreefColon Als ik dit zo zie, zou ik meteen zeggen dat deze auto naar rechts zou trekken.


    Godver...nonde. Hoe is dat nu mogelijk. Het moet naar links trekken zijn.
    En doordat het een achterwiel aangedreven auto is, ligt dat al minder gevoelig. Komt nog bij dat tgv de afwatering(bolling) van de weg er altijd wel een neiging is om naar rechts te trekken. Daarom heb je er waarschijnlijk weinig last van.

    In de eerste plaats kun je inderdaad best eens nakijken of het stuur zelf nog wel juist gepositioneerd staat. Als je het in de rechtuitstand zet, moet je vanuit dat punt quasi evenveel toeren (1 en 1/2) naar echts als naar links kunnen draaien. Is dat niet het geval, en kan je het door het een tandje naar rechts te verzetten dit verbeteren, is dat de juiste aktie om uw euvel te verhelpen.

    Maar ik denk toch eerder dat je een spoorstang,( of allebei als je dat wil), zal moeten aanpassen.

    Zo zou je bv de rechtse spoorstang een halve toer met de klok mee kunnen draaien. Vanaf dan zou uw F rechtdoor moeten rijden met het stuur in de juiste positie. Ik ga er hier dan wel vanuit, dat het stuur niet zoveel( ongeveer 5 à 10') scheef staat. De sporing zal nu een beetje van de ideale waarde gaan afwijken, maar het zal nog steeds binnen tolerantie zijn. Dat zal dus geen probleem zijn.

    Wat ook kan is de rechtse spoorstang een kwart toer met de klok mee draaien en de linkse een kwart toer tegen de klok in draaien. De sporing blijft nu behouden, maar de centrering word hiermee ook een beetje naar de goede richting verschoven.

    Aan u de keuze, maar ik zou slechts één spoorstang verdraaien. Het is ook altijd handig om eerst met een stift een merkteken aan te brengen op de spoorstang, dan blijf je een beter overzicht behouden.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
BUTTON_POST_REPLY 32 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten