BUTTON_POST_REPLY 39 berichten
Uitlaat vraagje van de TF
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » vr maart 19, 2010 9:35 pm

    Bruce schreefColon...
    Onder die Honda's Civic zie je vaak zo'n dubbele pijp uit een denmper komen, en dan denk ik vaak... Sjonnie.. maar dat is bij de F niet anders, hoewel het wel standaard is natuurlijk.


    gewoon afgekeken van de (niet plat geslagen) kever. :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » vr maart 19, 2010 11:58 pm

    Kasper schreefColongewoon afgekeken van de (niet plat geslagen) kever. :wink:

    Gerry McGovern zal dat eerder als Jaguar concept ingevoerd hebben. Is trouwens de enige propere optie als je een beetje symmetrie-freak bent.

    Auto's met zo gat in't midden doen eerder aan een cloaca denken.
    (cloaca = gecombineerde aars/geslachtsopening bij vogels)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » za maart 20, 2010 9:18 am

    Edgecrusher schreefColon....met elke cilinderrij of turbo een eigen uitlaat naar achteren wordt het natuurlijk een heel ander verhaal......

    Dat hangt wel af van de lengte, ik heb ergens ooit gelezen dat het in sommige gevallen (motor voorin, lange uitlaat) beter is om verschillende cylinders wel over 1 uitlaat te gooien, dan krijg je een soort van de ene puf zuigt de andere puf mee. Je probeert dan een constante luchtstroom te creeeren das veel beter dan een onderbroken luchtstroom.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za maart 20, 2010 8:59 pm

    Carl schreefColon...
    Auto's met zo gat in't midden doen eerder aan een cloaca denken.
    (cloaca = gecombineerde aars/geslachtsopening bij vogels)


    Bah, nu zal ik daar iedere keer aan denken als ik achter zo'n auto moet rijden :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » za maart 20, 2010 10:53 pm

    Kasper schreefColonBah, nu zal ik daar iedere keer aan denken als ik achter zo'n auto moet rijden :wink:
    jep, welkom in de club.......
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    door crazywolf » zo maart 21, 2010 1:36 am

    LEBLAR schreefColon
    crazywolf schreefColontegendruk is niet altijd verlies.... je moet voor elke motor een bepaalde tegendruk hebben... anders was het simpel om een uitlaat te maken :p

    teveel tegendruk is slecht voor max pk (meestal) te weinig doet je koppel verlagen en in extreme omstandigheden zelfs je pk


    een meer extreme omstandigheid dan Dragster kan ik me niet voorstellen. Open pijpen van een zo kort mogelijke lengte. Ik denk dat je daar gerust kunt stellen; geen tegendruk. Als dat PK's zou kosten werd het daar niet toegepast.
    Iedere keuze vraagt om zijn eigen oplossing. Daarom is het lastig een goede uitlaat te maken. Zeker als deze dan ook nog eens aan wettelijke eisen moet voldoen.


    nuja zoals bruce al zei die draaien niet op benzine dus kan je al bijna niet vergelijken met een benzinemotor EN die dingen draaien VEEL hoger in toeren als een gewone auto en moeten geen koppel hebben maar draaien puur op pk's op hoge toeren... is totaal geen vergelijking met een "normale auto"

    als je het echt wil weten dan ga je naar een speciaalzaak ivm uitlaten op maat... deze kunnen je het wel uitleggen .. en je van je stoel laten vallen als je een uitlaat op maat voor je auto vraagt :roll: (uitlaat voor mijn daewoo lanos in de tijd was +-2000euro voor tot achter op maat)
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma maart 22, 2010 9:54 am

    crazywolf schreefColon
    LEBLAR schreefColon
    crazywolf schreefColontegendruk is niet altijd verlies.... je moet voor elke motor een bepaalde tegendruk hebben... anders was het simpel om een uitlaat te maken :p

    teveel tegendruk is slecht voor max pk (meestal) te weinig doet je koppel verlagen en in extreme omstandigheden zelfs je pk


    een meer extreme omstandigheid dan Dragster kan ik me niet voorstellen. Open pijpen van een zo kort mogelijke lengte. Ik denk dat je daar gerust kunt stellen; geen tegendruk. Als dat PK's zou kosten werd het daar niet toegepast.
    Iedere keuze vraagt om zijn eigen oplossing. Daarom is het lastig een goede uitlaat te maken. Zeker als deze dan ook nog eens aan wettelijke eisen moet voldoen.

    nuja zoals bruce al zei die draaien niet op benzine dus kan je al bijna niet vergelijken met een benzinemotor EN die dingen draaien VEEL hoger in toeren als een gewone auto en moeten geen koppel hebben maar draaien puur op pk's op hoge toeren... is totaal geen vergelijking met een "normale auto"

    als je het echt wil weten dan ga je naar een speciaalzaak ivm uitlaten op maat... deze kunnen je het wel uitleggen .. en je van je stoel laten vallen als je een uitlaat op maat voor je auto vraagt :roll: (uitlaat voor mijn daewoo lanos in de tijd was +-2000euro voor tot achter op maat)



    Op wat voor soort brandstof een Otto- motor draait heeft daar weinig mee te maken.
    Het is inderdaad zoals je zegt dat zo'n Dragster vooral topvermogen moet leveren, en in zo'n geval is tegendruk gelijk aan verlies. In die mate zelfs dat een vrije uitlaatbocht al verlies oplevert. En bekijk ook de gasklepdiameters, deze zijn op dit soort motoren vrij groot.
    Een Otto-motor draait niet steeds op de volle cilindervulling. Op nullast en de lagere toeren is dat ongeveer 30%. Dit betekent dat een 1000cc motor slechts 300cc mengsel aanzuigt. En op deze lage toeren is dat zelfs niet eens volledig vers mengsel, maar heeft de motor ook een gedeelte uitlaatgas uit de uitlaat terug gehaald. Dit noemt men intern EGR. Maar in dit geval is dat eerder een voordeel, doordat op deze wijze de cilinder beter gevuld is, is de eindcompressie en daarmee de verbrandingsdruk ook hoger. En dat is heilzaam voor het koppel op lage toeren, dus tegendruk= meer koppel in dit toerengebied.
    In de hogere toeren heeft de motor het makkelijker om zich te vullen. Dit doordat de gasklep dan vol open staat en er daardoor geen onderdruk meer is in het inlaatspruitstuk. Het is nu van groot belang dat de motor zijn uitlaatgas snel en volledig kwijt kan, om zich terug voor de volle 100% te kunnen vullen met vers mengsel. In deze situatie is tegendruk gelijk aan vermogenverlies.

    Op de al wat oudere motoren zie je een relatief kleine gesklep in combinatie met de cilinderinhoud. Deze motoren komen zelfs met de gasklep volledig open niet in een echt vollast gebied. Daardoor kan een beetje tegendruk op zo'n motor het vermogen verbeteren, hier moet je dus een uitlaat met de juiste tegendruk hebben.

    Als ik het uitlaatpijpje van mijn F bekijk dan vind ik die belachelijk klein tov mijn eerder GTi en andere sportieve motoren. Gelukkig heeft hij er twee.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90
    GeregistreerdCOLON wo maart 03, 2010 9:54 am
    WoonplaatsCOLON IJsselstein

    door quinternet » za apr 17, 2010 1:41 am

    lucas schreefColonYep, maar mijn F blaast zijn rook door 1 pijp :wink:


    ............ 2 pijpen...........
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » za apr 17, 2010 1:33 pm

    quinternet schreefColon............ 2 pijpen...........


    Wat bedoel je hiermee?
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
BUTTON_POST_REPLY 39 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten