BUTTON_POST_REPLY 216 berichten
Stationair toerental niet constant hetzelfde
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do mei 13, 2010 11:25 am

    Als je echt wil overgaan tot de aanschaf van een ecu, schuim dan wel E-bay af, daar vind je ze soms voor 50 euro. In ieder geval geen verloren kost. altijd handig een spare gematchte ECU voor je wagen op de plank te hebben. Heb ik ook altijd in case of...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » do mei 13, 2010 12:03 pm

    Bruno schreefColonAls je echt wil overgaan tot de aanschaf van een ecu, schuim dan wel E-bay af, daar vind je ze soms voor 50 euro. In ieder geval geen verloren kost. altijd handig een spare gematchte ECU voor je wagen op de plank te hebben. Heb ik ook altijd in case of...


    Ja, op Ebay heb ik er inderdaad een gevonden voor deze prijs, maar daar kwamen nog 30 Ponden aan verzendkosten bij. :cry:

    Ik dacht net te lezen dat de ECU nooit stuk gaat, dus waarom zou je een reserve houden? :lol:
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » do mei 13, 2010 8:16 pm

    mailman schreefColon. Temp-sensor zou ik nog kunnen vragen, maar dan is dat ook maar 1 van de zaken die het kan zijn en sluiten ze niet alles buiten de ECU uit.

    Uw F heeft een airco, ook van daaruit word de koelvin aangestuurd.
    Dit zal ook wel via de ECU gaan, maar er zijn in uw geval wel meerdere sensors dan alleen die van de temperatuur.

    Voorts ben ik het wel met Mrcarribean en Bruno eens: een ECU gaat zelden stuk.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » vr mei 14, 2010 11:30 pm

    BCC Baarn weet zeker waar zij het over hebben. Ik ken ze als een zeer bekwame ploeg mensen met liefde voor Engelse auto's. Ga het proberen met de ECU aangezien zij de rest hebben uitgesloten.

    Succes.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » za mei 15, 2010 7:09 am

    Maar haal de ECU zelf van Ebay, dat scheelt je weer wat in de kosten.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » za mei 15, 2010 9:19 am

    Bruce schreefColonMaar haal de ECU zelf van Ebay, dat scheelt je weer wat in de kosten.


    Hij is inmiddels gekocht via Ebay. BCC Baarn nog even gesproken en die hadden de temp-sensoren en IACV allemaal al vervangen om te testen, dus lijkt echt de ECU te zijn.

    Binnenkort gaat de ECU erin en dan weten we echt of dit de oplossing is.
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » do sep 16, 2010 7:26 am

    Even een nieuwe update op dit lange topic dat ik was gestart. De ECU was destijds vervangen en leek volgens BCC Baarn de oplossing voor het probleem. Toen ik hem ophaalde en naar huis reed, leek er niets opgelost te zijn, dus de auto weer naar BCC Baarn gebracht. Die kwamen erachter dat na het resetten van de ECU je eenmalig geen problemen meer had met het toerental, maar bij het nogmaals starten van de auto weer wel.

    Inmiddels heeft de auto 2 maanden bij BCC Baarn gestaan (is de tweede auto en ik had net een zoontje op komst) en heb hem gisteren opgehaald. Ze hebben de afgelopen tijd de volgende acties uitgevoerd:
    - Gasklep gecontroleerd
    - Stappenmotor gecontroleerd
    - Kabelboom doorgemeten
    - Tempratuursensoren (alle) vervangen
    - Bougiekabels vervangen (al eerder dit jaar)
    - Bougies vervangen (al eerder dit jaar)
    - Injectoren gecontroleerd

    Bij de injectoren hebben ze olie gespoten, waarbij ze zaken dat de boel ging roken en er dus valse lucht werd aangezogen. De pakkingen bij de injectoren zijn dus vervangen, met als gevolg een grote daling van het hoge toerental bij stationair lopen.

    Inmiddels heb ik ermee gereden en inderdaad blijft het toerental ongeveer op 900 tpm. BCC Baarn gaf alleen aan, dat het toerental ongeveer 100 tpm toeneemt, als de airco finnen aanslaan. Ze weten alleen niet waarom deze airco finnen aanslaan. Bij het uitlezen van de motor, zien ze dat de airco finnen aanslaan en tegelijkertijd zien ze dat de gasklep open gaat. Een verband kunnen ze echter op geen enkele manier technisch of fysiek leggen.

    BCC Baarn was dan ook zo netjes om geen kosten in rekening te brengen, totdat ze de oplossing hebben. Ze zijn echter zover, dat ze geen ideeen meer hebben en eens gaan rondvragen. Ik zou hetzelfde doen en vandaar mijn verhaal hier op het forum. Pas als we andere/betere ideeen hebben, zou ik de MGF terugbrengen naar BCC Baarn.

    Overigens viel mij wel op, dat de auto weer heel hard schokt af en toe op de snelweg. Nou regende het ook wel erg hard gisteren, dus dit kan ermee te maken hebben, maar een half jaar geleden was dit probleem juist opgelost met nieuwe bougiekabels. Is dit gebruikelijk bij veel regen bij een MGF?

    Ik hoop dat iemand van jullie ons verder kan helpen met beide problemen.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za sep 18, 2010 8:56 pm

    Even ter info, wat voor F heb je, VVC, MPI & Mems 2, Mems 3 ?
    Misschien heb je het al wel gezegd, maar ik had geen zin, heel de handel weer te overlezen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » zo sep 19, 2010 8:48 pm

    Bruno schreefColonEven ter info, wat voor F heb je, VVC, MPI & Mems 2, Mems 3 ?
    Misschien heb je het al wel gezegd, maar ik had geen zin, heel de handel weer te overlezen.


    Dat begrijp ik, dat je niet alles nog eens door gaat lezen. Is ook een lang topic :D

    Het betreft een MG F VVC uit 2001. MEMS zeggen mij niet zo veel, dus als die info van toepassing is op een VVC, laat me dan svp weten hoe ik dit kan vinden.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo sep 19, 2010 9:09 pm

    Mems 3 dus naar ik veronderstel.
    Zijn de contactpuntjes van de bobijnen niet geoxideerd. Je kan deze los halen, maar ik zou ze gewoon vervangen. Dit type bobijnen, die boven op de kop zitten, zijn immers nogal gevoelig aan oxidatie etc...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma sep 20, 2010 9:14 pm

    mailman schreefColon
    BCC Baarn gaf alleen aan, dat het toerental ongeveer 100 tpm toeneemt, als de airco finnen aanslaan. Ze weten alleen niet waarom deze airco finnen aanslaan. Bij het uitlezen van de motor, zien ze dat de airco finnen aanslaan en tegelijkertijd zien ze dat de gasklep open gaat. Een verband kunnen ze echter op geen enkele manier technisch of fysiek leggen.


    Dat is bij mijn weten een normale regelstrategie. Als de airco word ingeschakeld gaan de koelvinnen draaien. Als de koelvinnen draaien word het stat.toerental verhoogd om de opbrengst van de alternator te verhogen en daarmee de batterij niet leeg te trekken.
    Enfin,dat zie ik toch op vele auto's, volgens mij is dat op MG's niet anders.
    Dat schokken kan wijzen op verzwakte bobine's, of die kontaktjes waar Bruno het over heeft. Als de airco word uitgeschakeld zou het schokken minder moeten zijn als het van verzwakte bobine's komt.
    Neem anders het relais voor de airco eens weg, indienmogelijk samen met de zekeringen, om te zien wat er dan gebeurt.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » di sep 21, 2010 9:17 am

    Bruno schreefColonMems 3 dus naar ik veronderstel.
    Zijn de contactpuntjes van de bobijnen niet geoxideerd. Je kan deze los halen, maar ik zou ze gewoon vervangen. Dit type bobijnen, die boven op de kop zitten, zijn immers nogal gevoelig aan oxidatie etc...


    Ik heb dit voorgelegd aan BCC Baarn en kreeg de volgende reactie:

    "Dank voor het mee denken maar contact puntjes zitten helaas niet in een MG-F, deze zijn voor het laatst in de jaren 80 gebruikt in een MG-B J :D ."

    Relais kan ik ook nog vragen, maar volgens mij hadden ze dit al gedaan.
  • mailman
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 220
    GeregistreerdCOLON za aug 15, 2009 9:21 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door mailman » do sep 23, 2010 8:26 pm

    Relais was inderdaad gedaan. Hoe zit het nu met die bobijnen?
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » vr sep 24, 2010 3:21 pm

    Dat "onverklaarbaar" aanslaan van uw koelvinnen moet ge volgens mij toch in uw airco gaan zoeken.

    Dat schokken daarentegen zou best wel eens van de bobine's kunnen komen. Dat kan komen van oxidatie in de stekker voor de bougiekabel. Ik ga het nu maar stekker noemen, maar daar zitten eigenlijk die kontakten waar Bruno het over had. Het kan natuurlijk ook zijn dat deze bobine's verzwakt(versleten) zijn en dan krijg je last van schokken. Vooral als de airco compressor werkt of je bergop rijd of in een hoge versnelling op (te) lage toeren. De druk in de verbrandingskamer is dan nogal hoog waardoor de vonk niet meer kan overspringen en dan schokt de motor.
    Wat je evt kan doen is de bougie elektroden afstand verkleinen naar 0,7 à 0,8mm. Als het schokken dan weg is of beter, dan is het tijd om de bobine's te vervangen.
    Wat ik ook al eens heb meegemaakt was dat de bobine zeer hoge spanningspieken veroorzaakte in het elektrisch systeem van de auto waardoor de ECU gewoon tilt sloeg.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr sep 24, 2010 5:32 pm

    Wat de contactpunten betreft: juist en niet juist.

    Elk puntje dat contact moet maken is een contactpunt, er is echter een onderdeeltje dat bekend staat als de contactpunten en dat vooral in oudere auto's is terug te vinden. Vertel hen over de contactpunten van de bobijnen en dan moet er wel een lichtje gaan branden.

    De contactpunten die zij bedoelen bevonden zich in de stroomverdeler en zijn in het Vlaams ook gekend als de Vis Platinés
BUTTON_POST_REPLY 216 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten