koeling problemen! MGF
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    door hans schwarte » do aug 06, 2009 6:22 pm

    Vandaag bij van Noort geweest.

    Nadat de koppakking verwisseld was en alles weer in elkaar gezet was, was het probleem niet opgelost. De gedachte was toen: scheurtje in de kop. De kop er voor de 2e maal afgehaald en 4+ uur afgeperst. Geen afwijlkingen en de kop zou goed moeten zijn. Toen de kop er voor de 2e maal afgehaald was vertoonde 1 cylinder, na ca 30 minuten lopen, een duidelijke ander beeld in vergelijk met de andere 3. (zwarte aanslag, langs de rand een "bruine"rand). Het vermoeden is dat er bij deze cylinder iets aan de hand is en dat daardoor het keolingsprobleem ontstaat.
    Vandaag besloten om de cylinder en de cylinderbus te vervangen. En nu dus maar afwachten.

    Wordt vervolgd.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do aug 06, 2009 10:26 pm

    Spannend !

    Let er wel op dat je op een gegeven moment beter een 2ehands blok erin kan laten zetten. Die zijn niet heel duur meer.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » do aug 06, 2009 11:10 pm

    de prijs voor een nieuw blok valt wel mee inderdaad. Maar de bijkomende kosten om het blok erin te lepelen niet...

    circa 38 uur.

    je bent dus al gauw 5500 euro kwijt. Dat afgewogen tegen de dagwaarde van tegenwoordig :(

    anderzijds ligt het eraan hoe erg je gehecht bent aan je MG.
    om deze reden heb ik er ook al eens een gereviseerd blok in laten leggen.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do aug 06, 2009 11:24 pm

    38 uur doe je 3 blokken voor inbouwen.
    Ik durf te wedden dat je sneller een blok wisselt dan dat je een liner vervangt.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » do aug 06, 2009 11:58 pm

    afgelopen zondag nog met Steven over gehad. Hij noemde ook 38 uur.

    Eerst de motor eruit en vervolgens de vervanger er weer in. Dacht dat er ook maar 2x 8 uur voor stond.

    echter mijn rekening van destijds verteld wat anders.
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » vr aug 07, 2009 12:23 am

    Remieme schreefColonom deze reden heb ik er ook al eens een gereviseerd blok in laten leggen.


    Wat was er met je eerste blok aan de hand? In het overzicht van Dieter bleek je F de fabriek te zijn verlaten met een 000000 motornummer. Volgens Dieter een maandagmorgen motor waarbij ze vergeten zijn om de teller in te stellen. Dit bleek een handmatig gebeuren te zijn. :shock:
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » vr aug 07, 2009 12:50 am

    oververhit geraakt als gevolg van een lekkage in de koelbuis onder de auto.
    lampje van de olietemperatuurmeter was ook nog eens stuk en dus te laat opgemerkt in het donker.

    onderblok had ook schade van de cilinders opgelopen en dus moest de volledige motor vervangen worden.
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » vr aug 07, 2009 12:58 am

    Remieme schreefColonoververhit geraakt als gevolg van een lekkage in de koelbuis onder de auto.


    Flink balen want destijds waren de tegenwoordige Low Level Sensors ook nog niet al te bekend neem ik aan. Wel een voorbeeld waarbij dit artikel veel kosten en ellende kan besparen.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » vr aug 07, 2009 8:19 am

    Remieme schreefColonoververhit geraakt als gevolg van een lekkage in de koelbuis onder de auto.


    Niet vergeten om na het vervangen van de motor de koelbuizen te vervangen. Lekkage zal wel door opgerotte buizen komen.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr aug 07, 2009 8:38 am

    Inmiddels wel, echter was Erwin zijn F toen +- 2 jaar oud ? Klink eerder als schade aan de koelbuizen ipv versleten.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » vr aug 07, 2009 12:52 pm

    lekkage was inderdaad ontstaan door het aantikken van een veel te korte en hoge drempel. buizen zagen er nog als nieuw uit. was precies op een lasnaad onder de beschermingsplaat. niet 1,2,3 zichtbaar dus :(

    Destijds dus gelijk een low level kit laten inbouwen en aluminium versie van de leidingen.

    Denk dat ik een van de eerste met een LLQ kit ben :)
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    door hans schwarte » zo aug 16, 2009 4:34 pm

    Heren.

    Ik heb het vertrouwen in de garagisten terug.

    Ik heb er inmiddels weer een 150 km op zitten met de F en het gaat goed.

    Van Noort heeft de zaak zeer proffessioneel aangepakt tegen schappelijke tarieven. Laatste actie was het kijken naar een cylinder die duidelijk een niet goede verbranding had. De bus is eruit gehaald en nagekeken. Er is niets specfieks ontdekt en dus er weer ingezet. Alles weer in elkaar gezet met de goede koppakking en het loopt! De temperatuurmeter blijft strak 1 streepje onder het midden staan.

    Frapant was dat de nieuwe radiator die Boxtel erin gezet had voor het eerst begon te stinken maw de radiator werd warm!

    Wat de oorzaak nu precies was is jammer genoeg niet exact duidelijk geworden. Er was compressieverlies via 1 cylinder en daardoor zat er een lucht(bel) in de koelvloeistoef die de doorstroming blokkeerde. De gedachte is nu dat de bus er niet goed in zat (iets te hoog) en dat dat in combinatie met een oude type koppakking (in 2006 gehaald in ....) de oorzaak is geweest van een niet goede afdichting.

    Hij doet het weer en dus nu op naar de echte vuurdoop komende zondag bij de andere Hans.

    Bedankt voor de hulp en tot zondag.

    Hans Schwarte
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

    door hans schwarte » ma aug 24, 2009 1:48 pm

    Collega's.

    Zoals gisteren op de Kempenrit al besproken is het probleem nog niet opgelost.

    Na een rit, goed warme moter, gaat de vloeistof na het afzetten van de moter in het expansievat ca 2-3 cm de hoogte in en op gegegeven moment, erg warme dag en dus erg warme motor, stroomde het expansievat zelfs over. Ik kon daarna 1/2 ltr bijvullen.
    De fan van de radiator slaat bij stationair draaien van de motor niet aan terwijl de fan vna de moterruimte het wel doet. Tijdens het rijden blijft de temperatuur mooi 1 streepje onder het midden staan en verlies ik ook geen vloesitof.

    Van Noort is jammer genoeg op vakantie dus moet ik wachten tot 6 sept. Ik heb wel kontakt met hen gehad en de 1e gedacht is dus weer lucht in de vloeistof, maar ja waar vandaan.

    Dus afwachten en wordt vervolgd.
    Jullie in ieder geval bedankt voor de adviezen en het medeleven.

    Hans
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma aug 24, 2009 1:57 pm

    Je geeft het antwoord onrechtstreeks zelf al : De fan draait niet !
    Motorruimte-fan heeft hier totaal niks mee ta maken, daar deze een ander thermocontact gebruikt.
    dus : Ofwel fan stuk, ofwel thermocontact van de fan of een zekering....
    Ik ga met de diagnose wel af, op je verhaal dat je hierboven postte weliswaar....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma aug 24, 2009 2:03 pm

    Of hij wordt niet te warm en er komt lucht in het koelsysteem wat het water in het tankje omhoog drukt. Omhoog komend water is het meest gebruikelijke symptoom van b.v. een kapotte fire-ring in de pakking.

    Kan je met de T4 niet kijken of de sensoren goed zijn en de fans in schakelen ter controle ?
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten