door Jupilerman » do aug 17, 2006 7:30 pm
Volgens het hoofdstuk mbt motorrevisie, wordt de dwarse (diameter) tolerantie en slijtage opgegeven voor de bussen (taper and wear). Voor "latere" 1.8 motoren ook de hoogte van de "stap". Ergens in het midden v/d bus bevindt zich een vernauwing (stap/step). Bij herplaatsen van de bus wordt hier een 2mm dichtingskit gespoten. Waarschijnlijk om het droge van het natte gedeelte te scheiden. Bij latere 1.8K motoren staat de hoogte van deze "stap" (lees hoogte van droog gedeelte) gegraveerd op de bus. Verder staat er niets over de hoogte van de bovenkant van de bussen tov de bovenkant v.h blok. Terwijl ik dacht dat de bussen daar iets moesten boven uit steken. Er staat letterlijk "push the liner fully down, untill shoulder of liner seaats against cylinder block"
Het moge duidelijk zijn dat het bovenste gedeelte van de bus rust op een uitsparing in het blok en meer bepaald daar waar de scheiding droog/nat gebeurt.
Voor het meten van de boring zijn ook toleranties. meer bepaald door -hoe heet dat - meetstaafjes met bepaalde dikte. Die worden tss piston en bus geschoven.
Dus op welke waarden men zich baseert om te zeggen dat het BLOK versleten is weet ik niet. Ik zou het hen graag eens horen zeggen. Want in het workshop manual (dat zij ook gebruiken) staat over die specifieke tolerantie niets geschreven. Zelfs niet dat ze gemeten moet worden?
Ik kan me wel inbeelden, dat zoals boven aangegeven, de bussen zich niet afgetekend hebben in de cyl kop, maar in de dichting. dus 1mm gezakt zijn of zo.
Vraag maar of ze het "kapotte" blok bij jou thuis willen afzetten. Je kan het eens door een andere "onafhankelijke" garagist/mechanieker laten bekijken. Ik zou zelfs durven een expert aanspreken indien anderen hier niets op aan te merken hebben. Ik bedoel, indien wij (E,B,D) niet zelf naar mijn ECU probleem hadden gekeken was ik waarschijnlijk (neen,..., zeker) veel meer geld kwijt geweest. Waarmee ik niet aan de kunde van mijn garage twijfel, maar wel aan de spoed (en bijgevolg onnauwkeurigheid) waarmee ze over de dingen heen gaan. De klant betaalt wel! ´k hoor graag de rest van je verhaal. Wat heeft dat jou tot hiertoe gekost? Ik mag hopen dat ze je hebben ingelicht over de kost?