.... and I am back
Een hele tijd geleden hebben we een defekte koppakking gehad... 'the usual stuff' met rookontwikkeling (niet enorm veel want we waren er snel bij) en de breuk in de buurt van de alternator.
Aangezien de cillinderkop eraf moet, is dit het moment om er iets aan te laten doen om performance wise er voordeel uit te halen. Je hebt dan verschillende mogelijkheden. In het achterhoofd houdende dat onze F zeer af en toe wel eens een probleempje heeft (
http://www.mgtf.be/MY_NI_problem_juddering.html), kiezen we voor de optie die ons allemaal nieuwe stukken biedt (geen COU of 2nd hand units) maar een volledige kit met nieuwe stukken (
http://www.mgtf.be/MO_TU_EN_PTPRTSport165_01.html):
- cillinderkop (incl. nokkenassen)
- inlet manifold (upper en lower)
- ECU (zowat het enige stuk dat aftermarket is, EFI)
Bij de kit wordt eveneens een handleiding gegeven....
De kit wordt snel-snel geïnstalleerd en we krijgen bij wijze van test de auto mee voor 't weekend. Hij loopt niet echt lekker, maar dat is een kleine afstelling die moet gebeueren en we kennen de procedure.
- Het gas induwen en loslaten laat de revs soms te laag vallen zodat de motor stil valt.
- Het stationair toerental is zeer onstabiel en nogal aan de hoge kant
(reset van de steppermotor wordt herhaaldelijk uitgevoerd)
Het gaat van kwaad naar erger
- Elke maal is het moeilijker om de wagen gestart te krijgen
- Eénmaal hij afgekoeld is, krijgen we hem helemaal niet meer gestart.
Na studie van de installatie merk ik dat iets niet volgens het boekje (documentatie) geïnstalleerd is. Ik neem contact op met PTP (leverancier) en krijg de instructies om de tweede vacuümpijp van de inlaatcollector (de eerste gaat naar de fuelpressure regulator) te connecteren met de MAP-sensor in de nieuwe ECU.
Een aantal pogingen later (incl. startkabels, nieuwe batterij, enz...) wordt de diagnose gesteld dat de startmotor defect is.
Ondertussen is de startmotor vervangen maar wil ie nog steeds niet starten.
Na een telefonisch gesprekje met PTP heb ik de volgende items voorgesteld gekregen:
- checken van de compressie ratio (om een deel van de installatie te verifiëren)
- timing nauwkeurig checken
- constante stroom van de ECU checken (ook tijdens het starten).... indien deze geen stroom krijgt kan steppermotor of ECU opgeblazen worden
- eventueel omwisselen van de ECU met een nieuwe.
@Bruno
Even tussendoor, is de massakabel van de batterij losgemaakt, als de oude ecu en nieuwe geplaatst is geweest ?
Geen idee....
BTW, hebben de 2 memsen de zelfde aanlsuitstekkers
Neen, totaal verschillend, maar er zit een adaptor bij.


@Sander
Ik ga er van uit dat zijn startmoter nu weer wel rondslaat zoals het hoort
Ik ben nog niet bij de garage geweest sinds de nieuwe startmotor geplaatst is.
@Johan
De brandstofpomp draait wel???
Geen idee.... maar ik vermoed van wel, aangezien na enkele startpogingen toch iets van benzinegeur aan de uitlaat kan waargenomen worden.
Startblokkering
Die knop die de benzine toevoer kan afsluiten is ingedrukt.
@John
Als de motor dan nog steeds niet aanslaat zijn er (volgens mij) 2 oorzaken mogelijk:
- Geen brandstof
- Ontsteking (niet zozeer de bougies zelf, maar de afstelling, motormanagement )
En dat moet m'n garage perfect kunnen nagaan, niet ?
Een surplus:
De garage heeft tjdens de initiële installatie getracht om te starten met de oude ECU, maar dat lukte niet.
Thanks,