Low budget luchtfilter en lengte aanzuigbuis
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » vr jan 27, 2006 8:57 pm

    Kasper schreefColonThx, Wetende dat ik zelf ruim twee jaar in zo'n mobiel heb mogen touren 8)


    Je hebt het goed gemaakt door een F te kopen :wink:
    Lotus Elise S2 111s
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » ma jan 30, 2006 2:57 pm

    Bart-Jan,

    De heren van MG-SP hebben afgelopen weekend een K&N in mijn F-je geplaatst en hebben een stuk van ongeveer 1 cm van de buis tussen luchtfilter en TTB afgesneden. hierdoor paste het hitteschild beter en zou dit zou de dip moeten voorkomen.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma jan 30, 2006 3:04 pm

    T'was eerder 2cm dat we de buis ingekort hebben, en dat is al beter dan 24 cm, maar de dip zal nog niet helemaal weg zijn.
    Ik las ooit ergens als ik me niet vergis dat de dip weg zou zijn op een MPI bij een buislengte van 15cm. Echter voor ik een originele K&N buis in de vernieling zaag, zou ik eerst hier zekerheid over willen hebben. En daarenboven zou ik willen weten of het echt wel voelbaar is, want het klinkt weer zeer theoretisch IMO.
    Ik denk trouwens dat het ook allemaal een beetje afhankelijk is van wagen tot wagen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » ma jan 30, 2006 10:44 pm

    Ik heb inderdaad ook vaker gelezen dat voor een MPI er een klein stukje van de standaard K&N kit gesneden moet worden. Ook ben ik op internet 3 lengtes tegengekomen, telkens 'berekend' of 'gemeten' zijnde optimaal... De eerste was 120 mm, de tweede 125 mm en de laatste inderdaad 150 mm. Er wordt nogal wat in omgeknoeid, dus. Ik heb wat algemene motor theorie gezocht en gepraat met wat mensen. De lengte van het aanzuigkanaal is wel degelijk van belang. Echter bij niet volgas, doet vooral de lengte van het kanaal tussen gasklep en inlaatklep er echt toe. Pas als de gasklep helemaal open staat, dan telt de lengte van de buis tussen gasklep en luchtfilter echt mee. Maargoed, wij monteren een sportluchtfilter niet alleen voor het geluid; ook voor het vermogen bij volgas optrekken (toch?). Dus is de lengte wel van belang. Bij race-motoren weet men dat ook, daarom worden er kelkjes op de gaskleppen gemonteerd en experimenteerd men daarbij met de lengte van de kelkjes. Op het forum van de kitcarclub is daar nu net een thread over ( http://www.kitcarclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1198 ) met daarin een link naar hoe je de lengte ervan zou kunnen berekenen; ik heb het echter nog niet gedaan... Zit erg vaag in elkaar.

    Als je trouwens plaatjes ziet van de verschillende systemen die voor de F te krijgen zijn, dan verschilte elke lengte daarvan ook weer enorm. Waarschijnlijk is het meer een kwestie van trial & error dan smart engineering...
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » di jan 31, 2006 9:48 pm

    wat ik er van opmaak is dat met elke lengte een toerental overeenkomt. In feite kunnen de drie lengtes dus goed zijn, alleen zal het vermogen wat verhogen op een ander toerental.

    Ha, het was dus Bruce met de zilveren F zaterdag.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di jan 31, 2006 11:04 pm

    MGF_TV schreef,

    Ha, het was dus Bruce met de zilveren F zaterdag.


    Yep, maar we hebben elkaar toch de hand geschud zaterdag?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » di jan 31, 2006 11:33 pm

    kan wel, maar ik zat met behoorlijk wat zorgen aan mijne kop en was even later de naam alweer vergeten. shame on me :oops:
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » wo feb 22, 2006 11:47 pm

    Eindelijk is mijn luchtfilter klaar!!! Het heeft een flinke tijd geduurt, en de hoeveelheid werk is mij ook flink tegengevallen. Hoewel ik het ding veelal gemaakt heb op mijn werk in mijn pauzes en na werktijd. Ik kan daar lekker beunen achter draai- en freesbanken en allerhande ander gereedschap en materiaal gebruiken.

    Tegelijk heb ik beide (VVC) nokkenasriemen en spanrol vervangen en olie ververst. Tot slot ook nog een 52mm TB gemonteerd. Bij het starten was ik een beetje zenuwachtig; enerzijds vanwege de distr.riemen anderzijds vanwege de gehoopte vermogenstoename. In het begin leip hij erg slecht; schudden en trillen en ik was bang dat er iets mis was met mijn distributie zooi. Na een paar seconden was het echter over en liep hij mooi rond. Hij heeft ook zo'n 4 weken stil gestaan, dus het mocht van mij. Ook tikten de kleppen nogal, maargoed nadat de olie voldoende rondgepompt was waren de hydraulische klepstoters weer voldoende gevuld met olie, zodat het getik ook weer over was.

    En toen: RIJDEN!!! Wat een ervaring! Eindelijk weer in een ECHTE auto, na weken in een Berlingo gereden te hebben... Omdat ik weinig gas durfde geven, hoorde ik nog niets van mijn open luchtfilter (in zijn cold-airbox jasje, dan). Dat duurde echter niet lang: ik werd aangehouden door de politie!!! Gelukkig ging het om een alcohol controle: niets aan de hand! Toen ik wegreed stond mijn raam nog open en toen viel mij het inlaatgeluid wel degelijk op!!! Wat gaaf!!! Ik heb de aanzuigbuis naar de linker ventilatieopening gelegd, vandaar.

    Nadat mijn distributieriemen en ik een paar dagen 'ervaring' hadden opgedaan werd het tijd voor wat meer gas. GEWELDIG!!! Wat een pit, vermogen en vooral geluid. Helemaal dat mooie fluittoontje als je boven de 5000 toeren komt is nog nadrukkelijker aanwezig. Geen flauw idee waar het vandaan komt, maar het klinkt erg goed!!!

    Het werd ook wel weer tijd voor een stoplichtsprintje, want ik had echt het gevoel dat de F een enorm stuk sneller ging! Ik stond rechts en links van mij kwam een donkere zakenbak te staan. Stoplicht op groen en wij er als gekken vandoor. Na het stoplicht mag je meteen 120, dus je kan aan het gassen blijven. In het begin was ik sneller, maar na 50 km/uur ging hij toch sneller en toen we zo'n 140 reden zat hij een meter of 5 voor mij. Op dat moment keek ik pas naar wat voor een auto het was: een BMW 330i uit 2000. Dat stemde mij wel weer gelukkig. Dat ding heeft 231 pk en gaat in 6,5 seconde van 0 tot 100. En hij had flink moeite om mij voor te blijven!!! Dan is mijn F zeker sneller geworden dan de 7,7 seconde zoals in de boekjes staat.

    Ik ben dus helemaal tevreden en gelukkig met mijn wijzigingen!!!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo feb 22, 2006 11:53 pm

    Mooi zo: knap resultaat, mooi verslagje erbij, ... nu wachten we nog op de foto's van het hele project :wink:
    Heb je de steppermotor gereset na de installatie van de TTB ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » do feb 23, 2006 10:21 am

    Jaja, ik ben ook benieuwd naar de Foto's..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » do feb 23, 2006 12:28 pm

    Ik heb een aantal foto's gemaakt, maar halverwege het project nam mijn (ex-) vriendin haar camera mee, toen we uit elkaar gingen. Dat had overigens niets met dit projectje te maken... Daarna kon ik dus geen foto's meer nemen. Ik zal binnenkort wat tekeningen maken; dat zegt wellicht nog meer. Maar hoe kan ik een afbeelding bijvoegen?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do feb 23, 2006 1:54 pm

    Bart-Jan schreefColonMaar hoe kan ik een afbeelding bijvoegen?


    Op onze gallery kun je een map maken en daar in uploaden, één van de moderators zal deze dan op de juiste plaats zetten.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » do feb 23, 2006 3:34 pm

    Bart-Jan schreefColonIk heb een aantal foto's gemaakt, maar halverwege het project nam mijn (ex-) vriendin haar camera mee, toen we uit elkaar gingen. Dat had overigens niets met dit projectje te maken... Daarna kon ik dus geen foto's meer nemen. Ik zal binnenkort wat tekeningen maken; dat zegt wellicht nog meer. Maar hoe kan ik een afbeelding bijvoegen?


    Maak je dan wel foto's met je nieuwe antenne erop of heeft de kat ze alweer afgebroken? ;) Meer antennes heb ik helaas niet meer voor je thuis liggen :lol:
    Lotus Elise S2 111s
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » do feb 23, 2006 6:44 pm

    :D
    De antenne heb ik er op, ja. Ik heb hem pas gemonteerd toen ik klaar was met mijn fliter projectje; het was veevuldig passen en meten en daarbij hang je vaak ongemakkelijk over de auto heen. Zou het daarom zijn dat mannen auto's vaak als vrouwelijk beschouwen? :wink:

    Er is zo enorm weinig ruimte in zo'n F dat het continu zoeken naar ruimte is... Daarbij komt dat de opening boven de motor zo klein is, dat de cold air box opgesplitst moest worden in meerdere onderdelen...
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do feb 23, 2006 10:16 pm

    Top Bart-Jan.

    Een verbetering van de luchttoevoer heeft veel invloed op de vermogenstoename. zeker in het middentoerengebied. De TB zal daar zeker ook een groot aandeel in hebben. Ben wel benieuwd naar het filter
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 6 en 0 gasten