BUTTON_POST_REPLY 41 berichten
Koelfan vloeistof koeling
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Tukker » wo nov 19, 2014 9:19 pm

    @Herman Ik neem aan dat je de waardes hebt gemeten in de werkplaats? Deze zijn uiteraard onderhevig aan het toerental van de pomp.
    Dat het langer duurt dat je motor warm wordt met kachel aan is een feit.

    Het ging er volgens mij om wat er met de totale koelcapaciteit gebeurd als de kachel wordt bij geschakeld wanneer de auto op temperatuur is.

    Mijn ervaring is dat ik zonder kachel met een lagere olie temperatuur rij dan met de kachel aan.
    Uiteraard zou dit met een digitale meter moeten meten dus de laptop zal een keer mee moeten. :)
    We hebben tenslotte niet voor niets een diagnose tool gekocht. :roll:

    Ik kan dit alleen verklaren doordat de retour temperatuur uit de kachel hoger is dan uit de radiateur.

    Als ik tijd heb ga ik dit meten want nu ben ik wel nieuwsgierig aangezien er meer meningen zijn. :lol: :lol: :lol:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door schrokke » wo nov 19, 2014 9:46 pm

    Ik heb dat inderdaad in de werkplaats gemeten met een infra rood temp.meter. De F stond al 2 dagen stil en heb dan ook zorgvuldig meetpunten opgezocht die de omgevings temperatuur aangaven, ik ben begonnen op 16° zowel uitgelezen als gemeten.
    Bij stilstand was na het opslaan van de koelfan een temperatuur daling van 6° over de radiator, maar dat verwachte ik al. Dat is op andere auto's ook zo. Het enige dat me nu deed twijfelen is omdat Europese(vasteland) auto's die afsluitklep niet hebben, er stroomt altijd koelwater door de radiator.
    Als je rijd is door de rijwind koeling over de radiator veel forser natuurlijk, maar de verwarmingsradiator neemt geen 50% debiet weg en de pomp draait wel wat harder.
    Ik rijd veel met de verwarming op en bij mij blijft alles dan lager in temperatuur.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Mr. Dj M. » do nov 20, 2014 12:42 am

    schrokke schreefColonHet enige dat me nu deed twijfelen is omdat Europese(vasteland) auto's die afsluitklep niet hebben, er stroomt altijd koelwater door de radiator.

    Waarom is daar een verschil ??

    In ieder geval nog geen eenduidige conclusie dus, ben benieuwd naar je metingen Tukker!
    Afbeelding
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door schrokke » do nov 20, 2014 9:34 am

    Geen idee waarom, enkel een vaststelling. Zo'n klep vind je enkel op Britse en Aziatische merken terug. Voordeel zonder die klep is wel dat het koelcircuit altijd even lang is en doordat de kachelretour niet via de thermostaat terug in het blok komt er altijd een constante stroming is.
    Wat mij nu ook opvalt is dat jullie ook een hoge olietemperatuur hebben en daar ook op afgaat. Ik zou nog eens moeten bekijken welk type meter er in zit. Maar als dat een bimetaal/verwarmingspoel type is dan kan die ook wel wat afwijken tgv omgevings warmte, en deze meter zit net bovenop de verwarmingsunit. En in de winter zie ik die van mij nooit de 120° halen, zelfs niet bij lange autosnelweg ritten.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Tukker » wo nov 26, 2014 7:37 pm

    Van de latere types schijnt de sensor af te wijken, wordt wel eens een weerstand tussen gezet. De mijne geeft ook 120 maar dat met ik niet met IR.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Sander » do nov 27, 2014 10:20 am

    Voor de volledigheid, de meter wijkt dan af, niet de sensor.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Mr. Dj M. » do nov 27, 2014 7:08 pm

    Als we kijken naar het onderstaande plaatje van het circuit, dan is er lijkt me maar één conclusie mogelijk.
    De enige die ik kan trekken is dat een geopende kachel minder verkoeling geeft, zoals eerder ook besproken is. Je neemt namelijk een deel van het water volume af (als ik het goed begrijp open je dan de klep naar het circuit) en laat deze door de kachel unit stromen ipv de radiateur. Deze kan natuurlijk minder warmte afvoeren.

    Afbeelding

    Edit, toevoeging:
    schrokke schreefColonHet enige dat me nu deed twijfelen is omdat Europese(vasteland) auto's die afsluitklep niet hebben, er stroomt altijd koelwater door de radiator.

    Mr. Dj M. schreefColonWaarom is daar een verschil ??

    schrokke schreefColonGeen idee waarom, enkel een vaststelling. Zo'n klep vind je enkel op Britse en Aziatische merken terug.

    Wellicht dus dat er nu een rede te benoemen is. Het kan zijn dat men hiermee probeert, de tijd voor de motor op temperatuur komt te versnellen en "constant" te houden in vergelijking met zomerse temperaturen.
    Hoe beeld ik mij dit in?:
    - Het is buiten kouder, verwarming gaat aan en resultaat is minder verkoeling (van buitenaf).
    - Het is warm buiten, geen verwarming aan en dus meer koeling van buiten zodat de motor voldoende koeling krijgt en niet te snel warm wordt.
    Laatst bijgewerkt door 2 op Mr. Dj M., in totaal 0 keer bewerkt.
    Afbeelding
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Kasper » do nov 27, 2014 7:11 pm

    Tukker schreefColonVan de latere types schijnt de sensor af te wijken, wordt wel eens een weerstand tussen gezet. De mijne geeft ook 120 maar dat met ik niet met IR.

    Een significante fout zat zover ik weet alleen in MY 2000 auto's. Die werd met een weerstand opgelost. Ik kan me nietvoorstellen dat je op enig andere wijze een serieuze afwijking met dat metertje goed kunt onderbouwen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Mr. Dj M. » do nov 27, 2014 7:48 pm

    De meters zijn inderdaad altijd alleen maar voor een ongeveer waarde, tenzij gekalibreerd.
    Een eventuele afwijking is altijd iets wat ontstaat ergens tussen het meten en het weergegeven. Het kan hem dus in de spoel zitten van de wijzer/naald, maar ook in de sensor of draad die door een verkeerde weerstand bijvoorbeeld een verkeerde waarde/voltage doorgeven en de meter verkeerd doen uitslaan.

    Redenen te over dus, al is de kans vaak het kleinst dat het aan de meter zelf ligt.
    Afbeelding
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door schrokke » do nov 27, 2014 7:53 pm

    Mr. Dj M. schreefColonWellicht dus dat er nu een rede te benoemen is. Het kan zijn dat men hiermee probeert, de tijd voor de motor op temperatuur komt te versnellen en "constant" te houden in vergelijking met zomerse temperaturen.
    Hoe beeld ik mij dit in?:
    - Het is buiten kouder, verwarming gaat aan en resultaat is minder verkoeling (van buitenaf).
    - Het is warm buiten, geen verwarming aan en dus meer koeling van buiten zodat de motor voldoende koeling krijgt en niet te snel warm wordt.


    Op Europese wagens zit geen klep en geen bypass. Sluit je op een F de verwarmingsklep dan stroomt bij gesloten thermostaat het koelwater via de bypass terug het blok in. De koelwater inhoud wordt met het sluiten een pak verkleind. Op systemen zonder klep stroomt het koelwater altijd door de verwarmingsradiator en dan pas terug het blok ik. Mij lijkt het heel onlogisch dat een grotere waterhoeveelheid sneller opwarmt dan een kleinere.
    De interieur verwarming wordt geregeld door een luchtomloopklep. Zet je de verwarming aan wordt de lucht door de verwarmingsradiator geleid, zet je de verwarming af stroomt de lucht erlangs.
    Ook al is het buiten 50°C, dan nog stroomt het koelwater door de verwarmingsradiator. Alleen wordt er dan geen luchtstroom meer door geleid.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Tukker » do nov 27, 2014 10:18 pm

    Sander schreefColonVoor de volledigheid, de meter wijkt dan af, niet de sensor.



    Dat dacht ik ook altijd maar laats had ik de laptop er aan gehangen en leek de temperatuur gelijk aan de temperatuur meter. :?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
BUTTON_POST_REPLY 41 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten